Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 4 grudnia 2024 09:15
Reklama

"Nie widzimy zasadności dla takiej inwestycji". Płatny parking bez wjazdu z drogi publicznej

[Tylko u nas!] ZDM wyznaczył miejsca w SPPN bez zapewnienia zjazdu na parking z drogi publicznej. Parking połączony jest z działką prywatnego właściciela, który pobiera za to opłaty.
"Nie widzimy zasadności dla takiej inwestycji". Płatny parking bez wjazdu z drogi publicznej

Autor: Mateusz Durlik

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • braku możliwości bezpośredniego wjazdu z drogi publicznej na parking SPPN;
  • genezie parkingów na rogu ul. Powązkowskiej i ul. Krasińskiego;
  • niezrealizowanej inwestycji deweloperskiej;
  • jedynym wjeździe na parking miasta przez prywatną działkę;
  • ewentualnych działaniach ZDM w kwestii dojazdu do parkingu.

Od wprowadzenia na Żoliborzu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego minęły trzy lata. Mimo to, w dalszym ciągu wychodzą na jaw różne absurdy wynikające z braku dokładnych analiz infrastruktury drogowej na terenie dzielnicy przed wprowadzeniem strefy. Najlepszym tego przykładem jest parking znajdujący się w pasie drogowym ul. Powązkowskiej. Chodzi o teren znajdujący się na północny zachód od skrzyżowania z ul. Krasińskiego. Pierwotnie parking znajdował się wzdłuż budynku Ciechu, który został wyburzony w 2011 r. Na jego miejscu powstała inwestycja mieszkaniowa Marvipolu (Jasnodworska 3A, 3B i 3C). Parking pozostał w niemal niezmienionej formie. Zapewne wiele osób nie zwracało uwagi na to, do kogo należy ten parking. Był traktowany tak samo, jak parking znajdujący się na prywatnych działkach bliżej ul. Krasińskiego. Takie myślenie było oczywiste, ponieważ do wszystkich miejsc prowadził wyłącznie jeden wjazd od ul. Elbląskiej.

Skąd te absurdalne uliczki i dziwnie rozmieszczone parkingi?

Pierwotnie ul. Elbląska krzyżowała się w jednym miejscu z ul. Powązkowską i ul. Krasińskiego. Sama ul. Powązkowska była jednopasmówką. Tak było do lat 90. Z chwilą, gdy przystąpiono do budowy drugiego pasa drogi, uznano, że skrzyżowanie sześciu dróg stwarza duże ryzyko kolizji. Potrzeba zmiany była tym bardziej istotna, że trwała budowa al. Armii Krajowej oraz ul. gen. Maczka. W pierwszej kolejności zdecydowano się „wygiąć” ul. Elbląską tak, aby krzyżowała się wyłącznie z ul. Krasińskiego. Starodroże ul. Elbląskiej pozostawiono i wykorzystano jako parking, który służył pracownikom Ciechu przez kolejne 20 lat.

Wielofunkcyjny kompleks, o którym wieści zaginęły

Jeszcze sześć lat temu mówiło się o głośnej wówczas inwestycji. Między ul. Krasińskiego, Powązkowską i Elbląską miał powstać duży kompleks wielofunkcyjny o nazwie Żoliborz Business Concept. Budynek miał się składać z mikroapartamentów inwestycyjnych, biur, lokali usługowych oraz trzygwiazdkowego hotelu. Rozpoczęcie tej inwestycji było zaplanowane na III kwartał 2019 r., a jej zakończenie miało nastąpić w III kwartale 2021 r. Mimo to, do rozpoczęcia budowy nie doszło. W międzyczasie działkę zaczęto wykorzystywać do innych celów. Na wjeździe od ul. Elbląskiej pojawił się wartownik, który zaczął pobierać opłaty za parkowanie na tym terenie. W sezonie bożonarodzeniowym organizowana jest tam także sprzedaż choinek.

Absurdalny wjazd na miejski parking

W listopadzie 2022 r. Zarząd Dróg Miejskich wprowadził na Żoliborzu Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Strefą objęto te miejsca parkingowe, które znajdowały się w pasie drogowym dróg publicznych. Wśród nich znalazł się parking rozciągający się wzdłuż ul. Powązkowskiej. Jego początek znajduje się w pobliżu przystanku autobusowego przy skrzyżowaniu z ul. Krasińskiego, a koniec przed budynkiem Jasnodworska 3C. Kierowcy chcący skorzystać z parkingu publicznego, choćby w ramach abonamentu, nie mają innej możliwości niż wjechać od strony ul. Elbląskiej. Niestety, jak twierdzą mieszkańcy, po drodze napotykają mężczyznę, który pobiera od nich 15 złotych. Kwota ta jest niezależna od tego, czy dany kierowca chce zaparkować na prywatnym miejscu, czy na parkingu należącym do miasta. Powstaje pytanie, czy mężczyzna pobierający opłatę ma zarejestrowaną działalność gospodarczą, która uprawnia go do takich działań? Mieszkańcy dziwią się również, że pobiera on opłaty, przesiadując w nędznej budce bez ogrzewania czy toalety.

