Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 04:08

Czy wygrany zawsze jest zwycięzcą?

I znowu krzyki. Marzena przerywa prasowanie. Zastanawia się, czy już interweniować, czy poczekać,
aż dzieci same się dogadają. Przecież grają w swoje ulubione bierki. O co znowu chodzi?

Niestety krzyk nasila się, przechodzi w szloch. Dochodzą też odgłosy rozsypujących się bierek i uderzenia czymś o ścianę.

– Nie wygrałaś, nie mogłaś wygrać, ja jestem najlepszy! Oszukiwałaś!

– Terefere, ruszyły ci się bierki, a mi nie. Tym razem ja wygrałam! – Marta nie ustępuje, broni swojego zwycięstwa.
– Poćwicz, a kiedyś też wygrasz.

– Nie będę ćwiczył, nie muszę, jestem najlepszy! A jak ja nie wygrywam, to nikt nie będzie grać! – Kuba depcze porozrzucane bierki.

– Stop! – Marzena doszła do wniosku, że tym razem musi wkroczyć, bo może być niebezpiecznie. – Kuba, siadasz na dywanie. Marta, powiedz co się stało?

Zdecydowany głos mamy osadził rodzeństwo.

– Ale mamo, to ja jestem poszkodowany! – Kuba nie daje za wygraną.

– Kubuś, palec na usta. Teraz mówi Marta.

– Ale mamo, ja lepiej opowiem!

– Kuba, pamiętasz o naszym regulaminie?

Kuba spojrzał na mamę spode łba, ale posłusznie usiadł na dywanie i położył palec na ustach.

– Dobrze. Marta, powiedz o co ten krzyk?

– Graliśmy w bierki – zaczęła Marta – no i Kuba zahaczył o bierkę i się poruszyły. A że wcześniej ja zbierałam i żadna się nie poruszyła, to powiedziałam, że wygrałam. Wtedy Kuba zaczął krzyczeć.

Znana scenka? Codziennie jakieś dziecko krzyczy i płacze gdy przegra w planszówkę, gdy nie jest pierwsze na mecie, gdy ktoś dostaje większy, lepszy prezent lub gdy inne dziecko jest bardziej chwalone za wiedzę, strój, śpiew czy rysunek.

Inna sytuacja – scenka z programu „Top Chef” – jeden z zawodników wyrzuca z frytownicy chipsy innego zawodnika. „To jest rywalizacja!” – twierdzi z butną miną. Jurorzy i zawodnicy są zdania, że to perfidne, niesportowe zachowanie. Krnąbrny zawodnik wylatuje z programu. Opuszczając studio jest oburzony. Uważa, że miał prawo tak postąpić. Podobnych historii można przytoczyć wiele. Codziennie, w polityce, w pracy, a nawet w szkołach i przedszkolach, można zauważyć wyścigi szczurów. Wszechobecne staje się dążenie do celu bez oglądania się na rywali, przypisywanie sobie zasług innych, poniżanie, deprymowanie, szukanie haków, obalanie autorytetów, mobbing, bullying czy stalking

Czy zanika empatia i zasada fair play?

Czy stajemy się samotnikami dążącymi po trupach do celu?

Czy rywalizacja jest ważniejsza niż działania w grupie dla wspólnego dobra?

Odpowiedzi twierdzące na powyższe pytania mogą wywołać przygnębienie. Szczególnie wśród osób empatycznych, prospołecznych, wrażliwych. Niestety wiele wskazuje na to, że zasady promowania siebie jako macho, cool, mistrza są rozpowszechnione i mają wielu zwolenników. Nie ma tam miejsca na specjalistów czy autorytety w danych dziedzinach, które zresztą ostatnimi laty są obalane i wyśmiewane. Magister krytykuje światowej sławy profesora, karierowicz szuka haków, czepia się słów, przeinacza fakty. Takie zachowania zdecydowanie nie są przejawami zdrowej rywalizacji.

