Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 03:11

Życie jest fajne… mimo wszystko, czyli słów kilka o tolerancji

Kiedy zabierałam się do pisania kolejnego artykułu, nie spodziewałam się, że życie samo podsunie mi przykład, jak na zawołanie…

 

Na warszawskiej Ochocie jest niezwykłe miejsce – to klubokawiarnia „Życie jest fajne”, która zatrudnia dorosłe osoby ze spektrum autyzmu. Niedawno ktoś czarnym sprayem napisał na szybie „WON”. Klubokawiarnia pokazała zniszczenia na swoim fanpage’u. „Ktoś nas bardzo lubi i chce, żebyśmy się wynieśli… to stało się nocą...”.

Jakiś czas temu zbulwersowała wielu inna sytuacja. Plac zabaw w dużym mieście. Wśród innych dzieci bawi się dwuipółletnia dziewczynka. Sporo rodziców siedzi na ławkach wokół placu. Podczas zabawy dziewczynka pociągnęła jednego z chłopców za koszulkę. Sytuacja nie wyglądała groźnie, ot, zwykłe dziecięce przepychanki. Jednak ojciec chłopca, jako przykładny tata, zdecydował się zareagować na zdarzenie i podszedł do matki dziecka z awanturą. Mama przeprosiła zdenerwowanego ojca z nadzieją, że to zakończy sprawę. Próbowała wyjaśnić, że dziewczynka jest dzieckiem autystycznym i jej zachowanie czasami odbiega od normy. Nie jest ono jednak gorsze niż zachowania przeciętnego dziecka. Do mężczyzny te argumenty nie trafiały, a nawet zadziałały wręcz odwrotnie. Niepełnosprawność dziecka stała się powodem do eskalacji awantury. Usłyszała słowa: „Skoro dziecko jest niepełnosprawne, to po co prowadzi je pani do zdrowych dzieci i je naraża!? Skoro jest chore, to po chodzi pani z nimi w miejsca publiczne?!”.

Kącik zabaw w centrum handlowym. Mama na czas zakupów zostawia dwójkę dzieci. Po kilku minutach dzwoni jej telefon. „Proszę natychmiast wrócić i zająć się jednym z dzieci”, bo… chłopiec jest niepełnosprawny - ma zespół Downa. Chłopiec nie stwarzał żadnych problemów, nie wymagał specjalnego traktowania, był posłuszny. Nie zachowywał się w sposób ani agresywny, ani niepokojący. Nie czuł się osamotniony, nie płakał, bo często przebywał z innymi, nawet obcymi osobami. Jedyną różnicą między nim a innymi dziećmi było to, że nie mówi, więc nie odpowiada na pytania, ale rozumiał wszystkie podstawowe polecenia. Czy fakt, że ma zespół Downa, powinien pozbawiać go możliwości korzystania z przywilejów osób pełnosprawnych intelektualnie?

 

Kobiety na wózkach wyproszone z pubu, bo „goście nie chcą oglądać nieszczęścia”…

Grupka młodych ludzi śmieje się i żartuje z chłopaka z porażeniem czterokończynowym…

Ciemnoskóra dziewczynka nie została wpuszczona do kościoła...

 

Podobne sytuacje to niestety codzienność dla wielu osób, wielu rodziców i ich dzieci. Często osoby te nie mają już siły reagować na zaczepki, czy wręcz ataki agresji względem siebie czy swoich dzieci. Problem nietolerancji wobec osób chorych i niepełnosprawnych jest obecny wszędzie – w szkołach, szpitalach, kościołach, placach zabaw, sklepach i na ulicy. Rodzice są zaczepiani przez obcych, którzy „wiedzą lepiej” jak wychowywać, że „te dzieci” są źle wychowane i należałoby im „dać klapa”. Skrajną nietolerancję potrafią zaprezentować nawet osoby, których wykształcenie mogłoby wskazywać na znajomość psychologii i specyfiki dysfunkcji, na większe zrozumienie otaczającego nas świata. Zdarzało się, że ksiądz nazywał autystyczne dziecko „opętanym”. Bardzo często dzieci z ADHD, zespołem Aspergera czy upośledzeniem w stopniu lekkim są izolowane, wysyłane do szkół specjalnych czy ośrodków wychowawczych, bo szkoły nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za nie. Takie zachowania to wyraźny sygnał niezrozumienia specyfiki zaburzeń i – niestety – strachu przed innością. Kuriozalne wręcz jest tłumaczenie niektórych rodziców, że wolą izolować swoje dzieci od niepełnosprawnych, „innych” i chorych, gdyż obawiają się, że np. autyzmem można się zarazić.

