Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 05:13

Najpierw ankieta, a wkrótce konsultacje społeczne. Sprawa Sadów Żoliborskich wkracza w kolejny etap

Urząd dzielnicy opublikował wyniki ankiety dotyczącej przyszłości Parku Sady Żoliborskie. W listopadzie ubiegłego roku w ten sposób mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w sprawie przyszłych nasadzeń w parku. Nie jest to jednak ostateczny głos. Urzędnicy zapowiadają więc konsultacje społeczne.

O tym, że znaczna większość, wypowiadających się w ankiecie dotyczącej przyszłości Parku Sady Żoliborskie, opowiedziała się za zachowaniem owocowego charakteru parku dowiedzieliśmy się już w grudniu podczas połączonego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska, Skarg, Wniosków i Petycji oraz Samorządności i Dialogu Społecznego. Łącznie do urzędu wpłynęło 654 wypełnionych ankiet. Znaczna większość nadesłanych opinii, bo aż 603, wskazuje, że w parku powinny znaleźć się drzewa sadownicze owocujące.

„Zdecydowana większość respondentów na pytanie – jak wyobraża sobie przyszłość Parku Sady Żoliborskie? opowiedziała się za zachowaniem obecnego charakteru parku z przewagą drzew owocowych. W udzielonych odpowiedziach mieszkańcy akcentują zachowanie historycznego, unikatowego, owocowego charakteru i klimatu sadów owocowych.” – czytamy w oficjalnym komunikacie żoliborskiego urzędu.

Nie tylko grusze i jabłonie

Wśród zebranych opinii pojawiły się również takie, które nie wykluczają mieszanego charakteru nowych nasadzeń podkreślając, że tamtejszy drzewostan powinien być dogęszczany drzewami nieowocującymi między budynkami znajdującymi się w okolicy parku, wzdłuż ulic i chodników. Mieszkańcy zaproponowali również alternatywę dla nasadzeń grusz i jabłoni.

„Sady Żoliborskie powinny być przede wszystkim pięknie kwitnącym i pachnącym parkiem, który cieszy oko. Powinny rosnąć w nim drzewa, które kwitną w rożnym czasie, kolorowe, cieszące oczy, przyciągające zapachem. Powinien być też przyjazny dla pszczół. (…) Gdyby miały być owocowe to takie, które nie spadają na grunt. Chętnie będę zbierać albo podjadać wiśnie i czereśnie, ale nie stare kwaśnie jabłka i niedojrzałe gruszki zaatakowane przez rdze gruszy. (…) Dlatego uważam że trzeba sadzić takie drzewa które nie będą brudzić albo spadną takie owoce, które zostaną pozbierane. Uważam, że orzechy włoskie na pewno nie będą zalegały na ziemi długo. Równie szybko będą znikały dojrzewające czereśnie i wiśnie. Jak ludzie ich nie zjedzą to na pewno ptaki.” – czytamy jedno z uzasadnień.

„Sady jako Sady”

Jak wyjaśniają urzędnicy, głównymi argumentami wskazującymi na charakter owocowy nowych drzew, jest m.in. unikatowy charakter Sadów Żoliborskich, który powinien być kultywowany. Mieszkańcy zgodnie przyznają, że jest to wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy, które trzeba ratować przed zatarciem jego charakteru i zmiany w zwykły park.

Wśród wypowiadających się za pośrednictwem ankiety, znaczną mniejszość stanowili ci, którzy są przeciwni nowym nasadzeniom w formie drzew dających jadalne owoce. „Z zebranych opinii wynika, że każda możliwa formuła parku – zarówno historyczna, jako sadu owocowego, jak i parku miejskiego wolnego od drzew owocujących miały swoich zwolenników i przeciwników. Przedstawiona argumentacja nie dała jednak jednoznacznej odpowiedzi, jak ma dokładnie wyglądać przyszłość parku, i jak o ten park dbać, a była raczej zbiorem oczekiwań, na podstawie których należy wypracować koncepcję zagospodarowania i utrzymania Parku Sady Żoliborskie.” – wyjaśniają urzędnicy.

Kwitnące kwiaty i owce – tak, ale jako element tradycji tego miejsca

W ubiegłym roku spore kontrowersje wywołała prowadzona wycinka w Sadach Żoliborskich. Z 41 drzew ujętych w decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego wycięto 36. Pozostałe 5 sztuk drzew przycięto tak by nie zagrażały przechodniom, a na wiosnę inspektorzy z Wydziału Ochrony Środowiska z żoliborskiego urzędu będą sprawdzać ich stan.

Jakie drzewa będziemy mieli w Parku Sady Żoliborskie? Obecnie urząd przygotowuje pogłębione konsultacje społeczne. Jeszcze nie wiadomo kiedy konkretnie uruchomiony będzie cały proces, ale urzędnicy szacują, że może to być okolica kwietnia.

Dodatkową kwestią do rozstrzygnięcia jest pielęgnacja drzew w parku. W dyskusji nad przyszłością sadów przewija się temat zatrudnienia sadownika. - Nie jest to jednak takie oczywiste. Chcemy, żeby parkiem zajmowały się osoby, które znają się na zieleni. To nie jest plantacja ani miejsce na uprawę sadowniczą. To ma być strefa, która tworzy atmosferę parkową. Kwitnące kwiaty i owce – tak, ale jako element tradycji tego miejsca. Nie wyobrażam sobie w tym miejscu sadownika, który będzie traktował park jako plantację i będzie np. robił opryski drzew – tłumaczył zapytany o to czy kwestia zatrudnienia sadownika, który miałby się opiekować parkiem jest rozważana burmistrz Żoliborza.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h