Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 18:45

Żoliborskie „Kercelaki”

Na początek roku temat może niezbyt poważny, ale bez wątpienia dla wielu osób istotny, i to nawet bardzo. Poplotkujmy trochę o żoliborskich bazarkach.

Bazary i wszelakie targowiska są integralną częścią każdego miasta, czy to mniejszego czy większego. Oczywiście w większych aglomeracjach funkcjonują bardziej lokalnie, w postaci bazarków dzielnicowych i osiedlowych. Korzystamy z nich codziennie, a szczególnie chętnie w okresach przedświątecznych. Mają swoją specyficzną atmosferę. To nie tylko miejsca handlu, ale także spotkań towarzyskich.

Na Żoliborzu popularny był niegdyś, nie istniejący już od kilku lat bazarek przy Filareckiej. Można tu było spotkać na zakupach popularnych aktorów mieszkających w okolicy. Często przychodził tu na przykład Jan Kobuszewski, nie tylko po zaopatrzenie, ale też na pogawędki.

Sięgnijmy jednak pamięcią trochę dalej, do lat sześćdziesiątych i pięćdziesiątych.

Przez długi czas najbardziej znanym i największym targowiskiem na Żoliborzu było to w rejonie Hali Marymonckiej, przy ulicy Włościańskiej. Istnieje ono do dziś. Ale jakże zmieniło się to miejsce.

To właściwie dwa, a nawet trzy odrębne bazary, lecz mieszkańcy Żoliborza traktują to jako jedną całość. Prywatny handel zagościł w tej okolicy w latach sześćdziesiątych XX wieku i działa tam nadal.

Obecnie jednak to już bardziej wspomnienie po najpopularniejszym żoliborskim bazarze. Pod względem obszaru żoliborskie targowisko mogło niemal konkurować ze słynnym przedwojennym wolskim Kercelakiem. W czasach rozkwitu rynku przy Marymonckiej, tylko przy Hali, znajdowało się ponad 200 stoisk, a nieco dalej, przy Włościańskiej, w zadaszonej blaszanej hali zwanej Bazarem Pod Wiatą, handlowało około 70 osób. Kolejna setka stoisk, a może nawet więcej, bo nikt tego skrupulatnie nie liczył, rozkładała się na targowisku po drugiej stronie ulicy Włościańskiej. Ta część była i jest dość chaotycznym ciągiem budek i straganów. Charakterystycznym elementem jest tu spadek terenu, który dawniej systematyzował poziom cen na straganach. Te z najniższymi cenami znaleźć można było na samym dole. Tradycyjnie od początku lat dziewięćdziesiątych „na dołku” handlowali obcokrajowcy – Rosjanie i Wietnamczycy.

W tym olbrzymim kompleksie bazarowym można kupić praktycznie wszystko: artykuły spożywcze, warzywa, owoce, artykuły przemysłowe, papiernicze, pasmanteryjne, obuwie, ubrania. Swoje wyroby sprzedawali też rzemieślnicy. Można było zamówić meble na wymiar. Był pawilon z oświetleniem, sklepiki z farbami, hydrauliką, wyposażeniem łazienek.

W roku 2005 przestał istnieć Bazar pod Wiatą. Hala została rozebrana, a na jej miejscu powstał parking typu „Parkuj i Jedź” na 400 aut. Zlikwidowano również 12 budek stojących koło przystanku autobusów odjeżdżających w stronę centrum. Podobny los spotkał 70 stanowisk na bazarku pod drugiej stronie Włościańskiej. Na ich miejscu powstała duża pętla autobusowa. Zniknęły też stanowiska handlu naręcznego z przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Słowackiego i Marymonckiej, a także sprzed wejścia do Hali Marymonckiej. Obecnie działający bazar, to mniej niż połowa dawnego terenu.

Cofnijmy się jeszcze do lat pięćdziesiątych. Chyba niewiele osób pamięta trzecie, kiedyś równie popularne żoliborskie targowisko w rejonie Placu Wilsona?

Bazar (tak zwany żoliborski Kercelak) w rejonie ulic Mickiewicza, Tucholskiej i placu Komuny Paryskiej (dziś plac Wilsona). Widok z góry. fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Obecnie pełna, oficjalna nazwa tego miejsca brzmi: Skwer Kompanii Armii Krajowej „Żniwiarz”. Równie dobrze można byłoby go nazwać placem Kompanii Żniwiarz, bo rozmiarem dorównuje niemal powierzchni pobliskiego placu Wilsona. Półkoliście otaczają go ulice Kniaźnina, Sułkowskiego, Karpińskiego i Tucholska, a od strony placu Wilsona zamyka go budynek z kinem „Wisła”, który w latach sześćdziesiątych XX wieku zajął miejsce zniszczonych podczas wojny willi z ogrodami. Właściwie to właśnie rozpoczęcie działalności kina, położyło kres bazarkowi, który funkcjonował na jego tyłach. Było to bowiem regularne wiejskie targowisko, na które wozami konnymi swój towar zwozili okoliczni rolnicy. Targ w tym miejscu zaczął się z początkiem lat pięćdziesiątych, a handlowano przede wszystkim artykułami spożywczymi. Na skleconych naprędce stoiskach przeważały warzywa, owoce, jajka i mięso z prywatnego uboju. Niestety, po każdym dniu targowym na placu pozostawały sterty śmieci i odpadków. Z wygodą zakupu świeżych produktów zaczęły w końcu konkurować kwestie higieny i estetyki. W efekcie, na początku lat sześćdziesiątych, bazarek został zlikwidowany, a teren przekształcono na zadrzewiony skwer, który istnieje tam do dziś. Współczesny charakter skweru wywołuje poważne skojarzenia. Główne miejsce zajmuje tam teraz głaz upamiętniający walki w Powstaniu Warszawskim 9. Kompanii Dywersji Bojowej obwodu Żoliborz, okręgu Warszawa Armii Krajowej, która działała pod kryptonimem Zgrupowanie „Żniwiarz”. Nowym mieszkańcom nawet przez myśl nie przejdzie, że można było tu kiedyś usłyszeć nawoływania przekupek.


3_51_0_6.25_296_265058

3_51_0_6.25_296_265058


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h