Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 12:23

Dym nas truje!

Jak wielkie jest zanieczyszczenie powietrza, którym oddychamy? Z jakimi skutkami musimy się liczyć? Nie ma dymu, który nas nie truje! Obecność cząstek stałych we wdychanym powietrzu wiąże się z zaburzeniami układu krążenia, zwiększonego ryzyka nowotworowego i prowadzi do chorób oddechowych.

W ostatnich tygodniach na żoliborskim podwórku toczy się dyskusja na temat smogu, a właściwie tego, czym palimy w piecu. Był to punkt wyjścia do dyskusji, która zeszła na nic nie wnoszące przepychanki. Jedni twierdzą, że należą się przeprosiny, drudzy zaś zgodnie przyznają, że są podtruwani. Zaczęło się od zamieszczenia przez Mateusza Durlika, redaktora naczelnego „Gazety Żoliborza”, filmiku na Facebookowej grupie „Żoliborz – Platforma Sąsiedzka”. – Jestem na ulicy Przasnyskiej i chciałem wam pokazać, jak taki malutki komin wpływa na jakość powietrza, którym oddychamy – relacjonuje Mateusz Durlik wyposażony wówczas w miernik jakości powietrza, który wskazywał 500 jednostek AQI. Być może wynik pomiaru byłby wyższy, ale czujnikowi zabrakło skali.

Na miejscu pojawiła się Straż Miejska. – W wyniku zgłoszeń od mieszkańców, przeprowadziliśmy ostatnio dwie kontrole dotyczące tego, co właściciel pali w piecu. Okazało się, że jako paliwo używany jest ekogroszek. Tu nie było żadnych uchybień. Kontrola przebiegła prawidłowo. Nie można było nic zarzucić właścicielowi – tłumaczy Sławomir Smyk ze Straży Miejskiej.

O wynikach kontroli poinformował za pośrednictwem grupy „Żoliborz – Platforma Sąsiedzka” właściciel myjni, z której wydobywał się dym. Po dokonaniu prawidłowego pomiaru przez straż miejską otrzymaliśmy informację, że normy są spełnione i nie ma żadnego zagrożenia dla mieszkańców – skomentował całe zajście Bartosz Malanowski, właściciel firmy, która w jego mniemaniu została oczerniona.

Polskie normy dostosowane do poziomu zanieczyszczenia powietrza

Urzędowa skala jakości powietrza używana w Polsce, daleka jest od norm zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Zalecenie WHO odnośnie dopuszczalnych stężeń dobowych wynosi 50 mikrogramów na metr sześcienny dla pyłów zawieszonych PM10. W Polsce istnieje obowiązek ostrzegania o podwyższonym stężeniu, gdy dobowe nasycenie cząstek PM10 wyniesie 100 mikrogramów na metr sześcienny. O alarmie możemy mówić  przy przekroczeniu średniodobowej wartości 150 mikrogramów pyłu PM10 na metr sześcienny. To trzy razy więcej niż normy ustalone przez WHO.

Szkodliwą dla zdrowia i życia ludzkiego substancją obecną w powietrzu jest pył zawieszony. To, co nazywamy pyłem zawieszonym jest tak naprawdę złożoną mieszaniną organicznych, nieorganicznych, stałych i ciekłych substancji, które rozpraszają się w powietrzu. W jego skład wchodzą głównie siarczany, azotany, amoniak, czarny węgiel i przeróżne tlenki (na przykład siarki, glinu, albo żelaza) oraz sole. Jego cząsteczki są tak małe, że po przedostaniu się do płuc, mogą zostać wchłonięte również do krwiobiegu. Nazwy pyłów PM10 i PM2,5 biorą się z rozmiarów cząsteczek, które je tworzą. Mają odpowiednio średnicę do 10 albo do 2,5 mikrometra. Dla porównania, ludzki włos ma średnicę mniej więcej od 50 do 70 mikrometrów. Im mniejsza cząsteczka, tym łatwiej penetruje płuca.

Skąd się biorą?

Przyczyn fatalnej jakości powietrza w Polsce jest kilka. Występowanie pyłów PM10 związane jest między innymi z procesami spalania paliw stałych i ciekłych. PM2,5 powstaje na przykład w wyniku spalania drewna. Groźny jest również benzopiren. Należy do grupy tak zwanych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych – substancji emitowanych przez samochody, papierosy, a przede wszystkim piece i kotły. Głównym źródłem zanieczyszczeń są więc domowe piece, kotły, kominki opalane drewnem i węglem. Wszystkie. Bez względu na to jakiej klasy są to piece i co jest w nich palone. Faktem jest, że nic nie dorówna „kopciuchom”. Do nowoczesnych kotłów nadaje się tylko paliwo „lepszej jakości”.

