Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 04:22

Czy błąd zawsze jest błędem?

Zachwyciła mnie pewna fotografia. To kadr wykonany przez Grzegorza Błachutę, opublikowany na Facebooku. Fotograf tak go podpisał: „Onegdaj na Kasprowym... Przyznam szczerze, że kadr ten powstał w wyniku „błędu”, jaki popełniłem podczas długiego naświetlania z filtrem ND... Przekręciłem pierścieniem ogniskowej myśląc, że migawka już się zamknęła, w związku z czym nałożyły się na siebie niejako dwa kadry”.   Początkowo skomentowałam krótko: „W wyniku błędów doszło do powstania wielu odkryć i wynalazków. A tu błąd przekształcił się w artystycznie klimatyczny obraz”. Gdy napisałam te słowa, zaczęła mi świtać myśl, którą rozwinęłam, udostępniając kadr: „Pozytywy błędu? Są! Uczenie się na błędach. Wynalazek w wyniku błędu. Odkrycie w wyniku błędu... A tu proszę - Grzegorz Błachuta w wyniku błędu stworzył aparatem fotograficznym taki klimatyczny kadr. Prawda, że jest piękny?”. Zaczęła kiełkować mi myśl, by rozwinąć temat, pochylić się nad błędem, pooglądać go, poszukać, czy błąd zawsze jest błędem, czy często z błędu rodzi się coś pięknego, wspaniałego, dobrego, miłego, oryginalnego... Podzieliłam się pomysłem z moją znajomą. Jej też temat wydał się wart rozwinięcia. Napisała mi: „Życie uczy wielu rzeczy. Takie proste słowa, a wpadną i już jest co rozwinąć”. Przejść przez życie bez popełnienia błędu? Niemożliwe. Błędy mogą być drobne, bez większego znaczenia, ale także poważne, wręcz katastroficzne. Całe szczęście nie każdemu przydarzy się błąd rujnujący życie, za to drobne z pewnością. Błędy zdarzają się nam codziennie. Błędnie postawiona stopa może spowodować potknięcie się, skręcenie, a nawet złamanie kostki. Błędnie użyte słowo powoduje lapsus językowy, zmianę sensu zdania (np. czymś innym jest „optować” niż „oponować”), czy też może kogoś obrazić (np. już kultowy przykład źle użytych słów w języku rosyjskim: „Kakaja u Vas krasnaja roża! - Jaką ma Pani czerwoną mordę! Zamiast: Kakaja u Vas krasiwaja roza! - Jaką ma Pani piękną różę!”). Błędnie wykonany gest może być odmiennie od naszych zamierzeń zrozumiany (np. różnice w kręceniu głową na „tak” i „nie”). W obcych dla nas kulturach szczególnie łatwo można popełnić faux-pas lub narazić się na poważne nieprzyjemności. Na przykład, gest „kółka” w wielu krajach oznacza „OK”, natomiast w Japonii może być odebrany jako żądanie łapówki; w Grecji tak określi kogoś jako homoseksualistę, a w Turcji, na Malcie i w Ameryce Łacińskiej – jako „dupka”, w Brazylii zaś oznacza organy płciowe. Zatem – nasuwa się uogólnienie – unikajmy błędów, błędy są porażką! Tylko… Gdyby nie błąd Krzysztofa Kolumba, który zamierzał dopłynąć do Indii, to nie odkryto by Ameryki. Nie powstałoby też określenie „Indianie”. A penicylina – antybiotyk odkryty przez zapomnienie? Fleming, który eksperymentował na kulturach bakterii, często zostawiał je przez dłuższy czas na biurku. Regularnie sprawdzał ich stan i szukał niezwykłych zjawisk. Jedna z takich kultur przez przypadek nie została przykryta, gdy Fleming wyjechał na trzytygodniowe wakacje. Po powrocie zauważył on, że na tej płytce bakterie, znajdujące się w bezpośredniej bliskości pleśni, zostały zniszczone. Fleming zrozumiał, że jego błąd stał się niezwykle ważnym dla medycyny odkryciem. Gdyby nie błędna próba Bottgera, alchemika króla polskiego Augusta II, to nie byłoby porcelany. Alchemik, naciskany przez zadłużonego króla, poszukiwał sposobów wytwarzania złota. Przez przypadek odkrył obecność kaolinu, niezbędnego do wytworzenia porcelany, w mączce używanej wówczas do pudrowania peruk. Lubicie jogurt, zsiadłe mleko, kiszoną kapustę czy kiszone ogórki? One też są „błędem”, w niektórych krajach nasza kiszona kapusta uznawana jest za zepsutą. Czy kłótnia z mamą o zbyt głośne słuchanie muzyki jest błędem? Czy może być zaczątkiem wynalazku? Przekonał się o tym Grand Wizard Theodore, który - chcąc zatrzymać melodię - przyłożył dłoń do grającej płyty. W ten właśnie sposób narodził się scratch, czyli brzmienie powstające poprzez zadrapanie płyty winylowej. Często rodzice chowają się przed dziećmi ze swoimi nastrojami, emocjami.  Uważają, że tak jest lepiej, że uzewnętrznienie emocji jest błędem, że dziecko „ma czas”, „nie zrozumie”. Ale czy mają rację? Dzieci uczą się życia. Są bacznymi obserwatorami, uczą się przez działanie. Jak ma się nauczyć rozpoznawania emocji, gdy ich nie widzi u innych? Jak ma nauczyć się reagowania na nie? Jak ma nauczyć się „wychodzić” z nich, jeśli nie zobaczy dobrego wzorca? Warto wykorzystać domowe sytuacje do pokazania emocji, nazywania ich i wytłumaczenia dziecku w prostych słowach: „jest mi bardzo smutno, bo... i dlatego płaczę”, „jestem zachwycona…, szczęśliwa…, zdenerwowana..., zmartwiony..., dumna…, zaskoczona…, zadziwiona…, zły…., rozżalona…”. Nie ma złych emocji. Czy przyznanie się do błędu jest błędem? Bardzo często, gdy popełnimy jakiś błąd – np. podczas zatrzymania na drodze, czy gdy przyłapie nas ktoś na podjadaniu – to usiłujemy wyłgać się: „nie zauważyłem”, „oj to tak troszkę tylko”... Umniejszamy, bagatelizujemy, a czasami wręcz negujemy. A czy tego samego oczekujemy od dziecka? No właśnie… Dziecko ma się przyznać i przeprosić. A może warto przyznać się do błędu? Dzieci najlepiej uczą się przez przykład. Nie stracimy autorytetu, gdy pokażemy, że każdy, także rodzic, nauczyciel, dowolny dorosły, może się pomylić, może popełnić błąd. Udowodnimy, że zasady obowiązują wszystkich, także dorosłych, i że przyznanie się do błędu nie jest porażką, tylko zasadą ogólną. Warto zatem przyznać się do błędu, zademonstrować jak należy się zachować i jak rozwiązać problem. Wszak, jak powiedział Seneka Starszy: Errare humanum est (Błądzić jest rzeczą ludzką).   Zatem - czy błąd zawsze jest błędem?

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 37 km/h