Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 14:28

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

Rozmowa z Patrycją Malicką psycholog, terapeutą integracji sensorycznej, terapeutą Therapeutic Listening czyli zintegrowanych terningów słuchowych. Od 15 lat pracuje z rodzinami w sytuacjach kryzysu, udziela wsparcia w trudach rodzicielstwa czy diagnozując zaburzenia rozwojowe. Prowadzi gabinet INTEGRALE. Żyje na Żoliborzu a na co dzień jest mamą, jak sama mówi, dwóch wyjątkowych nastolatek. Wielbicielka kotów i psów, entuzjastka jogi.

Jakub Krysiak: Czy powinniśmy rozmawiać z dziećmi o koronawirusie i obecnej sytuacji?

Patrycja Malicka: Trzeba o tym z nimi rozmawiać, bo to ich dotyczy.

W jaki sposób to robić?

Przekaz musi być dostosowany do ich wieku. Tyczy się to każdej przekazywanej informacji, która ich w jakimś stopniu dotyczy.

Zacznijmy więc od najmłodszych. 

W przypadku dzieci do 3 roku życia rodzic nie ma zbyt wielu narzędzi do werbalnego przekazu. Na tym etapie rozwojowym dziecka nie budowałabym opowieści o samym koronawirusie. Dzieci poniżej 3 roku życia nie mają jeszcze na tyle wykształconych umiejętności poznawczych, żeby zrozumieć, tak bardzo abstrakcyjną historię. Oczywiście musimy powiedzieć co się dzieje, ale raczej na zasadzie, że musimy zostać w domu i nie mamy wyjścia. Jeśli chodzi o dzieci w wieku przedszkolnym, dla nich najbardziej zrozumiały będzie przekaz zobrazowany bajkami. Pomocne mogą okazać się również aplikacje. Dla dzieci w wieku przedszkolnym najlepsza jest właśnie komunikacja wizualna. Chodzi o pokazanie, że jest wirus, zagraża ludziom i w konsekwencji musimy zostać w domach. Można pokazać też np. zamknięte place zabaw czy opustoszałe podwórka.

A co z dziećmi, które chodzą do szkoły? Nagle zostają odcięte od szkoły, gdzie spotykają się, rozmawiają ze sobą, bawią się?

Dzieci odcięto od swoich rówieśników. Jednocześnie daje im się narzędzia w postaci komputerów z połączeniem internetowym, które komunikują je ze światem zewnętrznym. To jest grupa, której trzeba poświęcić najwięcej czasu na rozmowy. Im jest najtrudniej. Duże znaczenie ma też to, z jakich rodzin pochodzą i jak ich życie wglądało wcześniej. Jeżeli dotychczasowe życie dziecka koncentrowało się na relacjach rówieśniczych, albo jest ono typem osoby towarzyskiej, obecna sytuacja może być dla takiej osoby nieznośna. Dodatkowo samo pojęcie zagrożenia w kontekście koronawirusa jest dla wielu abstrakcyjne. Jest zagrożenie, ale go nie widać, więc trzeba je sobie w jakiś sposób wyobrazić. Bodziec, dzięki któremu jest to możliwe pojawia się około siódmego roku życia. Dziecku, które odczuwa bezpośrednio skutki zagrożenia, ale go nie widzi, trudno jest zrozumieć obecny stan rzeczy. To jest sytuacja ekstremalna i nie boję się użyć takiego określenia. Myślę, że dla wielu, bez względu na wiek, to będzie doświadczenie traumatyczne.

Jak w takim razie mamy pomóc przetrwać dzieciom ten czas?

To co możemy robić to wspierać je. Musimy być przy nich. Teraz najbardziej odpowiedzialny za dziecko i jego funkcjonowanie jest rodzić, bo to w jego towarzystwie, przez 24 h na dobę przebywa dziecko. Tak naprawdę rodzic jest odpowiedzialny za dziecko w każdej sytuacji, ale teraz szczególnie.

Rodzicom też nie jest teraz łatwo.

Każde napięcie rodzica w dobie tak ekstremalnej sytuacji będzie przekładało się na dziecko. W tej chwili wszyscy są sfrustrowani. Każdy ma swoje potrzeby, których niezrealizowanie i niezaspokojenie prowadzi do gniewu czy buntu. Dorośli są świadomi i to czują, a co dopiero dzieci, dla których obecnie panująca sytuacja jest trudna do przeanalizowania.

Ja przebywam w domu, bo wiem, że będzie to dobre dla nas wszystkich, ale jednocześnie można mieć poczucie utraty kontroli.

Myśli pan abstrakcyjnie. To oznacza, że jest pan sobie w stanie wyobrazić, że pana działania będą wpływały na jakiś większy cel - dzieci nie. One widzą po prostu to, że utraciły możliwość decydowania, możliwość zbuntowania się i zobaczenia skutków tego buntu. To, jak dziecko wyjdzie z tej sytuacji zależy od tego w jakim środowisku przebywa i wyrasta.

Empatia i zrozumienie mogą być kluczem w tej sytuacji?

Musimy ją dawać sobie i dzieciom. Jeżeli rodzice wspierają i dają dziecku możliwość przeżywania emocji to będzie łatwiej mu zaakceptować sytuację w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Dziecku, któremu stale powtarza się jedynie komendy typu: „uspokój się”, a nie tłumaczy się, nie rozmawia z nim, może być trudniej. Wszystko bierze się z akceptacji, dzięki której możemy doszukiwać się w tej sytuacji pozytywów. Można spojrzeć na to wszystko inaczej.

