Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 19:18

Zielony długopis

Wyjmijcie karteczki, sprawdzimy, ile pamiętacie z ostatniej lekcji”. Po klasie przechodzi fala jęków i westchnień. Janek z rezygnacją wyrywa kartkę z zeszytu. Pisze na niej imię, nazwisko, klasę, numer z dziennika – to już rutyna. Czeka. Jakie padnie pytanie? Może coś z niego wywnioskuje, może go oświeci…   Nauczycielka dyktuje: „Co to jest brona, do czego służyła, kiedy jej używano?”. Brona? Może broń? A może wrona? W głowie Janka zapanowała złowroga pustka. Nic nie pamięta, nic nie napisze. Nagle przebłysk - „A, prawda, dziadek opowiadał!”. Słowa zaczynają spływać na kartkę. „Uff, udało się! Nie będzie pały, muszę podziękować dziadkowi”. Następnego dnia wchodzi na lekcję w dobrym humorze, przecież dobrze napisał, dostanie dobrą ocenę. Nauczycielka rozdaje sprawdzone kartkówki. Jego jest... cała w czerwone znaczki. Mina mu rzednie. Czyta krwistoczerwony tekst: „Robisz zbyt wiele błędów. Napisz po trzy zdania z każdym źle napisanym słowem”. Nie zauważa oceny, widzi tylko ten znienawidzony czerwony kolor… Jedna z mam żali się: „Język polski okazał się naszym utrapieniem. Oceny - jak do tej pory - oscylują między 1+ a 2, rzadko 3. W „librusie” praktycznie codziennie nauczycielka wpisuje z zachowania -2. Wczoraj komentarz do oceny: Maciek, mimo wielu upomnień, cały czas przeszkadza na lekcji - wali głową w ławkę, maluje sobie wąsy na twarzy i rozśmiesza innych. Dziś znowu już ma wstawione -2. Jak z nim gadać? Prośby, groźby nie odnoszą skutku, czuję się bezradna. Bardzo często utożsamiamy nauczyciela z dziennikiem, tablicą i… czerwonym długopisem. Dlaczego czerwony? Bo widać błędy. Bo dziecko wie, co źle zrobiło, wie, co musi poprawić, czego ma się nauczyć. Będzie zmotywowane do poprawy. Jak na ten czerwony kolor reagują dzieci? Czy faktycznie motywuje je do poprawy? Naszpikowana czerwonymi znaczkami kartka początkowo wzbudza niezrozumienie, buzie markotnieją, a im więcej tej czerwieni, tym humor bardziej ucieka w kąt. Dzieci mające wrodzony pęd do nauki, motywowane przez rodziców, radzą sobie lepiej niż gorzej. Jednak niektóre z dzieci tak będą przeżywać porażkę, że przed lekcją zaczyna je boleć brzuch, jedne stają się płaczliwe, inne – agresywne. Absurdalnie, zamiast motywować (jak to mają w zamyśle nauczyciele), ten czerwony długopis demotywuje. Zdarza się, że w pewnym momencie uczeń przestaje zwracać uwagę na oceny. Myśli: „Po co się starać, skoro i tak się nie uda?”. Spada samoocena, spada motywacja. Czasami dochodzi do fobii szkolnej. A co by się działo, gdyby zmienić długopis na zielony, gdyby zamienić system szukania błędów na system szukania pozytywów? Przeprowadzono taki eksperyment. Wyniki dowiodły, że u dzieci wzrosła motywacja do nauki oraz poprawiła się samoocena. Dziwne? Spójrzmy na siebie – co nas, dorosłych, bardziej mobilizuje: pochwała, dobre słowo szefa, czy uwagi i wytykanie błędów? Wolimy, by mówiono nam, co mamy robić, czy czego mamy nie robić? Na portalu DzieciRosną.pl, który opisuje metodę zielonego długopisu, czytamy: „Jak podkreślanie błędów wpływa na nasze życie? Odpowiedź jest bardzo prosta. Jeżeli przez całe dzieciństwo nasza uwaga była skupiana na tym, co robimy źle, to bardzo często dorastamy w przekonaniu, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy. To w efekcie powoduje, że czujemy niezadowolenie z życia. […] pomyśl - jeśli twoje dziecko pisało dwadzieścia razy literkę A i bezbłędnie napisało ją 19 razy, to czy naprawdę jest sens skupiać się na tej jednej niedoskonałej? W końcu zależy nam, żeby dążyło do dobrych wzorców, a nie zawieszało się na złych”. Zasada „wzmacniane jest to, co zostaje zauważone” jest znana, jednak niezbyt często stosowana. Albert Einstein napisał kiedyś: „Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć”. Czy więc tracimy czas? Warto się zastanowić nad naszymi działaniami i słowami. W pracy nad trudnymi zachowaniami u dzieci (także u dzieci z ADHD czy zespołem Aspergera) większe i lepsze (długotrwałe) efekty przynosi praca na pozytywach. Wyrzucenie ze słownika małego słówka „nie”. Mówi się dzieciom co mają zrobić, jak mają się zachowywać. Na przykład, zamiast „nie biegaj” lepiej jest powiedzieć „po korytarzu chodzimy”; zamiast „nie krzycz” - „mów do mnie spokojnym głosem” czy „ścisz/przykręć głos” (warto nauczyć reagowania na gesty „zmniejszania”). Zauważajmy w różnych sytuacjach, co dziecko zrobiło dobrze, pochwalmy to, co jest dobrze zrobione, napisane. Na przykład, zamiast „znowu dostałeś tróję”, zapytajmy: „Odpowiedź na które pytanie była dla ciebie najłatwiejsza? Czy potrzebujesz pomocy przy powtórzeniu pozostałych?”, albo powiedzmy: „bardzo ładne napisałaś te dwie linijki”; „to opowiadanie jest bardzo ciekawe”; „bardzo ładnie namalowałeś domek”. Tworząc regulamin domowy czy klasowy (także system motywacyjny), warto wskazywać na to, co należy robić, zamiast czego nie należy robić. Skupmy się na zauważaniu („promowaniu”) zachowań akceptowalnych. Przejrzałam kilkanaście szkolnych systemów oceniania zachowania – wniosek jest zatrważający: są one tak sformułowane, że naganę/„karę”/utratę punktów można zarobić nawet za drobiazg, natomiast zdobycie pochwały/nagrody jest bardzo trudne, dla niektórych nie-zwykłych dzieci wręcz nieosiągalne. Nie da się równo (jedną miarą) oceniać dzieci. To, co dla jednych jest normą, dla innych będzie bardzo trudne do wykonania. Albert Einstein sformułował to tak: „Każdy jest geniuszem. Ale jeśli ocenisz rybę po jej zdolności do wspinania się po drzewie, całe życie będzie wierzyła, że jest głupia”. Masz już zielony długopis?

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 17 km/h