Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 18 grudnia 2024 15:27
Reklama

Co powstanie w Działobitni? Radni zaopinowali projekt stanowiska w sprawie jej zagospodarowania

[Tylko u nas!] 16 grudnia dwie łączone komisje Rady Dzielnicy podjęły stanowisko w sprawie zagospodarowania Działobitni Cytadeli Warszawskiej. Radni zaproponowali utworzenie w niej Muzeum Żoliborza.

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • Roku Stefana Żeromskiego,
  • planach względem Działobitni Cytadeli Warszawskiej,
  • budowie nowej kładki łączącej Cytadelę z al. Wojska Polskiego,
  • historii radiostacji w Działobitni,
  • dyskusji na temat zagospodarowania Działobitni podczas posiedzenia Rady Dzielnicy,
  • projekcie stanowiska Rady Dzielnicy.

W poniedziałek, 16 grudnia, odbyła się łączona Komisja Kultury z Komisją Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska. Podczas posiedzenia radni podjęli uchwałę ws. ustanowienia roku 2025 Rokiem Stefana Żeromskiego, a także dyskutowano nad projektem stanowiska Rady Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy ws. docelowego zagospodarowania Działobitni Cytadeli Warszawskiej w al. Wojska Polskiego. Warto podkreślić, że Sejm wcześniej również podjął uchwałę w celu ogłoszenia 2025 r. Rokiem Stefana Żeromskiego w związku z 100. rocznicą śmierci pisarza. Z racji faktu, że patronem centralnego parku Żoliborza jest Stefan Żeromski, radni uznali, że Rok Żeromskiego będzie dodatkowo podkreślony na szczeblu dzielnicowym. Reszta posiedzenia była poświęcona Działobitni, a także planowanej budowie kładki na Cytadelę.

Posiedzenie łączone Komisji Kultury oraz Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Żoliborz ws. zagospodarowania Działobitni Cytadeli Warszawskiej

Rada Dzielnicy zaprosiła Zarząd Dzielnicy, przedstawicieli dyrekcji Muzeum Historii Polski, Muzeum Wojska Polskiego, Biura Kultury, Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami, a także Stołecznego Konserwatora Zabytków, dr. Michała Krasuckiego.

Radiostacja w Działobitni

Mało kto wie, że Działobitnia odegrała ważną rolę w historii nie tylko Żoliborza, ale także Polski. Podczas okupacji w latach 1915–1918 Niemcy wystawili w Działobitni dwa maszty antenowe, zaś w kazamatach umieścili radiostację „Telefunken”. To właśnie w niej, 16 listopada 1918 r., nadano w świat historyczny komunikat Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego o odzyskaniu niepodległości.

Co z kładką?

Podczas wspólnego posiedzenia poruszona została sprawa kładki, która ma połączyć al. Wojska Polskiego z wnętrzem Cytadeli. Przedstawiciele Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego potwierdzili, że inwestycja z całą pewnością powstanie. Prace rozpoczną się w lipcu przyszłego roku, zaraz po zakończeniu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, która będzie się odbywać na terenie Cytadeli. Wiceburmistrz Tomasz Mielcarz wyraził nadzieję, że prace te nie pokrzyżują planów z remontem zaplanowanym w Działobitni.

Przedstawiciele muzeów na Cytadeli wyjaśnili, że budowa kładki rozpocznie się w lipcu 2025 r.

Niewątpliwie przyszła rola kładki będzie wyjątkowo istotna, gdyż połączy ona pl. Gwardii nie tylko z samą al. Wojska Polskiego, ale także z budynkiem Działobitni. Więcej o kładce możecie przeczytać w osobnym artykule poniżej

Dyskusja nad zagospodarowaniem Działobitni

Główną propozycją w kwestii zagospodarowania obiektu było utworzenie tam Muzeum Żoliborza. Pomysł powstania muzeum poświęconego historii dzielnicy od lat przewijał się w wielu dyskusjach, lecz niestety nigdy nie doczekał się realizacji. Podczas dyskusji rozważano różne rozwiązania dotyczące funkcjonowania takiej placówki muzealnej. Z jednej strony brano pod uwagę powołanie niezależnej instytucji muzealnej, z drugiej rozważano utworzenie oddziału podlegającego już istniejącej instytucji, np. Muzeum Warszawy.

Radna Monika Kurowska (KO) zaproponowała alternatywne rozwiązanie – stworzenie w Działobitni przestrzeni aktywności lokalnej dla młodzieży, która obecnie nie ma odpowiedniej przestrzeni. Z kolei wiceburmistrz Joanna Kotkowska-Pyzel poparła ideę powstania Muzeum Żoliborza, podkreślając znaczenie interaktywnych ekspozycji, coraz częściej spotykanych w przestrzeni wystawienniczej.

Pomysły na Działobitnie były różne, lecz większość była za utworzeniem tam Muzeum Żoliborza

Inną propozycję przedstawiła radna Jolanta Zjawińska, która sugerowała utworzenie w tym miejscu kawiarni. Wskazała, że przy większości muzeów potrzebne jest zaplecze gastronomiczne. W odpowiedzi przedstawiciel Muzeum Historii Polski wyjaśnił, że na terenie Cytadeli zaplanowane jest już zaplecze gastronomiczne.

Projekt stanowiska

Kwestia powstania Muzeum Żoliborza będzie zależała od pieniędzy, dobrej woli i czasu. W treści projektu stanowiska zaproponowano:

  • utworzenie siedziby przyszłego Muzeum Żoliborza – placówki muzealnej o charakterze narracyjnym, opisującej kluczowe momenty historyczne Żoliborza oraz gromadzącej archiwum społeczne;
  • upamiętnienie funkcjonowania radiostacji, która posłużyła do nadania historycznego komunikatu Naczelnika Państwa Józefa Piłsudskiego o powstaniu Państwa Polskiego.

Ponadto projekt rekomenduje nawiązanie współpracy z Muzeum Warszawy oraz dyrekcjami placówek muzealnych znajdujących się na terenie Cytadeli, a także ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków, aby wypracować model współpracy w zakresie zagospodarowania Działobitni, z uwagi na jej szczególną wartość dla historii Żoliborza.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 8°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama