Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:10

Żoliborskie wzgórze obrasta w muzea. „Cytadela zostanie oddana warszawiakom”

Prace przy budowie Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego trwają w najlepsze. W przyszłości będzie to kompleks na terenie, którego będą działy cztery muzea. Dodatkowo niedostępne dziś tereny ze względu na działalność Wojska Polskiego będą dostępne dla spacerowiczów.

Dziś, teren Cytadeli Warszawskiej jest jednym wielkim placem budowy. Obecnie trwają prace przy budowie Muzeum Historii Polski i południowego pawilonu Muzeum Wojska Polskiego. Będzie to jeden z najnowocześniejszych i największych kompleksów muzealnych nie tylko w Polsce, ale i Europie, który według przewidywań ma odwiedzać co najmniej pół miliona gości rocznie.

Na ponad 30 ha przestrzeni zaplanowano również przestrzeń do rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców. Całość ma stanowić miejsce do wielowymiarowego kontaktu z historią Polski i kulturą. – Teren, który był zamknięty, czy to przez wojska zaborcze czy polskie, wreszcie zostanie oddany warszawiakom. Realizacja zespołu muzealnego na Cytadeli jest krokiem w stronę udostępnienia w całości tzw. Parku Niepodległości. Dla samego Żoliborza jest to miejsce ważne ze względu m.in. na XVIII-wieczny pałacyk Joli Bord, od którego wziął nazwę Żoliborz – mówił podczas połączonego posiedzenia Komisji Samorządności i Dialogu Społecznego, Kultury i Ładu Przestrzennego Adam Buława, radny Żoliborza i dyrektor Muzeum Wojska Polskiego.

Układ muzeów na Cytadeli

Ogromne powierzchnie wystawowe, biblioteka i sala audytoryjna na 600 osób

MHP ma mieć 44 tys. mkw. Część powierzchni, jakieś 8 tys. mkw., stanowić będą magazyny i pracownie konserwatorskie MWP.

Wystawa stała w MHP będzie mieć 7 tys. mkw., natomiast czasowa – 1,5 tys. mkw. Dla porównania powierzchnia wystawowa Muzeum Powstania Warszawskiego liczy około 3 tys. mkw. Ekspozycja o charakterze narracyjnym, ma być opowieścią obejmującą 1000 -letnie dzieje Polski przy pomocy oryginalnych zabytków oraz  scenografii i multimediów tworzących przestrzeń doświadczenia przeszłości. Wśród zbiorów będziemy mogli zobaczyć m.in. egzemplarz maszyny szyfrującej Enigma, autografy i dokumenty z podpisami królów Polski, XVII-wieczną zbroję husarską, film pokazujący Warszawę w 1939 r. nakręcony przez szwedzkiego dyplomatę Svena Grafströma czy tysiącletni dąb wydobyty z jeziora na Pomorzu.

W muzeum znajdą miejsce sale edukacyjne i warsztatowe, a także pomieszczenie przeznaczone pod gastronomię. – Powstanie również sala audytoryjna na 600 miejsc. Dzięki specjalnym projektom akustycznym możliwe będzie korzystanie z niej zarówno ze sztucznym nagłośnieniem jak i bez niego. Ponadto, zaplanowano budowę sali kinowo – teatralnej, w której na widowni pomieści się 150 osób. Oprócz sal typowo  konferencyjnych mamy cześć komercyjną, która przeznaczona będzie również na cele misyjne i kulturalne oraz biblioteka – mówił prosto z placu budowy podczas wizji lokalnej inżynier Marek Trzybiński.

Wysoki na 25 metrów nowy gmach MHP będzie prostą kamienną bryłą stojącą grzbietem do koryta Wisły. Część dachu będzie udostępniona dla zwiedzających jako taras z widokiem na centralne miejsce zespołu muzealnego, czyli Plac Gwardii i Żoliborz. Prostopadle do budynku zostaną zaś ustawione dwa skrzydła z Muzeum Wojska Polskiego.

Ćwierć miliona eksponatów i czerwień nawiązująca do murów Cytadeli

Siodło Napoleona z Egiptu, mundur powstańca warszawskiego Jerzego Sienkiewicza „Rudego”, szabla generała Antoniego Sułkowskiego, pistolet gen. Zygmunta Berlinga czy miecz znaleziony w Ostrowiu nad Jeziorem Gopło, datowany na VII wiek  to jedynie promil eksponatów, które mają stanowić część stałej wystawy w powstającym na Cytadeli Muzeum Wojska Polskiego. W pawilonie południowym, który budowany jest równolegle do MHP stała ekspozycja ma liczyć 250 tys. eksponatów zajmować ok. 6 tys. mkw.

Opowieść o tysiącletnich dziejach Wojska Polskiego, będzie podzielona na poszczególne okresy, od ok 960 roku aż do drugiej wojny światowej. Największą powierzchnie muzeum zajmą eksponaty z okresu od 1914 do 1945 roku. To właśnie w tej części znajdzie się samolot Dakota III, o którym pisaliśmy na łamach Gazety Żoliborza na początku kwietnia. Są również plany ściągnięcia z Gdańska okrętu podwodnego Kobben. Jeżeli do tego dojdzie, przyszły eksponat przetransportowany będzie Wisłą wiosną lub jesienią, ponieważ wtedy najwyższy jest poziom wody w rzece.

