Strefa płatnego parkowania, według zapewnień urzędników, ma być rozszerzona o Żoliborz w pierwszej połowie przyszłego roku. Przed drogowcami wiele pracy. W pierwszej kolejności prowadzone będą badania dotyczące możliwości parkingowych w dzielnicy oraz opracowanie możliwych zmian w organizacji ruchu. ZDM ogłosił właśnie przetarg na ich wykonanie.
Żoliborz jest jedną z dzielnic, w której problemy z parkowaniem odczuwają wszyscy zmotoryzowani. Cierpią nie tylko kierowcy, ale piesi i dzielnicowa zieleń. Samowole parkingową obrazują codzienne posty w facebookowej grupie „Święte Krowy Żoliborskie”. O tym, że nielegalne parkowanie jest szczególnym problemem świadczą również statystyki Straży Miejskiej.
Na samym Żoliborzu Straż Miejska w ubiegłym roku interweniowała najczęściej w zakresie ruchu drogowego. Było to 15 406 zdarzeń, czyli o niemal 100 więcej niż rok wcześniej. Najczęściej dochodzi do niestosowania się do znaku B-36, czy zakazu zatrzymywania się. Żoliborz jest czwartą dzielnicą w stolicy pod względem ilości dyspozycji usunięcia pojazdów. W sumie w ciągu zeszłego roku na Żoliborzu było ich 2404. Niemal 800 więcej niż w 2018 roku. W całej Warszawie w 2019 roku procedur usunięcia pojazdu było 23 493. W związku z nielegalnym parkowaniem na Żoliborzu na niefrasobliwych kierowców nałożono ponad 2,5 tys. mandatów.
Obawy mieszkańców w związku z wprowadzeniem SPPN na Żoliborzu wiążą się ze zmniejszeniem ilości miejsc parkingowych, a także koniecznością opłaty za postój.
Czytaj też: [Felieton] Dlaczego kierowcy nie chcą płacić za miejsca parkingowe?
Przygotowania do pierwszego etapu prac
Pod koniec października ubiegłego roku ogłoszono rozszerzenie SPPN m.in. o Żoliborz. Według początkowych szacunków, żoliborska strefa płatnego parkowania obejmie 8700 miejsc postojowych. Tak wynika z charakterystyki ulic i porównań z miejscami, gdzie SPPN już działa.
Drogowcy zaczynają już przygotowania do pierwszego etapu prac nad wprowadzeniem płatnego parkowania w dzielnicy. Wczoraj ogłoszono przetarg na „Przeprowadzenie badań parkingowych wraz z kompleksowym opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu na potrzeby wprowadzenia SPPN na obszarze Żoliborza i Ochoty”.
W ramach tych prac inwentaryzowane będą dotychczasowe miejsca parkingowe i możliwości wytyczenia nowych. Sprawdzany będzie również czas postoju pojazdów, w jakich porach i gdzie jest największe zapotrzebowanie na parkowanie, a także rotacja samochodów.
Jednym z wyzwań wprowadzenia SPPN na Żoliborz jest również opracowanie organizacji ruchu. Największych zmian mogą spodziewać się mieszkańcy Starego Żoliborza, gdzie między budynkami wiją się wąskie uliczki. Istnieje możliwość, że przy wyznaczeniu legalnych miejsc parkingowych, na wielu żoliborskich uliczkach utrzymanie ruchu dwukierunkowe będzie niemożliwe.
Analizy i opracowanie zmian w organizacji ruchu mają trafić do ZDM wraz z końcem listopada tego roku. Efekty mają być podstawą do proponowanych zmian w organizacji ruchu, które następnie będą konsultowane z mieszkańcami.
Napisz komentarz
Komentarze