Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:12

Powązki Wojskowe

Listopad to taki miesiąc, że odruchowo kojarzy się go z cmentarzami. A na hasło „cmentarze”, automatycznie przychodzą na myśl Powązki. Jako kompeks cmentarzy, znane są wielu Polakom, niekoniecznie z Warszawy i Mazowsza.

Skojarzenia jednak trochę się rozbiegają. Jedni bardziej łączą ten rejon z tzw. Starymi Powązkami, inni z tzw. Cmentarzem Wojskowym, a jeszcze inni myślą o całej „dzielnicy” cmentarzy. Bez wątpienia obydwie nekropolie godne są uwagi.

Stare Powązki obecnie, według podziału administracyjnego, znajdują się jednak w dzielnicy Wola, więc na razie nie będziemy się nimi zajmować, choć niewykluczone, że kiedyś trafią na łamy Gazety, jako że miejsce to bardzo mocno związane jest z Żoliborzem.

Zajmiemy się drugim Cmentarzem Powązkowskim – Wojskowym. Jest nie mniej znany, wcale niemały i także już dość zabytkowy.

Cmentarz Powązkowski Wojskowy mieści się przy Powązkowskiej 43/45. Powstał w roku 1912. Jego obecny obszar to 24 hektary.

Jednak zanim umiejscowiono tu cmentarz, najpierw - już w XV w. - istniała tu wiejska osada, a potem - w II połowie XVIII w. - fragment obecnego cmentarza zajmowała posiadłość Izabeli z Flemingów Czartoryskiej, a dokładnie: część jej parku romantycznego. Park uległ zniszczeniu podczas Insurekcji Kościuszkowskiej.

Pierwsze pochówki na tym terenie, jeszcze przed założeniem cmentarza, odbyły się podczas powstania listopadowego 1830 roku - pochowano tu poległych powstańców.

Cmentarz oficjalnie założono w roku 1912, z przeznaczeniem na groby wojskowe. Status wojskowy cmentarz zmienił w roku 1964, gdy gospodarzem i właścicielem stały się władze Warszawy. Zaczęła wtedy funkcjonować nazwa Cmentarz Komunalny dawniej Wojskowy.

Od roku 1998 Rada Miasta przywróciła poprzednią nazwę. I choć nadal odbywają się tam pochówki cywilne, obecnie używa się nazwy Powązki Wojskowe.

Ta nekropolia to dzieje Warszawy i Polski ostatnich dwustu lat w skrócie. To dramatyczna lekcja historii, mierzonej krzyżami na żołnierskich cmentarnych kwaterach.

Kwatery poległych i zamordowanych przez okupantów podzielono według wydarzeń - powstańcy styczniowi, wojna roku 1920, zesłańcy sybirscy, żołnierze I wojny światowej, kwatera katyńska, ofiary Ponar i obozów pracy, żołnierze Września, polskie Siły Zbrojne na Zachodzie, kwatera 50 powieszonych, Szare Szeregi, Powstanie Warszawskie i rok 1944, styczeń 1945... i wiele innych.

Duży obszar cmentarza zajmują kwatery Powstania Warszawskiego, usytuowane w centralnej części cmentarza, na zachód od głównej alei, podzielone według zgrupowań, pułków, batalionów, oddziałów. Znajdziemy tam m.in. żołnierzy zgrupowań Żywiciel, Obroża, Kryska, pułku Baszta, batalionów Gozdawa, Chrobry, Parasol, Miotła... Wśród pojedynczych grobów, nieopodal kwatery Szarych Szeregów, natrafimy także na grób Barbary i Kamila Baczyńskich.

Osobny fragment to pierwsza Aleja Zasłużonych, gdzie w czasach PRL-u chowano dygnitarzy politycznych. Tak się składa, że do dziś jest to główna aleja cmentarza. Znajdziemy tam groby, a nawet grobowce, m.in. Karola Świerczewskiego, Władysława Gomułki, Bolesława Bieruta, Mariana Spychalskiego.

W późniejszych latach powstały kolejne aleje zasłużonych. Obecnie takich jest kilka, w różnych częściach cmentarza, aleje profesorów, literatów, aktorów, sportowców, lotników.

Spacerując po cmentarzu, znajdziemy na nagrobkach nazwiska znanych literatów, dziennikarzy, piłkarzy, olimpijczyków, aktorów, reżyserów, muzyków, rzeźbiarzy, architektów, itp. Tu pochowani są, między innymi, Zofia Nałkowska, Julian Tuwim, Magdalena Samozwaniec, Tadeusz Borowski, Konstanty Ildefons Gałczyński, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy, Jacek Kaczmarski, Xawery Dunikowski, Jan Knothe, Tadeusz Kotarbiński, Julian Krzyżanowski, Władysław Kopaliński, Zbigniew Religa, Otto Axer, Witold Filler, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Elżbieta Czyżewska, Stanisław Mikulski, Gustaw Lutkiewicz, Andrzej Kopiczyński, Kazimierz Deyna, Kazimierz Górski, Władysław Komar, Jan Ciszewski, Tomasz Hopfer, Lucjan Kydryński, Grzegorz Miecugow. Znane nazwiska można by wymieniać niemal w nieskończoność.

Po katastrofie lotniczej „Kopernika” we wschodniej części cmentarza złożono szczątki poległych. Obecnie, nieopodal usytuowane zostały groby i pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej. Teraz o całym tym rejonie zwyczajowo mówi się „Aleja Lotników”.

Na Powązkach Wojskowych spoczęli także działacze społeczni - jak Marek Kotański, i reprezentanci opozycji demokratycznej - Leszek Kołakowski, Bronisław Geremek, Jacek Kuroń, a także Ryszard Kukliński.

Szczególne miejsce to tzw. Łączka, oznaczona obecnie na planie cmentarza jako Kwatera „Ł“. Tu, niemal pod samym murem ograniczającym nekropolię od strony Woli, w miejscu najbardziej odległym od głównej bramy, w ścisłej tajemnicy i bez szacunku należnego zmarłym, spoczęły ofiary terroru stalinowskiego. Obecnie wciąż trwają tam ekshumacje i próby identyfikacji zwłok.

Osobliwością cmentarza jest zachowana kwatera dziecięca z początku XX wieku, to jednocześnie jedne z najstarszych, oryginalnych grobów.

Długo by jeszcze można wymieniać. Warto dodać, że zarówno poszczególne groby, jak i całe kwatery, projektowane były i wykonane przez znakomitych architektów i rzeźbiarzy. Dlatego też Wojskowe Powązki w wielu miejscach „konkurują” ze Starymi Powązkami pod względem nie tylko historycznym, ale także artystycznym. Niewątpliwie jest to jedno z najbardziej zapadających w pamięć miejsc stolicy, ze wszech miar warte odwiedzenia.

---

Zainteresowanych historią cmentarza i bardziej szczegółowymi informacjami zapraszam na spacer z przewodnikiem: POWĄZKI WOJSKOWE - BOCZNYMI ALEJKAMI, który poprowadzę 12.11., w niedzielę, o godz. 11.00. Spacer rozpocznie się przy Bramie Głównej i potrwa około dwóch godzin.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.