Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 25 listopada 2024 15:13

Żoliborz w obliczu suszy

Poziom Wisły w Warszawie spadł poniżej 50 centymetrów. Hydrolodzy ostrzegają przed suszą. Miasto wstrzymuje koszenia. Jakie jeszcze działania na poziomie miasta i dzielnicy podejmowane są na rzecz ograniczenia skutków suszy? Podczas jednej z konferencji prasowej Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy pytany był o działania związane na rzecz ograniczania skutków suszy. – Podjęliśmy wysiłki przede wszystkim jeżeli chodzi o kampanię informacyjną, która ma namawiać warszawiaków i warszawianki do tego, żeby oszczędzać wodę – mówi prezydent stolicy. Zwracał również uwagę na niski poziom wody w Wiśle, który może się pogarszać. Przypomnijmy, że w ubiegłym miesiącu w stolicy prawie w ogóle nie było deszczu. Kwiecień pod tym względem wcale nie był lepszy. „Możemy mieć jedną z największych susz, jaka kiedykolwiek w Polsce wystąpiła” - ocenił prof. Stanisław Karpiński ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w rozmowie Gazetę Wyborczą. W celu ograniczenia skutków suszy, stołeczni ogrodnicy z Zarządu Zieleni Warszawskiej wstrzymali przycinanie trawników w pasach drogowych oraz w pielęgnowanych przez nich parkach. Zazwyczaj pierwsze przycinanie trawników rozpoczyna się na początku maja, po przekwitnięciu mleczy. Obecnie trawy, mimo ciepłej zimy, wciąż są niskie – dlatego pierwsze koszenie odbędzie się najwcześniej w połowie maja, pod warunkiem wystąpienia opadów. W tym roku Zarząd Zieleni planuje na swoich terenach maksymalnie trzy koszenia, ponieważ częstsze ścinanie roślin przesusza trawy i wierzchnią warstwę gleby. Zrównoważona pielęgnacja zapobiega nadmiernemu wyparowywaniu wody. W miejscach, gdzie jest większa wilgotność, ogrodnicy pozostawiają naturalne łąki. Jednym z miejsc na Żoliborzu stanowiącym "bio-enklawę" jest Park Fosa, gdzie zaniechano koszenie trawy i ograniczono do minimum ingerencję człowieka. Również tereny administrowane przez żoliborski urząd będą rzadziej koszone. Wraz z pojawieniem się tej informacji wielu mieszkańców uznało ten pomysł za dobry, jednak przy okazji dopytywali się, czy na terenach zarządzanych przez dzielnicę będą zakładane łąki kwietne. Zwiększają one bioróżnorodność, nie są koszone, zatrzymują dużo wilgoci. Tego typu rozwiązanie zapowiedzieli np. włodarze Ursynowa. Jak poinformowali żoliborscy urzędnicy, na chwilę obecną nie ma takich planów, „natomiast jesienią planowane są nowe nasadzenia drzew.” W trakcie bezlitosnych upałów szczególnej troski wymagają młode drzewa, które narażone są na uschnięcie. „Od kilku lat drzewa i krzewy, które sadzi wykonawca na zlecenie Urzędu Dzielnicy Żoliborz, objęte są umową o trzyletniej pielęgnacji, a więc wykonywaniu prac, które mają służyć przyjęciu się posadzonego materiału roślinnego. Umowa zobowiązuje wykonawcę (sadzącego), do ich ciągłej pielęgnacji przez kolejne trzy lata od posadzenia. Jeśli zasadzone drzewa lub krzewy się nie przyjmą, nie rokują szans na przeżycie lub uschną, wykonawca zobowiązany jest do ich wymiany na nowe.” – informuje żoliborski urząd. Rodzą się obawy o to, że wymienianych drzew w ramach gwarancji może być za dużo wskutek czego, ostatecznie na Żoliborzu może pozostać więcej młodych drzewek niż tych, które zdążyły się „przyjąć”. „Pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Żoliborz prowadzą regularne kontrole nowych nasadzeń. W interesie wykonawcy, ale i Urzędu jest więc prawidłowe zasadzenie drzew lub krzewów oraz niedopuszczanie do ich uschnięcia. Firma dokłada więc starań, aby pielęgnować i podlewać nowe nasadzenia jeśli zachodzi taka konieczność. Także pracownicy WOŚ, kontaktują się z wykonawcą (sadzącym), jeśli widzą potrzebę dodatkowego nawadniania nasadzeń.” – podaje Donata Wancel, rzecznik prasowy żoliborskiego urzędu. Zarząd Zielni Warszawskiej w celu utrzymania młodych drzew w dobrej kondycji wykorzystuje m.in. treegatory. W 2019 roku Urząd Dzielnicy Żoliborz zakupił 30 szt. takich worków. „We współpracy i za zgodą firmy, z którą podpisana jest umowa na pielęgnację nowych nasadzeń - będą zakładane na wybranych młodych drzewach. Jeżeli ten sposób nawadniania sprawdzi się, zostanie zakupionych więcej worków.” – informuje Donata Wancel. Jeśli chodzi o inwestycje związane z przeciwdziałaniem suszy, to Miasto Stołeczne Warszawa oferuje dotacje na budowę urządzeń, gromadzących wodę opadową i roztopową.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 11°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 21 km/h