Prace przy budowie przystanku kolejowego Warszawa Powązki nabrały tempa. Kolejarze informują, że pociągi zabiorą pasażerów z nowych peronów jeszcze w tym roku. Równolegle zakończyło się przyjmowanie ofert na rozbudowę dworca Warszawa Gdańska.
Do tej pory wykonawca inwestycji wzmocnił teren i wykonał odwodnienie. Budowane perony już nabierają kształtów. Widoczna jest krawędź jednego z nich. O zaawansowaniu prac świadczy ilość ciężkiego sprzętu. Przystanek na Powązkach miał być gotowy rok temu. Opóźnienia związane były z uzupełnieniem projektu o kładkę łączącą Wolę z Żoliborzem, dla której już wylewane są fundamenty. Montowane są filary będące oparcie dla przejścia oraz schodów prowadzących na peron.
Nowy przystanek jeszcze w tym roku
Platformy będą długie na 200 metrów i w większości zostaną zadaszone wiatami. – Oświetlenie ledowe zapewni dobrą widoczność po zmroku. O odjazdach i przyjazdach pociągów pasażerowie dowiedzą się z systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą tablice, info kioski oraz gabloty informacyjne. Ustawione zostaną ławki i miejsca odpoczynku na stojąco – informują kolejarze.
Inwestycja realizowana jest na północno – wschodniej stronie wiaduktu przy ulicy Powązkowskiej. – Będą to dwa perony jedno – krawędziowe z kładką w rejonie ulicy Przasnyskiej, która połączy Wolę i Żoliborz – mówił podczas konferencji prasowej inaugurującej rozpoczęcie prac Rafał Banaszkiewicz z PKP PLK. Platformy wyglądem mają nawiązywać do pozostałych przystanków znajdujących się na linii obwodowej Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia.
Cała inwestycja ma być dostoswana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Poruszanie się ułatwią dwie windy, które poprowadzą pasażerów z peronów na kładkę. Z wiaduktu drogowego na peron pomiędzy torami dostaniemy się schodami oraz windą. Do peronu na skraju torów od strony Powązkowskiej powstanie również pochylnia i schody.
"Średnio jeden kurs SKM na godzinę"
„Warszawa Powązki to odpowiedź kolejarzy na rosnące potrzeby komunikacyjne w stolicy” – podkreśla PKP PLK. Inwestycja pochłonie łącznie 208 milionów złotych. – To kolejny przystanek na linii, po przystanku na Obozowej, który ułatwi mieszkańcom Woli i Warszawy korzystanie z połączeń kolejowych. Myślę, że będzie on wygodną alternatywą dla istniejącej już komunikacji miejskiej – mówiła w kwietniu Agnieszka Safuta-Pawlak, dyrektor ds. inwestycji aglomeracji warszawskiej PKP PLK.
Podczas rozpoczęcia prac, warszawski radny Marcin Binkowski z ramienia PiS zwrócił uwagę na kwestię częstotliwości kursowania pociągów. Stwierdził on, że nowe stacje to nie wszystko. – Wraz z radnym Sejmiku Województwa Mazowieckiego udało nam się też namówić Warszawski ZTM, Szybką Kolej Miejską i Koleje Mazowieckie do zwiększenia ilości kursów na wyremontowanym odcinku Linii Obwodowej. Nowa częstotliwość i tak będzie daleka do tego by trasa mogła być naziemną linią metra lecz jest to i tak dobry krok w stosunku do proponowanego przez ZTM utrzymania średnio jednego kursu SKM na godzinę – wyjaśniał za pośrednictwem mediów społecznościowych warszawski radny.
Dworzec Gdański większy i z nowymi przejściami
Kolejarze już po raz trzeci przystąpili do wyłonienia wykonawcy rozbudowy dworca Warszawa Gdańska. W pierwszym podejściu nikt nie podjął się realizacji zadania zaś w drugim złożona oferta dwukrotnie przekraczała założenia finansowe PKP PLK. Tym razem wpłynęły trzy oferty z czego jedynie jedna mieści się w zaplanowanym budżecie. Druga z ofert jest wyższa o niecały milion zł, a trzecia o niemal 9 mln zł.
Przedmiotem przetargu jest dostosowanie dworca Gdańskiego do zwiększonego ruchu pasażerskiego w ramach przygotowań do remontu podmiejskiej i dalekobieżnej linii średnicowej w Warszawie. W przypadku, gdy inwestycja będzie przebiegała zgodnie z harmonogramem prace przy Dworcu Gdańskim zakończą się w 2021 roku.
– W ramach inwestycji na stacji Warszawa Gdańska PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują budowę kładki dla pieszych z wiaduktu Generała Andersa do peronów. Nowy obiekt będzie zadaszony i wyposażony w windy dla osób o ograniczonej mobilności. Ponadto, przy rondzie przy ulicy Kłopot, PLK planują wybudować kładkę wyposażoną w windy, która usprawni dojście pieszym na dwie strony miasta – zdradził w marcu Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK. Według zapowiedzi w istniejącym przejściu podziemnym pojawią się ruchome schody prowadzące na perony. Zmianą jest natomiast brak nowego przejścia podziemnego.
Napisz komentarz
Komentarze