Warszawski system rowerów miejskich na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 roku. W kolejnych latach przybędzie rowerów i stacji, szykuje się też kilka ciekawych nowości.
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na dla firm, które od przyszłego roku mają obsługiwać system rowerów miejskich. Drogowcy w ramach przygotowań, w minionym roku zbierali opinie wśród mieszkańców na temat tego jak w przyszłości powinno funkcjonować Veturilo. – Skala i popularność Veturilo są ogromne. Chcemy jednak by system dalej się rozwijał. Dlatego Warszawa intensywnie przygotowuje się do przetargu na nowe Veturilo. Jego kształt opracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, ekspertami i potencjalnymi wykonawcami – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Mniej stacji z terminalami
W tym roku kończy się umowa z firmą Nextbike. W związku z tym drogowcy chcą podpisać nową umowę, aż na osiem lat, z firmą, która wygra przetarg. Koszty dla miasta związane z systemem w skali roku mają wzrosnąć o ok. 2,5 mln zł. Według szacunków od 30 do 40 proc. ma zwrócić się z opłat od użytkowników. Drogowcy szukają oszczędności zmieniając infrastrukturę systemu. Stacje wyposażone w terminale z klawiaturą i elektrozamki staną jedynie w 50 miejscach, takich jak urzędy dzielnic czy dworce. Zredukowanie terminali ma przynieść około 8,5 mln zł oszczędności.
Czytaj też: Rusza kolejny sezon z rowerami Veturilo
System wypożyczania mają przejąć aplikacje zainstalowane w smartfonach. Użytkownicy Veturilo będą mogli zarezerwować rower z 15 minutowym wyprzedzeniem. Dziś korzystających z aplikacji jest 90 proc. A co z tymi, którzy nie będą mogli z jakiegoś powodu korzystać z aplikacji? Dla tych użytkowników ZDM robi ukłon i zapowiada możliwość wypożyczenia za pomocą karty miejskiej zbliżanej do czytnika na rowerze.
Rower do pozostawienia w specjalnych strefach
A co z rowerami? Jednoślady mają być wyposażone w stabilniejszą podwójną nóżkę oraz pojemniejszy i wytrzymalszy bagażnik. Same rowery wyposażone będą w nadajnik GPS, czytnik miejskich kart zbliżeniowych i diodę z informacją o jego stanie. W specjalnie wyznaczonych strefach będzie można (za dodatkową opłatą) zwrócić rower poza stacją. Posłuży do tego obejma umieszczona przy tylnym kole.
Długoterminowe wypożyczenia nawet zimą
Nowością będzie system długoterminowych wypożyczeń – Warszawska Wypożyczalnia Rowerów. Do dyspozycji warszawiaków i warszawianek, nawet zimą, będzie 100 zwykłych rowerów miejskich, kolejne 100 ze wspomaganiem elektrycznym, 12 różnych rowerów towarowych (w tym część elektryczna), 5 rowerów napędzanych siłą rąk (tzw. handbike, dla osób o ograniczonej mobilności), 5 rowerów trójkołowych (z myślą o osobach starszych) oraz 5 tandemów. Rowery będzie można wypożyczyć na okres do kilku miesięcy.
– To oferta szczególnie ciekawa dla mieszkańców obszarów, na których dziś brakuje stacji Veturilo. Chęć i potrzebę korzystania z rowerów zgłaszają mieszkańcy m.in. Zielonej Białołęki czy Wawra, gdzie zapewnienie gęstej siatki stacji jest bardzo trudne – tłumaczy Magdalena Roguska.
Napisz komentarz
Komentarze