Czy rywalizacja jest potrzebna? Tak. Ale nie zawsze i nie za wszelką cenę. Dążenie do celu, zdobywanie kolejnych stopni umiejętności bardzo często opiera się właśnie na rywalizacji. Tak jest na przykład w sporcie. Nie można być najlepszym we wszystkim. Każdy ma jakąś swoją zdolność czy zespół zdolności, które może rozwijać aż do perfekcji. Dla jednych będzie to muzyka, dla innych sport lub malarstwo. Przy włożonej pracy zrodzą się wirtuozi, mistrzowie sportu, wybitni artyści. Każdy ma też swoje ograniczenia, więc nie wszystkie marzenia będą miały szansę się spełnić. Warto jednak próbować przełamywać swoje bariery. Wielu tak robi i czerpie z tego wiele radości.

Jak uporać się z histerią dzieci wobec porażki? Jak nauczyć godnego przegrywania? Wielu rodziców mota się: ustępować, dawać wygrywać czy twardo mierzyć się z rzeczywistością?

Przede wszystkim tłumaczmy, że dojście do mistrzostwa to proces, a nie chęci. Pokazujmy wzorce (nobliści, wirtuozi, sportowcy), drogi kariery, kolejne szczeble, które trzeba przejść. Przytaczajmy historie z własnego życia, historie z życia dziecka (uczenie się sznurowania butów, jazdy na rowerze). Wyrównujmy szanse – jako dorośli mamy większą wiedzę, doświadczenie, siłę. Zaproponujmy sąsiadom turniej rodzinny, gdzie dziecko stanie przeciw dziecku, a dorosły przeciw dorosłemu. Chwalmy, motywujmy („wczoraj przejechałeś 5 metrów, dzisiaj już 20. Brawo!”).

Nauczmy dzieci, że pod żadnym pozorem nie wolno wyśmiewać przegranych, słabszych lub mniej zdolnych. To, że w danym momencie Staszek jest najlepszy w biegu na 100 metrów nie oznacza, że wygra następnego dnia czy za miesiąc. Uczmy szczerego gratulowania wygranym i przegranym – dla niektórych zajęcie przedostatniego miejsca jest już sukcesem.

Pamiętacie bajkę o żółwiu i zającu? Od czasów Ezopa powstało wiele jej wersji, były też one rozszerzane o kolejne biegi i kolejne morały. Najważniejsze w tej bajce jest to, że nie wolno lekceważyć przeciwnika, bo w sprzyjających warunkach każdy może być lepszym. W Internecie krąży filmik ukazujący przypadki, gdy pewni zwycięstwa przegrywają, bo zbyt wcześnie uznali swoje wygrane. Zamiast rywalizacji za wszelką cenę zacznijmy wpajać zasady współpracy, rozwijajmy umiejętności pracy w grupie, liczenia się z innymi. Uczmy respektu dla wiedzy, zdolności wykorzystywanych dla wspólnego dobra. Uczmy poszanowania autorytetów.

Nie każdy musi być przywódcą. Są ludzie, którzy są doskonałymi odtwórcami, którzy wolą siedzieć w swoim kąciku i pracować w pojedynkę. Są też urodzeni przywódcy – świetni stratedzy, którzy potrafią docenić i ukierunkować swoja armię. Dobry pracownik nie zawsze będzie dobrym szefem, a dobry szef nie zawsze sprawdzi się w roli szeregowego pracownika. Są ludzie, którzy wspaniale sprawdzają się w roli nauczycieli, potrafią przekazać wiedzę, zarazić miłością do swojej dziedziny, rozpalić zapał w dążeniu do wiedzy. Są tacy, którzy cieszą się z każdej możliwości uczenia się od innych, korzystają z ich doświadczenia, szukają odpowiedzi na nurtujące pytania, a zdobytą wiedzę przekuwają w działanie. Są też tacy, którzy nie lubią utartych dróg i przecierają nowe szlaki. Często poranieni cierniami niezrozumienia wymyślają nowe metody, tworzą wynalazki. Ale są i tacy, którzy chcą przemknąć przez życie nie podejmując trudnych decyzji, zdając się jedynie na kierowanie przez innych. Ludzie są różni. Chciejmy docenić tę różnorodność. Zobaczmy w niej potencjał do tworzenia społeczeństwa, w którym każdy jest potrzebny i dla każdego jest miejsce.

Bycie pierwszym nie zawsze oznacza bycie zwycięzcą. Często większym osiągnięciem jest zwycięstwo nad własną słabością. Nie trzeba być mistrzem, by być szczęśliwym. Małe zwycięstwa potrafią dać więcej radości – wystarczy nauczyć się je zauważać i doceniać.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 37 km/h