Walka o czyste powietrze przy zachowaniu węgla jako głównego paliwa, to walka z wiatrakami

Z przeprowadzonych cztery lata temu badań na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki wynika, że nawet najwyższej klasy kotły używane codziennie, nie spełniają parametrów jakie podają producenci. Wyniki testów są zapisem eksperymentów prowadzonych w warunkach laboratoryjnych. W związku z tym, walka o czyste powietrze przy zachowaniu węgla, jako głównego paliwa, przypomina walkę z wiatrakami. Ogrzewanie węglem powinno być ostatnim wyborem. Tyczy się to nawet ekogroszku, który tylko z nazwy jest eko, bo przecież jest paliwem stałym, powstającym z węgla kamiennego.

Sam węgiel wciąż jest najtańszym paliwem. Kierunek jaki powinno wyznaczać państwo i miasta, to ogrzewanie ciepłem z sieci ciepłowniczej, gazem, z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii czy pomp ciepła. Nie każdego na to stać, zwłaszcza tych, których dotyka zjawisko ubóstwa energetycznego.

Warszawa ma Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej oraz Biuro Ochrony Środowiska. W stolicy wymiana „kopciuchów” idzie bardzo powoli. W latach 2016 – 2018 wymieniono jedynie 750 palenisk z szacowanych 20 000. – Tak wolne tempo likwidacji najbardziej zanieczyszczających źródeł ciepła wskazuje, iż poza nielicznymi wyjątkami, walka ze smogiem nie jest priorytetem dla władz gminnych – mówi Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego. Jako pozytywny przykład podaje Kraków, w którym od 1 września 2019 roku funkcjonuje całkowity zakaz palenia węglem oraz drewnem i gdzie do tej pory zlikwidowano już ponad 14 tysięcy palenisk.

Warszawa i tak pozostanie z brudnym powietrzem

Wedle uchwały antysmogowej dla Mazowsza, mieszkańcy mają czas na likwidację pozaklasowych pieców i kominków do końca 2022 roku. Po tym terminie dozwolone będzie ogrzewanie paliwami stałymi jedynie w instalacjach spełniających restrykcyjne normy emisji spalin. To założenia tak zwanego ekoprojektu.

Aktywiści z „Warszawy Bez Smogu” wspólnie z warszawskimi organizacjami antysmogowymi: „Smogiem Wawerskim” i „Warszawskim Alarmem Smogowym” postulują o wprowadzenie zakazu palenia węglem w gospodarstwach domowych na terenie Warszawy od 1 stycznia 2023 roku. Konieczność zakazu uzasadniają między innymi szacunkami przeprowadzonymi w 2017 roku na zlecenie marszałka województwa mazowieckiego. Wynika z nich, że wdrożenie obecnych zapisów uchwały antysmogowej dla Mazowsza, nie doprowadzi do obniżenia stężeń rakotwórczego benzopirenu do poziomu poniżej dopuszczalnej normy na terenie stolicy.

Trujemy się wzajemnie

Jak wyliczył „Krakowski Alarm Smogowy” mieszkańcy miast, także ci niepalący, „wypalają” nawet kilka paczek tygodniowo. Mieszkaniec Warszawy oddychając przeciętnie dwie godziny dziennie miejskim powietrzem, wypala rocznie równowartość ponad 1200 papierosów czyli około 60 paczek.

Warto pamiętać, że w ciągu 1 minuty od wdechu, najmniejsze cząsteczki pyłów docierają poprzez krwioobieg do naszych najdalszych narządów (nerek, wątroby, mózgu, serca) oraz tkanek. Długotrwała zwiększona ekspozycja na pył zawieszony zwiększa możliwość wystąpienia zawału u osób chorujących na niedokrwienie serca, nasila i przyspiesza proces starzenia się układu nerwowego, a w konsekwencji pogłębia upośledzenie zdolności poznawczych i sprawności umysłowej (demencja).

Musimy jednak pamiętać, że każde narażenie na wdychanie zanieczyszczeń powietrza pogarsza zdrowie sąsiadów i nasze.


fot. Mateusz Durlik

fot. Mateusz Durlik

Smog nas truje


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.