Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:11

Chwal

Kiedy ostatnio usłyszałeś pochwałę? Za co? Jak brzmiała? Jak zareagowałeś? Kiedy Ty ostatnio kogoś pochwaliłeś: współmałżonka, współpracownika, kelnera, pielęgniarkę,  ekspedientkę, nauczyciela, swoje dziecko? Jakich słów użyłeś? Jak zareagowała chwalona osoba? Chwalenie – prosta czynność. Ale czy potrafimy chwalić tak, by chwalony czuł się pochwalony? Czy nasza pochwała motywuje? Według Innego Słownika Języka Polskiego: „Pochwała to wyrażenie uznania lub podziwu dla jakiejś osoby, rzeczy, sytuacji.[…] Mówimy, że jakieś działanie lub postawy zasługują na pochwałę, jeśli uważamy je za słuszne”. Zatem, chwalenie to ZAUWAŻENIE. Zapewne powiesz: „Przecież chwalę, jak zasłuży”. A kiedy zasłuży? Czy gdy spełni twoje wymagania? Czy kiedy pokona swoją słabość, zrobi coś pod przymusem, ze strachu, a może, gdy zrobi coś z własnej inicjatywy, w dobrej wierze?   Jak chwalić? Wielu rodziców uważa, że trzeba wszystko dokładnie tłumaczyć, że – mimo wykonania czynności – trzeba coś wytknąć. Zapomnijmy o długich przemowach. Krótki tekst jest usłyszany, długi ucieka z pamięci, myśl się rozprasza. Chwalony już nie pamięta, że coś zrobił dobrze, za to zapamiętał, że coś było źle i że była „tyrada”. Zakończmy pochwałę na samej pochwale, np.: - „Umyłeś naczynia [kropka]”, zamiast: „No tak, umyłeś naczynia, ale nie domyłeś talerzy”. - „Łóżko pościelone, brawo.”, zamiast: „Nareszcie pościeliłeś to łóżko, czy Ty zawsze musisz mieć taki barłóg?”. - „Widzę porządek na biurku.”, zamiast: „No wreszcie jakoś to wygląda, ile się musiałam naprosić, żebyś raczył zrobić coś porządnie”.             Wyrzućmy zwroty „ty zawsze…” i „ty nigdy…”. Zbyt często zauważane jest to, co dzieci zrobiły źle lub czego nie zrobiły. Generalizujemy: „Ty NIGDY nie sprzątasz”, „Ty ZAWSZE masz brudne buty”. Początkowo dziecko broni się: „Jak to, przecież sprzątałem w sobotę”, „Nieprawda, w środę wyczyściłem buty”. Buntuje się: „To nie jest prawda”. Jeśli ciągle słyszy takie teksty, to zaczyna w nie wierzyć. Obniża się jego samoocena i bardzo trudno ją podnieść („po co mam się starać, i tak się nie uda / i tak jestem najgorszy / i tak nic nie umiem dobrze zrobić”). Pochwała bez „ale”. Jeśli chcemy zmotywować do dalszej pracy, to powiedzmy np.: „Zaliczyłeś – świetnie. Nad czym jeszcze musisz popracować?”, „Ten materiał zaliczyłaś, bardzo się cieszę. W czymś potrzebna jest pomoc, czy dasz radę sama?”. „Świetna robota, mam nadzieję, że z zaliczeniem kolejnych partii też sobie poradzisz”. Wbrew powszechnym opiniom, dzieci „trudne” powinny być częściej chwalone – za każde „zwykłe” zachowanie, przejaw dobrej woli i drobną zmianę na lepsze, bo wzmacniane jest to, co jest zauważane. Dzieci uczą się, co jest dobre, bo mają natychmiastowe potwierdzenie, że są na dobrej drodze. Zachwycamy się pierwszymi krokami rocznego dziecka, cieszymy się, gdy czterolatek umie wiązać sznurowadła. Czy tak samo cieszy nas, gdy ruchliwe dziecko siedzi spokojnie 15 minut, że dysgrafik napisał równo w liniach kilka liter? A przecież to wielka sztuka do opanowania i ciężka praca. Dla dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej jazda na rowerze to olbrzymi wyczyn. Powiedz dziecku, co widzisz: „Cicho odstawiłaś krzesło”, „Umyłeś zęby”, „Widzę, że mnie słuchasz”, „Siedziałeś spokojnie 10 minut”, „Zaczekałaś na swoją kolej”, „Dałaś Madzi swoją zabawkę do zabawy”. Kiedy dziecko uczy