Rodzice dzieci z zaburzeniami pytają: „Czy naprawdę jest aż tak mało świadomości u ludzi, co to jest zespół Apergera/Downa/Tourette’a/ADHD… i jak te biedne dzieci postrzegają świat i otoczenie? Czy ma się stać tragedia, by w końcu rozpoczęła się edukacja i uświadamianie innych, że są wśród nas takie osoby, które nie radzą sobie z emocjami, nie potrafią zrozumieć pewnych rzeczy, a co najgorsze, uważane są za niegrzeczne czy niewychowane? Wystarczy tylko zrozumieć. Wystarczy być empatycznym. Wystarczy być tolerancyjnym… Ech...”.

W Polsce problem niepełnosprawności dotyczy ponad 5 milionów osób, stanowią więc one znaczącą grupę społeczną. Zaburzenia i niepełnosprawność wiążą się z licznymi przeszkodami w codziennym życiu. Proste czynności często są nie lada wyzwaniem. Ale to są w pełni wartościowi ludzie. Mają swoje marzenia i potrzeby, a – co ciekawe – często mogą wiele ofiarować swojemu otoczeniu.

Kolejne akcje społeczne próbują przybliżyć, pomóc zrozumieć, odczarować czarne wizje „demonów”, uświadomić i uwrażliwić, promować integrację, a nie izolację.

Wspomniana Klubokawiarnia poradziła sobie w myśl powiedzenia: „Kiedy los daje Ci cytryny – zrób sobie lemoniadę”. Wspólnymi siłami ozdobili okno i zmienili WON na WONDERFUL. Nie poddają się. Mimo zaburzeń chcą pracować najlepiej jak potrafią.

Inność budzi lęk, strach. Tak samo inna karnacja, rysy twarzy czy inne zachowanie. Jak my, dorośli, reagujemy na te inności? Czy jesteśmy tolerancyjni? Czy uczymy nasze dzieci tolerancji dla inności? Czy reagujemy na przejawy nietolerancji?

Wychowanie społeczne to także nauka tolerancji i empatii. Powinna zacząć się jak najwcześniej – już w piaskownicy i przedszkolu. Nauka przez przykład jest najlepszą drogą, ale i tłumaczenie jest konieczne. Zachęcajmy nasze dzieci do zabawy z „innymi” dziećmi. Tłumaczmy w prostych słowach inność („Kasia jeździ na takim specjalnym wózku, bo ma chore nóżki i nie może chodzić”, „Kuba nie rozumie twoich żartów, więc mów do niego wprost”, „Michał nie uderzył cię specjalnie, on macha ręką nieświadomie, a ty akurat podszedłeś”, „Mariki rodzice i dziadkowie pochodzą z Afryki i stąd ich inny kolor skóry”...). Pokazujmy, że każdy człowiek jest w pewien sposób inny. Nauczmy, że inność nie jest wadą, a wręcz może być wielką zaletą. Możemy się uczyć od tych „innych”.

 

PS. Jeśli uważasz, że „Życie jest fajne” i chcesz wspomóc wyjątkowe miejsce, w którym obecnie pracuje 25 osób ze spektrum autyzmu, to możesz zrobić to na kilka sposobów: (1) wpłatę na konto Fundacji Ergo Sum z dopiskiem: „darowizna na utrzymanie miejsca pracy dorosłych autystów”, nr konta: 20 1950 0001 2006 0572 7999 0002; (2) wpłatę via PayPal: PayPal.Me/ZycieJestFajne; (3) wpłatę na www.siepomaga.pl/fundacjaergosum; a przede wszystkim (4) poprzez obecność w Klubokawiarni Życie jest fajne oraz zamówienie usług cateringowych.

 

(Autorka dziękuje Klubokawiarni „Życie jest fajne” za zgodę na publikację zdjęcia)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1024 hPa
Wiatr: 37 km/h