Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:04

W 2 GODZINY Z ŻOLIBORZA. KAZIMIERZ DOLNY NAD WISŁĄ

Kazimierz Dolny albo już znasz, albo słyszałeś o nim od znajomych. W pierwszym przypadku przypominamy, że to magiczne miejsce wciąż czeka na Twój powrót, w drugim - zapraszamy do lektury krótkiego wprowadzenia w kazimierskie klimaty.
Fascynuje mnie to, że do Kazimierza można by popłynąć motorówką z żoliborskiej plaży! Pewnie jednak większość z nas wybierze się tam samochodem. Do wyboru mamy dwie trasy, tzw. lubelską, czyli tę szybką i wygodną, oraz „puławską”, czyli krętą i nieco wyboistą, biegnącą wśród pięknych krajobrazów tuż przy Wiśle. Ja polecam podróż w tamtą stronę trasą krajobrazową, a powrót (najczęściej już po ciemku), wygodną.
Ta malutka miejscowość współczesną popularność zdobyła na początku XX w. wraz z przybyciem tu pierwszych studentów nowopowstałej warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, z pracowni Władysława Ślewińskiego, przyjaciela Paul’a Gouguin’a. W poprzedzającym to wydarzenie stuleciu niezwykły krajobraz docenili Zygmunt Vogel, M.E. Andriolli, Wojciech Gerson, Józef Pankiewicz (który właśnie w Kazimierzu namalował pierwszą w Polsce serię obrazów impresjonistycznych) czy Aleksander Gierymski. Tak powstała artystyczna legenda Kazimierza.
Jednak prawdziwą świetność Kazimierz przeżywał w szczytowym okresie rozwoju, przypadającym na wiek XVI i pierwszą połowę XVII w. W tym okresie Kazimierz był jednym z najważniejszych w Polsce ośrodków handlu zbożem, czego dowodem było 60 nadwiślańskich spichlerzy. Od otrzymania praw miejskich z rąk Kazimierza Wielkiego, w ciągu trzech wieków miasteczko to stało się prawdziwą gospodarczą potęgą. Co ciekawe, nazwa Kazimierz nie pochodzi wcale od imienia króla, fundatora kościoła parafialnego i zamku, a księcia Kazimierza Sprawiedliwego, który nadał ziemie zwane ówcześnie „Wietrzną Górą” siostrom norbertankom w 1181 r.
Dziś Kazimierz to przede wszystkim miejsce turystyczne. Jego walorów nie sposób opisać w krótkim tekście. Magiczny rynek, ze wznoszącymi się dwoma wzgórzami – zamkowym i Trzech Krzyży, z których szczytów rozpościera się zapierający dech w piersi pejzaż z Wisłą w roli głównej, to pociągająca mieszanka galerii i gastronomii. To najbardziej masowe miejsce, również pod względem licznych imprez, m.in. świetnego festiwalu folklorystycznego o zasięgu międzynarodowym. Dla mnie najpiękniejsze są jednak uliczki, w które już nie wszyscy zachodzą. Usiana galeriami ul. Lubelska czy al. Krakowska z moją ukochaną Faktorią, której właściciel sam tworzy mieszanki kaw i je wypala, oraz przygotowuje praliny według tradycyjnej receptury. Wzdłuż al. Krakowskiej ciągnie się wysoka skarpa Wiślana, na której zbudowano niezwykłej urody domy w stylu zakopiańskim i nie tylko.
Z niezwykle bogatej oferty gastronomicznej Kazimierza na pierwszym miejscu należy wymienić „Fryzjera”, knajpę słynną ze świetnej kuchni żydowskiej. Stali bywalcy tam właśnie najczęściej jadają, tym bardziej, że znajdzie się coś i dla wegetarian. Kolejnym „kultowym” miejscem jest piekarnia Sarzyńskich, słynna z kogutów kazimierskich, aktualnie nazywana „domem restauracyjnym”, co pewnie lepiej niż „piekarnia” oddaje skalę działalności.
Dla bardziej aktywnych polecam zagubienie się w okolicznych wąwozach i jarach, z najsłynniejszym, ciągnącym się kilometrami, wąwozem Korzeniowy Dół. Wokół miasteczka ciągną się wspaniałe trasy widokowe, dobre dla rodzin z dziećmi, dla zakochanych, dla osób poszukujących wyciszenia i samotności. Idealne zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.
Nie sposób wymienić tu wszystkich wartych zobaczenia i odwiedzenia miejsc w tym maleńkim Kazimierzu. Niewątpliwie jednak jest to kompletnie unikatowe miasteczko i aby je poznać i w pełni docenić, trzeba tu bywać, a nie tylko przybyć. A wrzesień jest idealną do tego porą.
autor:
Michał Lehr-Kowalski

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.