Drogowcy sprawdzili zebry w 12 dzielnicach. Specjalny zespół ekspertów zbadał bezpieczeństwo na ponad 3 tys. przejść dla pieszych. Ostatnią dzielnicą, którą w tym roku sprawdzono był Żoliborz.
Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej sprawdzały 3 lub 4 osobowe zespoły złożone z osób o różnych kompetencjach i doświadczeniach. Według drogowców takie podejście pozwoli spojrzeć na problemy w konkretnych przypadkach z każdej możliwej perspektywy.
„W szczytowych momentach cały zespół liczył prawie 50 osób, a w jego skład wchodzili audytorzy, ich asystenci, oświetleniowcy, zaplecze biura, informatycy oraz osoby mierzące natężenie ruchu pieszego. W procesie audytowania profesorowie i doktorzy nie oceniali pracy zza biurek. Każdy z nich wyszedł w teren, aby wykonywać pomiary i obliczenia. Jest to sytuacja bez precedensu, ponieważ zwyczajowo najlepsi specjaliści swą wiedzą i prestiżem firmują projekty, a podczas audytu warszawskich zebr wszyscy, bez wyjątku pracowali także w terenie.” – piszą drogowcy na swojej stronie internetowej.
Zespół ekspertów w terenie
Na potrzeby audytu opracowano specjalną metodykę, dzięki której, jak podkreśla ZDM, wystąpienie pomyłki było niemal niemożliwe. Audytor określał zagrożenia, wskazywał zalecenie i przyznawał oceny. „Po tym etapie następowało sprawdzenie krzyżowe. Drugi audytor otrzymywał szczegółowe wyniki i na tej podstawie oceniał pierwszego audytora. W przypadku rozbieżności wprowadzany był trzeci audytor – rozjemca. Taka metodyka pozwoliła na wypracowanie najlepszych rozwiązań.” – wyjaśniają drogowcy.
Przejścia badano pod kątem 30 kryteriów. Brano pod uwagę m.in. geometrię jezdni, organizację ruchu oraz oświetlenie uliczne. Jako narzędzia wykorzystano m.in. dalmierze, kółka pomiarowe czy specjalne urządzenia badające natężenie światła na przejściu dla pieszych oraz w jego okolicy. „Podczas audytu zwracamy uwagę na bardzo wiele kwestii. Ocena nie opiera się tylko na wytycznych wynikających z przepisów prawa – wprowadziliśmy np. pojęcie widoczności w tył, tj. gdy pojazd skręca w prawo z jezdni głównej na przejście dla pieszych. Oceniamy również widoczność pieszego w odległości 1 m od krawędzi jezdni – tak aby kierowca mógł dostrzec przechodnia zamierzającego przejść przez jezdnię.” – czytamy w opisie prowadzonego audytu.
Metodyka opracowana na potrzeby Warszawy, jak podkreśla ZDM, jest unikalna i prawdopodobnie nigdzie na świecie nie prowadzono tak kompleksowego audytu na tak dużą skalę.
Żoliborz ostatnią dzielnicą w tym roku
W 2019 roku badaniem objęto 1085 przejść w pięciu dzielnicach. W Wawrze zbadano 348 przejść, we Włochach – 229 przejść, na Pradze Północ – 155 przejść, na Bemowie – 171 przejść a na Żoliborzu 182 przejścia. Oznacza to, że od początku 2016 roku sprawdzono ponad trzy tysiące przejść. - Szacuje się, że musimy wprowadzić zmiany w 250 lokalizacjach – powiedziała w Radiu Kolor Karolina Gałecka z ZDM.
Na podstawie wyników audytu podejmowane są decyzje dotyczące zmian w infrastrukturze mających wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Rozwiązania te są różne w zależności od lokalizacji i zidentyfikowanych problemów. W tym roku ZDM doświetlił zebry w dwóch lokalizacjach. Wyniki przeprowadzonego na Żoliborzu audytu będą dostępne po nowym roku.
Napisz komentarz
Komentarze