Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 13:14

Jarosław Szostakowski: Najważniejsze postulaty związane są z obroną wolności

Rozmowa z Jarosławem Szostakowskim, szefem klubu KO w Radzie Warszawy, kandydatem na posła, nauczycielem akademickim i maratończykiem.

Jest Pan radnym już czwartą kadencję. Niemal rok temu otrzymał Pan mandat radnego. Skąd pomysł by kandydować do Sejmu?

Szczerze mówiąc nie planowałem tego, ale to wyniknęło dość naturalnie. W ostatnich latach często zdarzało mi się wychodzić na ulice by bronić demokracji, która – moim zdaniem – jest za rządów Prawa i Sprawiedliwości poważnie zagrożona. Moją działalność, że tak powiem „uliczną” dostrzegło kierownictwo partii, zaproponowało 5 miejsce na warszawskiej liście, czyli najwyższe przydzielone działaczom samorządowym. I ja tę propozycję przyjąłem. Może po 20 latach pracy w samorządzie czas przekazać następcom miejsce w radzie i kierowanie największym klubem Rady Warszawy?

Czy nie obawia się Pan głosu ze strony swoich wyborców, którzy przez lata na Pana głosowali, że zostawia ich Pan porzucając pracę w samorządzie?

Może tak mówić tylko ktoś, kto mnie nie zna. Ci, którzy mnie znają wiedzą, że moje zainteresowanie Warszawą i jej sprawami było, jest i będzie, niezależnie od tego jaką funkcję będę sprawował. To, że próbuję zdobyć mandat posła oznacza tylko, że o interesy miasta i mieszkańców dbałbym z innej pozycji, z innego trochę punktu widzenia. A zapewniam, że w Sejmie jest jeszcze wiele spraw do załatwienia także dla stolicy oraz innych samorządów.

Z jakich działań, jako samorządowiec, jest Pan najbardziej dumny, a w tej kadencji również jako wiceprzewodniczący Komisji Polityki Społecznej i Rodziny?

Ostatnio wielokrotnie odpowiadałem na to pytanie, więc nic oryginalnego nie powiem (śmiech). Mogę tylko powtórzyć, że jestem dumny z tego, że przez 20 lat mogłem wpływać na decyzje, które rozwijały Warszawę. Proszę przypomnieć sobie jak miasto wyglądało przed 2000 rokiem… A teraz mamy dwie linie metra, nowoczesne węzły komunikacyjne, równe drogi, wprowadzamy na te drogi ekologiczne autobusy, na osiedlach są nowe place zabaw, przy szkołach wyremontowane boiska, możemy bez obaw o zdrowie pić wodę z kranu, mamy nowoczesne bulwary nad Wisłą z parkiem fontann, system roweru miejskiego. Wypracowaliśmy też mnóstwo rozwiązań, które doceniają wkład samych mieszkańców w upiększanie i unowocześnianie miasta – jak choćby zasady budżetu partycypacyjnego czy szeroka współpraca z organizacjami pozarządowymi, której zazdroszczą nam inne miasta. A te wszystkie zmiany dokonywały się po decyzjach budżetowych Rady Warszawy.

Jakie wyzwania w najbliższych latach czekają prezydenta Warszawy i radę miasta?

Największe wyzwanie to oczywiście utrzymanie tego tempa rozwoju, jaki był przez ostatnie lata. A co za tym idzie – znalezienie funduszy na ten rozwój. Na szczęście wielkie infrastrukturalne projekty potrzebne każdej stolicy, jak nowe mosty, estakady czy choćby oczyszczalnia ścieków - już są. Teraz trzeba je utrzymać, by dobrze funkcjonowały. Priorytetem więc będą projekty poprawiające jakość życia mieszkańców, a więc nowe szkoły, przedszkola, żłobki oraz remonty budynków. Wyzwaniem będzie zatem mądre przyszłościowe planowanie finansów miasta.

Mając doświadczenie w samorządzie, a także widząc politykę obecnego rządu, jakie bariery Pan dostrzega, które z poziomu samorządu utrudniają jego działanie?

Przede wszystkim obecny rząd zrzuca na samorząd dużą część finansowania swoich obietnic wyborczych. Tak nie może być, że za nieudaną reformę edukacji płaci miasto! Dodatkowo stolica oddaje ponad miliard złotych rocznie do budżetu państwa w ramach tzw. janosikowego. A kolejny miliard traci na wprowadzanych zmianach podatkowych. Kumulacja tych ciosów w finanse samorządu jest tak duża, że warto sobie uświadomić realne zagrożenie, że na inwestycje czy remonty dróg może zabraknąć pieniędzy!

Jako kandydat na posła jakie ma Pan cele i jakimi sprawami jako poseł zająłby się w ciągu pierwszych 100 dni zasiadania w sejmowych ławach?

Pierwsze sto dni to ten moment, w którym nowy poseł orientuje się w sposobie funkcjonowania Sejmu i próbuje zorganizować pracę biura. I na niewiele więcej wystarcza czasu (śmiech). Ale poważnie - podpisuję się pod programem Koalicji Obywatelskiej. Na dzisiaj uważam za najważniejsze te postulaty, które są związane z obroną wolności. Państwo prawa, demokracja ponad interesami partyjnymi, wolne media i wolne sądy to musi być priorytet. Potrzebne jest odpartyjnienie mediów państwowych, bo dzisiaj już nawet nie da się powiedzieć, że to media publiczne. Zmiany są również konieczne w sferze symboli. Partia rządząca nadużyła ustawy dekomunizacyjnej do lansowania swojej polityki historycznej ograniczając prawa samorządów. Chciałbym to zmieniać już od pierwszego dnia pracy w Sejmie.

Jest Pan pracownikiem akademickim – czy dostrzega Pan jakieś problemy, które należałoby zmienić w funkcjonowaniu szkolnictwa wyższego?

Szkolnictwo wyższe boryka się z jednym podstawowym problemem – brakiem finansów. Nie zmieniła tego ostatnia reforma uczelni wprowadzona przez PiS. Co więcej w moim przekonaniu przyczyniła się do większego chaosu na uczelniach i ograniczyła autonomię w kształtowaniu nauczania w szkołach wyższych.

Bierze Pan udział w maratonach. Czy ta dyscyplina w jakiś sposób pomaga w byciu lepszym samorządowcem/politykiem?

Rzeczywiście – wiele lat temu załapałem bakcyla biegania i za mną już 88 maratonów. Ostatni – Maraton Warszawski – właśnie przebiegłem 29 września, dwa tygodnie przed wyborami. W związku z tą moją pasją do maratonów niektórzy śmieją się, że mam w polityce cierpliwość długodystansowca – ustalam strategię długofalowo i czekam na odpowiedni moment do realizacji. I – nie chwaląc się – uchodzę za skutecznego szefa klubu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.