Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:57

ARTYSTYCZNY ŻOLIBORZ

14Moi znajomi, którzy dosyć dawno nie odwiedzali Żoliborza, kilka dni temu, jadąc ulicą Powązkowską, na odcinku między Elbląską a Tatarską, przeżyli pozytywny szok.
Ostatnio bowiem, w relatywnie krótkim czasie, ta okolica zmieniła się nie do poznania. Jeszcze nie tak dawno były to najbardziej zaniedbane rejony dzielnicy. Między cmentarzami rozciagały się tereny porośnięte chaszczami aż do linii kolejowej, bliżej ulicy zabudowane brzydkimi magazynami, hurtowniami, otoczone szarym betonowym murem lub drucianą siatką. Gdzieniegdzie zauważyć można było pojedyncze, stare i zaniedbane domy dawnej wioski.
Gdy sięgnięmy do historii tych miejsc, nie znajdziemy tu nic nadzwyczajnego. Jeszcze w I połowie XVIII wieku, tereny te nie należały nawet do Warszawy. W rejonie ulicy Elbląskiej płynęła rzeka Rudawka, nad którą ulokowała się wieś Mostki, sąsiadując z wsiami Wola i Powązki. Jednak słynne Powązki Czartoryskich, po których dziś nie pozostał żaden ślad, znajdowały się bardziej na zachód, w okolicy obecnej trasy przelotowej i osiedla Rudawka.
Charakter okolicy zaczął zmieniać się wraz z powstaniem w 1790 roku pierwszego Cmentarza Powązkowskiego i w 1876 roku obwodowej linii kolejowej. W 1929 nad ulicą Powązkowską pojawił się wiadukt drogowy, istniejący do dziś. Przy linii kolejowej ulokawały się magazyny przeładunkowe. Na początku XX wieku powstało tzw. Powązkowskie Pole Wojenne, teren ćwiczeń, koszar i magazynów wojskowych carskiej armii. Po odzyskaniu niepodległości tereny przejęło Wojsko Polskie i ich południową, wolską stronę zajmuje do dziś, no ale dosyć o odległej historii.
Kilka lat temu rejon ten zaczął zmieniać swoje oblicze. Stare budynki magazynowe wyburzono, a wzdłuż ulicy Powązkowskiej pojawiły się ogrodzenia z wizualizacjami powstającego osiedla. Teraz to osiedle możemy oglądać już w realu.
Żoliborz Artystyczny swą koncepcją wpisał się w tradycje zabudowy Żoliborza. Można powiedzieć, że jest w pewien sposób kontynuacją ciągu przedwojennych osiedli: Żoliborza Oficerskiego, Dziennikarskiego, Urzędniczego i Spółdzielczego.
Autorami projektu osiedla są architekci Maciej Mąka i Radosław Sojka, działający w ramach własnej pracowni. Inwestuje tu Dom Development,  deweloper ostatnio dość mocno zauważalny na rynku warszawskiej mieszkaniówki.
Żoliborz Artystyczny, jedno z największych osiedli budowanych przez Dom Development, powstaje na obszarze 10 ha i pomieści łącznie 1700 mieszkań. Cała inwestycja to 13 budynków, które rozmieszczone zostaną w ośmiu koloniach.
Twórcy osiedla wpadli na świetny pomysł. Na patronów tej przestrzeni wybrali artystów, którzy związani byli z Żoliborzem, w tej dzielnicy mieszkali i tworzyli. Znajdziemy tu zatem Plac Czesława Niemena, ulicę Kaliny Jędrusik, ulicę Stanisława Dygata, Pasaż Janusza Morgensterna. Koloniom mieszkalnym patronują Jerzy Kawalerowicz, Jerzy Ficowski, Barbara Zbrożyna, Zofia Nasierowska, Monika i Edward Piwowarscy, Jerzy Mierzejewski, Hilary Krzysztofiak. W koloniach zaprojektowano też murale upamiętniające ich patronów. Powstały już grafiki  poświęcone Ficowskiemu, Krzysztofiakowi, Mierzejewskiemu oraz Monice Piwowarskiej. Do końca roku powstaną także rzeźby poświęcone Stanisławowi Dygatowi, Kalinie Jędrusik oraz Edwardowi Piwowarskiemu.
Pierwszy mural z zaplanowanych zaprojektował Piotr Młodożeniec . Mural nawiązuje do wiersza Jerzego Ficowskiego pt. „Moje Niedoszłe Podróże”.
Ścienny portret Hilarego Krzysztofiaka to dzieło malarki Olgi Wolniak, pełniącej nadzór artystyczny nad osiedlem. Rzeźbę przedstawiającą Kalinę Jędrusik zaprojektował Maurycy Gomulicki, znany z instalacji na Kępie Potockiej czy węgorza vis a vis Cytadeli.
Układ nowopowstających ulic komponuje się z projektem Osi Rydygiera, która  zaczyna się od Cytadeli, biegnie wzdłuż alei Wojska Polskiego, placu Grunwaldzkiego i  nowej, przedłużonej ulicy Rydygiera (wkrótce powstanie) i kończy się przy placu Czesława Niemena, w centrum Żoliborz Artystycznego, dominantą w postaci siedmiopiętrowego budynku w kształcie odwróconej piramidy i sąsiadującej z nim rozległej fontanny, w której odbija swoje kształty.
Z miejsca, w którym mieszkamy, lubimy mieć blisko do pracy, przedszkola, szkoły, do sklepów, do autobusu czy tramwaju. Na Żoliborzu Artystycznym nie trzeba czekać, aż powstanie infrastruktura ułatwiająca funkcjonowanie. W bliższej lub dalszej okolicy jest już prawie wszystko: komunikacja miejska, szkoła (wkrótce powstanie przy ul. Anny German), przedszkola (powstaje na ul. Rydygiera i Anny German), kawiarnie, strefy odpoczynku, sklepy lokalne i duże Centrum Handlowe Arkadia .
Ważne są także proporcje przestrzenne. To osiedle na miarę człowieka. Poza jednym, wspomnianą odwróconą piramidą,  budynki nie przekraczają  wysokości pięciu pięter.
Osiedle ciekawie prezentuje się też przy bliższym poznaniu. Hale i korytarze wewnątrz budynków  zaprojektowano przestrzennie i z wyczuciem estetyki.
Dzięki dużym przeszkleniom oraz znacznym odległościom między niskimi budynkami, wszystkie mieszkania są jasne i dobrze doświetlone. To nowa jakość na warszawskim rynku budowy osiedli mieszkaniowych, gdzie przez ostatnich kilkanaście lat przestrzeń wykorzystywano tak intensywnie, że sąsiedzi niemal mogli zaglądać sobie przez okna do garnków.
Nie brakuje też terenów zielonych, nie tylko spacerowych, ale także rekreacyjnych: parki - najbliższy to park przy WIML, dalej Fort Bema, park na Sadach Żoliborskich, Park Olszyna i Park Kaskada. W planach jest lokalny duży osiedlowy park, który będzie zamykać teren od południa.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia tego nietypowego osiedla.
autor:
Mateusz Durlik

DSC_5477

DSC_5477

DSC_5608_1

DSC_5608_1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.