W każdym kryzysie kryje się jakaś szansa, albo doświadczenie, które pozostaje na długo w nas i kształtuje nasz charakter czy osobowość.

Zgadza się. Tylko trzeba być do tego gotowym i mieć poczucie, że ta sytuacja może czegoś nas nauczyć. Po wszystkim, kiedy obecny stan minie, będziemy mogli podzielić się tymi doświadczeniami. Powiemy sobie: „Przetrwaliśmy to, mimo że było trudno”. W ten sposób rozmawiałabym o całej sprawie z nastolatkami. Myślę, że nastolatki mają najgorzej, bo w tym wieku największą wartością są kontakty rówieśnicze…

…i możliwość decydowania o sobie.

Brak poczucia kontroli i obowiązek podporządkowania się jest dla nastolatków frustrujący. Według amerykańskich psychologów nastolatki są jedną z grup, które najbardziej odczują „lockdown”. W Polsce, gdzie zachorowalność na depresję wśród dzieci jest bardzo wysoka, obecny stan może spowodować, wzrost diagnoz. Rodzice będą mieli szansę dostrzec pewne zachowania u dziecka, które ich zaniepokoją.

Przebywanie w izolacji chorych na depresję, może też ją pogłębić?

Rozróżniłabym dwie grupy. Są chorzy na depresję, którzy są zdiagnozowani leczą się i są ci którzy mają tendencje do zachorowania na depresję. Skupmy się na tej pierwszej grupie. Leczenie depresji polega na leczeniu terapeutycznym przy wspomaganiu farmakologicznym i to są dwa działania, które muszą współistnieć, żeby terapeuta widział efekty. Praca online z chorym na depresję jest zupełnie innym sposobem leczenia w porównaniu do tradycyjnej wizyty u terapeuty. Pacjent, żeby dotrzeć na spotkanie z terapeutą musi wstać z łóżka, ubrać się, wyjść z domu i dotrzeć do gabinetu. To powoduje, że są nowe bodźce i ma zadania do wykonania. „Lockdown” tych możliwości nie daje.

Czyli terapia online może nie wystarczyć?

Nie neguję tej formy pomocy. Ona może być potrzebna. Wydaje mi się, że dla osób, które są na początku swojej terapeutycznej drogi i nie mają jeszcze własnych schematów działania w procesie zdrowienia, ta sytuacja może być trudna. Również dla terapeuty, który pracując online nie jest w stanie technicznie wyłapać wszystkiego, co dzieje się z jego pacjentem. Bo pacjent może powiedzieć, że nie włącza kamerki, bo ma bałagan w mieszkaniu, a w rzeczywistości jeszcze nie wstał z łóżka, nie zjadł śniadania, nie ubrał się. Obecna sytuacja sprzyja powstawaniu mechanizmów obronnych i w związku z tym proces leczenia może nie posuwać się w odpowiednim kierunku. To wszystko może powodować, że u wielu pacjentów odnotuje się regres w leczeniu. Nie mówię w tym momencie o osobach hospitalizowanych, które nie mogą uczestniczyć o własnych siłach w terapii i są zamknięte w szpitalu, gdzie podejmowane są wszystkie działania.

Obecna sytuacja powoduje, że życie dzieci przeniosło się w całości do sieci. Wcześniej wręcz odciągano je od smartfonów i komputerów – teraz korzystanie z nich jest wręcz obowiązkowe.

To są narzędzia, które tylko potęgują poczucie samotności i wyobcowania. W tej chwili jest to jedyna możliwość komunikowania. Wręcz muszą czekać i sprawdzać co i kiedy pojawi się na platformach, z których korzystają w ramach nauki i innego rodzaju komunikatorach. Dochodzi do sytuacji, w której dzieci cały dzień są online. Rodzice, którzy wcześniej walczyli o to, by ich dziecko nie przesiadywało dniami i nocami przy komputerze, znaleźli się w trudnej sytuacji. Proszę sobie wyobrazić rodziców walczących z nałogiem nastolatka spędzającego większość życia grając na komputerze. Teraz nie wiedzą co mają zrobić, bo wcześniej wypracowali model radzenia sobie z problemem, a obecnie  ten nastolatek musi przesiadywać przy komputerze, bo prowadzone są lekcje online. Po obowiązkach szkolnych, dziecko chce porozmawiać jeszcze ze znajomymi, zobaczyć co się dzieje na świecie i tak dzień przed komputerem mija.

Poza tym, że zamknięci w domu odkrywamy na nowo rodzinę, są też stwierdzenia zaogniają się konflikty.

Każdy przeżywa obecną sytuację. Są rodzice, którzy stracili nagle prace. Obecnie nie mogą nawet wyjść i jej poszukać. Są wkurzeni, obok siedzi nastolatek, który też jest zdenerwowany. Ma swoje potrzeby i w tej sytuacji następuje spięcie. To jest trudna sytuacja zwłaszcza, że większość z nas mieszka w mieszkaniach, gdzie przestrzeń jest ograniczona i nie zawsze jest możliwość, żeby wszyscy domownicy mieli dobrze zorganizowaną, własną przestrzeń. Jedyne co w takiej sytuacji pozostaje to, to o czym mówiłam wcześniej, czyli zaakceptowanie sytuacji i przekazywanie pozytywnych uczuć. To jest trudne.  

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.