O to by zadawać mniej prac domowych apelował w grudniu sam rzecznik praw obywatelskich. Również Warszawa w tym roku szkolnym ruszyła ze swoim programem „Zadaję z głową”, do którego dołączyło 20 szkół, również te z Żoliborza.
Adam Bodnar, rzecznik praw obywatelskich i kilka organizacji pozarządowych ogłosili projekt #zadaNIEdomowe, w ramach którego powstał poradnik, gdzie nauczyciele mogą uzyskać podpowiedzi na temat tego jak wspólnie opracować szkolne reguły dotyczące pracy w domu. Przede wszystkim chodzi o dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
„Nadmierne obciążenie uczniów obowiązkami szkolnymi ma bowiem negatywny wpływ na życie całych rodzin, jest też niezgodne z nowoczesnymi trendami edukacyjnymi” argumentuje RPO na swojej stronie internetowej – „Zadania domowe nie zawsze pomagają w procesie uczenia się, mogą natomiast doprowadzić do wzrostu zniechęcenia uczniów i pogłębienia się nierówności społecznych.”
Podstawówki z Żoliborza ograniczają zadawanie prac domowych
„Zadaję z głową” to warszawski program realizowany od tego roku szkolnego. Obecnie wdrażany jest on na zasadzie pilotażu, do którego przystąpiło łącznie 20 szkół z całej warszawy w tym trzy z Żoliborza. Są to Szkoły Podstawowe nr 92, 267 i 68. Powstał on z inicjatywy Doroty Łobody, radnej miejskiej i przewodnicząca Komisji Edukacji w Radzie Warszawy.
- W tych trzech szkołach rodzice i uczniowie mogą spodziewać się stopniowego odchodzenia od prac domowych. Przy czym nie oznacza to, że całkowicie ich nie będzie. Zależy nam, żeby było ich zdecydowanie mniej – mówiła w Radiu Żoliborz Dorota Łoboda.
Jak wynika z PISA - międzynarodowych badań koordynowanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju polskie nastolatki na prace domowe poświęcają średnio 6,5 godz. Tygodniowo. Średnia europejska to nieco poniżej 5 godz.
To, czy uczniowie mają prace domowe zależy od samych nauczycieli i dyrekcji
- Chcemy doskonalić naszą wiedzę, jak zadawać, żeby ta praca domowa miała sens i nie zabijała kreatywności u uczniów. Te prace nie powinny być zadawane machinalnie. Muszą być wyzwaniem intelektualnym dla uczniów – tłumaczy dla Radia Kolor Magdalena Rupniewska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 92 przy ul. Przasnyskiej na Żoliborzu.
Celem ograniczenia ilości zadań domowych jest przede wszystkim umożliwienie dzieciom spędzenie wolnego czasu z rodziną i znajomymi, czy w taki sposób by były wypoczęte. Przerzucanie części realizowanego programu w szkołach do domu przyczynia się również do różnic edukacyjnych wśród dzieci. - Niektóre dzieci mają zaplecze umożliwiające im wykonanie fantastycznej i pięknej pracy domowej, a innym tego wsparcia często brakuje, co skutkuje niekiedy gorszymi wynikami – stwierdza Dorota Łoboda, która w Radiu Żoliborz przyznała, że zakończenie programu „Zadaje z głową” jest jej jednym z głównych celów.
Napisz komentarz
Komentarze