się zmywać naczynia, wtedy najpierw zrobi „potop”. To jakby naturalna konsekwencja nieumienia. Pochwalmy je za podjęcie próby, za chęć pomocy, bo jeśli zaczniemy od zwrócenia uwagi na bałagan, to nie zmotywujemy dziecka do dalszych prób, a wręcz przeciwnie – zniechęcimy do tego rodzaju działań. Doceńmy wkład pracy, dobre chęci („Sam to zmyłeś? Brawo!”, „Ależ mam pomocnika w kuchni”, „Bardzo się cieszę, że pomagasz”). Później po prostu wspólnie posprzątajmy. Wypracujmy schemat reagowania w trudnych sytuacjach: rozlanie farby, rozdarcie kurtki, wypadek na rowerze czy bójka: najpierw zauważenie dobrej strony danej sytuacji, później praca nad niedociągnięciem. Jeśli sprawa jest wyjątkowo trudna, prowadzi do poważnych konsekwencji, to warto przepracować ją np. na „drzewku decyzyjnym”. Nawet w najtrudniejszych sytuacjach utwierdzajmy dziecko w przekonaniu, że je kochamy i dlatego, chcąc jego dobra, trzeba zrobić to czy tamto (najlepiej by było, gdyby do stwierdzenia, co trzeba zrobić, dziecko doszło samo). Mówmy „dziękuję”. Ważny jest ton wypowiadanej pochwały. Dzieci wyczują, czy chwalimy szczerze, czy nie. Gdy chwalimy z przesadną ekscytacją i egzaltacją – dziecko nie uwierzy w pochwałę, stwierdzi, że na nią nie zasłużyło. Wieczorem podsumujmy dzień – wyciągamy wszystkie pozytywne zdarzenia, od drobnych/nieistotnych, do wielkich. Początkowo trzeba dziecku podpowiadać, bo dzieci, szczególnie te o zaniżonej samoocenie, mogą mieć z tym problem. Zauważajmy każdą pozytywną ocenę. Pamiętajmy: dwójka jest oceną zaliczającą, więc też jest pozytywna. Jedne dziedziny są łatwiejsze, inne trudniejsze. Zdobycie pozytywnych ocen z jednego przedmiotu nie nastręcza trudności, a z innych – samo zaliczenie jest wyczynem okupionym ciężką pracą. Poza słowami Pochwała nie musi być wypowiedziana. Wystarczy prosty gest: uśmiech, przesłanie buziaka, bicie brawa, położenie ręki na ramieniu, poklepanie, przytulenie. Nauczmy dzieci takich form pochwały, gdyż mogą one mylnie je odczytywać i źle interpretować. Dla młodszych dzieci załóżmy Album osiągnięć. Gromadźmy w nim dyplomy, wyróżnienia. Wypisujmy kolejne osiągnięcia i właściwe zachowania. Taki dowód rzeczowy bardzo pomaga dziecku w budowaniu jego samooceny, w uwierzeniu, że umie, robi coś dobrze. Dziecko może zbierać punkty, które będą wymieniane na nagrody czy kieszonkowe. Punktami mogą być pieczątki („gra w oczko”), szklane kulki, zamalowywane elementy obrazka (punktowąż, kolejka z wagonikami, puzzle) – wszystko zależy od naszej wyobraźni. Nagrodą może być wszystko, co jest powyżej podstawowych potrzeb (nawet wybór jogurtów, kredek, drobne przedmioty, czas na zabawę z rodzicem, dodatkowy czas na ulubione zajęcie dziecka). Początkowo punkty powinno być łatwo zdobyć. Z wiekiem dziecka system trzeba zmieniać. Podstawowa zasada – punkty czy nagrody zdobyte nie ulegają zabraniu w przypadku nieprzestrzegania zasad. Zdobyte punkty są nagrodą, brak przyznania punktu jest konsekwencją.   W każdym człowieku jest dobro, trzeba tylko nauczyć się je widzieć. W każdej sytuacji, nawet bardzo trudnej, jest coś dobrego. Nie bójmy się chwalić. Róbmy to jednak szczerze. Wzmacniajmy prawidłowe zachowania. Zauważajmy przejawy dobra. Uczmy też dziecko szukania dobrych stron. Będzie łatwiej i przyjemniej, a równocześnie wzmocnimy samoocenę dziecka. Uśmiech i dobre słowo mają większą moc niż strach i gniew.    

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