Również w pawilonie południowym dostępna będzie kompleksowo wyposażona sala wielofunkcyjna na około 250 osób przeznaczona na czasowe wystawy, konferencje czy uroczystości. Na elewacji MWP zobaczymy drobny szewron. Dzięki grze świateł otrzymamy ciekawy efekt wizualny.

Na dachu budynku będzie rosła bujna roślinność. Będzie on jednak niedostępny dla zwiedzających. Pod względem wizualnym budowany w przyszłości pawilon północny ma być bliźniaczo podobny. Zaraz za nim, znajdować się będzie plenerowa wystawa sprzętu ciężkiego. Ze względu na czynniki atmosferyczne, mające wpływ na stan eksponatów będzie ona zadaszona. Zarówno pawilon północny i zewnętrzna ekspozycja zawarte są w kolejnym etapie inwestycyjnym, którego koniec ostrożnie przewiduje się na 2023 lub 2024 rok. Otwarcie pawilonu południowego szacowane jest na 2021 rok.

Centralny punkt całego założenia urbanistycznego

Miejscem łączącym powstające placówki jest liczący 2 ha Plac Gwardii. Wyłożony marmurowymi płytami będzie otwartą przestrzenią z klombami roślin i fontanną. Będzie on pełnił również reprezentacyjną funkcję, w ramach której będą odbywały się różnego rodzaju uroczystości. Warszawiacy będą mogli dostać się na teren Cytadeli wszystkimi, obecnie istniejącymi bramami. Sam plac będzie otwarty dla mieszkańców, zaś teren Cytadeli będzie zamykany jedynie na noc. Ze względu na znajdujący się pod nim dwupoziomowy parking podziemny konieczne było zrezygnowanie z drzew. W przyszłości, w narożniku Placu Gwardii, między MHP, a północnym pawilonem MWP zlokalizowana zostanie również wieża widokowa wysoka na 10 pięter.

Plac Gwardii
materiały pracowni WXCA

Sam parking znajdujący się pod Placem Gwardii ma pomieścić 700 samochodów osobowych. Wjazd przebiegać będzie przez tunel od strony Wisłostrady. – Sam teren Cytadeli będzie wyłączony z ruchu drogowego. Zarówno turyści i pracownicy, bez wyjątku wjeżdżać będą od strony Wisłostrady do garażu podziemnego – podkreślał kierownik inwestycji. Dla autobusów przewidziano parking naziemny na 15 autobusów. Żoliborscy radni zwrócili uwagę, że liczba ta może być niewystarczająca, co może skutkować parkowaniem choćby w Alei Wojska Polskiego. Przedstawiciele MWP uspokajali, że takiej możliwości nie ma, ponieważ w przypadku zapełnienia parkingu, autobusy zostaną przekierowane na dwukondygnacyjny parking podziemny.

Wizualizacja wjazdu na parking podziemny od strony Wisłostrady

Otwarte bramy i kładka łącząca kompleks z Żoliborzem

Sporo emocji budzi nie tyle budowa kompleksu muzealnego co kładka w osi Alei Wojska Polskiego stanowiąca połączenie Żoliborza z Placem Gwardii. Problematyczną kwestią jest jej sfinansowanie, ponieważ częściowo przebiega ona przez teren należący do placówek muzealnych, a w części do miasta. – Ta trudność jest do pokonania. Kluczowa jest jednak działobitnia czołowa, z której miałaby wychodzić kładka. Jest to szczególne miejsce w historii Polski. To właśnie stąd Piłsudski nadał depeszę notyfikującą powstanie państwa Polskiego. W chwili obecnej jest ona zabezpieczona prowizorycznie. Nie jest to powód do dumy. Nie sposób sobie wyobrazić, że budujemy nowoczesną kładkę prowadzącą do nowoczesnych muzeów, z miejsca, które jest dziś ruiną – mówił zastępca dyrektora do spraw budowy MWP Dariusz Matlak.

Budowa kładki budzi również inne obawy. - Może ona spełniać swoją funkcję w przypadku, gdy na Żoliborzu będzie Strefa Płatnego Parkowania Naziemnego. Część odwiedzających, chcąc uniknąć opłaty za parkowanie, skorzysta z miejsca choćby w Alei Wojska Polskiego, a stamtąd spacerem przez kładkę uda się na Cytadelę – zwracała uwagę żoliborska radna Jolanta Zjawińska. Dziś wiadomo już, że ZDM zlecił w pierwszej turze analizę wprowadzenia SPPN do wykonania na Woli i Pradze. Przy takim układzie SPPN na Żoliborzu nie pojawi się wcześniej niż przed 2021 roku.


08_AUDYTORIUM

08_AUDYTORIUM

1856_1000

1856_1000

1859_1000

1859_1000

1860_1000

1860_1000

LOT-1C

LOT-1C

WNETRZE_1_C

WNETRZE_1_C

z22496719VMuzeum-Wojska-Polskiego-na-Cytadeli-Projekt-WXCA

z22496719VMuzeum-Wojska-Polskiego-na-Cytadeli-Projekt-WXCA

65775121_2274675882784881_1490125850941587456_n

65775121_2274675882784881_1490125850941587456_n

SYTUACJA-05-zp

SYTUACJA-05-zp

image00012

image00012

image00014

image00014

image00015

image00015

image00021

image00021


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.