Co na to wszystko Zarząd Dróg Miejskich?

Nasza redakcja postanowiła wystosować pytania do rzecznika prasowego Zarządu Dróg Miejskich w celu wyjaśnienia tych niedorzeczności. Zapytaliśmy, dlaczego na przedmiotowym parkingu obowiązuje SPPN, skoro nie ma do niego drogi? Jak poinformował nas zastępca rzecznika prasowego ZDM Maciej Dziubiński, miejsca postojowe są wyznaczone w pasie drogowym ul. Powązkowskiej. „Wprowadzając SPPN, w każdym przypadku dążymy do wyznaczenia maksymalnej możliwej liczby miejsc postojowych. Nie ma więc podstaw, aby nie wyznaczać ich w tej lokalizacji” – podkreślił rzecznik. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że wyznaczono miejsca parkingowe, do których nie ma dojazdu. W związku z tym zapytaliśmy, dlaczego nie ma wjazdu na parking z drogi publicznej? „W ramach wdrażania SPPN nie dokonujemy przebudowy infrastruktury drogowej. Dostosowujemy się do stanu obecnego. Dojazd jest zapewniony od ul. Elbląskiej” – wyjaśnił Maciej Dziubiński.

Dojazd bez służebności przez prywatny teren

Postanowiliśmy także zapytać, jak wygląda kontrola parkowania pojazdów. Jak wyjaśnił rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich, kontrola jest wykonywana przy wykorzystaniu pojazdów e-kontroli lub patrolów pieszych. Dodatkowo zapewnił, że kontrola jest z całą pewnością prowadzona. A co ze służebnością dojazdu na parking od strony ul. Elbląskiej? „Nie posiadamy” – oznajmił zastępca rzecznika.

Mapa sytuacyjna. Żółtym kolorem oznaczono teren Miasta, na którym znajduje się parking SPPN. Pozostały teren należy do prywatnego właściciela. Źródło: mapa.um.warszawa.pl

ZDM liczy na dewelopera

Skoro ZDM nie posiada służebności, a ktoś inny pobiera opłaty za wjazd, umożliwiając kierowcom dotarcie na parking położony w pasie drogowym ul. Powązkowskiej, postanowiliśmy zapytać ZDM, czy były próby porozumienia się z właścicielem terenu. Jak wyjaśnił Maciej Dziubiński, teren obecnie przeznaczony jest pod zabudowę. „Deweloper miał stawiać tu biurowiec, jednak z tego, co wiemy, nie ma jeszcze ostatecznej koncepcji. Tak czy inaczej, projekt przebudowy na koszt dewelopera zakłada dojazd do miejsc” – uspokaja rzecznik prasowy ZDM.

Zapytaliśmy również rzecznika prasowego ZDM, czy pobierane opłaty za parkowanie są w pełni legalne oraz czy ZDM wie coś na temat prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na pobieraniu opłat za wjazd lub parkowanie. Rzecznik wyjaśnił, że ZDM nie jest uprawniony do oceny legalności działań osób trzecich. „Z tym pytaniem należałoby się zgłosić do uprawnionych organów – np. policji, prokuratury, sądu czy urzędu skarbowego” – dodał Maciej Dziubiński.

Jakie działania zamierza przeprowadzić ZDM?

Z informacji udzielonych przez rzecznika prasowego wynika, że ZDM prowadzi rozmowy z deweloperem, który ma zabudować tę działkę i przy okazji przebudować infrastrukturę w pobliżu swojej inwestycji. „Żadnych innych działań nie prowadzimy” – zapewnił rzecznik.

Czy parking nie powinien mieć osobnego zjazdu z ul. Powązkowskiej?

Jak wyjaśnił zastępca rzecznika prasowego, alternatywą jest usunięcie istniejących miejsc parkingowych. Powodem tego jest brak środków oraz możliwości wykupu tej działki. „Nie widzimy też zasadności dla takiej inwestycji” – dodał zastępca rzecznika. Najwidoczniej Zarząd Dróg Miejskich nie dostrzega prostszego rozwiązania. Zamiast wykupywać łącznik między ul. Elbląską a parkingiem, wystarczyłoby wybudować wspomniany wcześniej zjazd z ul. Powązkowskiej.

Obecnie spór dotyczy tego, czy prywatny właściciel może pobierać opłaty za przejazd przez swój teren, czy też nie. A co się stanie, jeśli właściciel zdecyduje się zamknąć drogę? Czy wtedy kierowcy będą wjeżdżać przez trawnik? Na to pytanie zastępca rzecznika nie chciał już odpowiedzieć. Na tym etapie każdy może się spierać, czy pobieranie opłat za wjazd jest legalne, ale nikt nie odbierze właścicielowi prawa do zamknięcia drogi, jeśli pewnego dnia podejmie taką decyzję. Ewidentnie widać, że Zarząd Dróg Miejskich nie posiada żadnego planu na wypadek zaistnienia takiej sytuacji.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

M
Analityk 30.11.2024 01:20
Według poniższej mapy ZDM - SPPN na terenie prywatnym (działce 45/5) jest "wirtualny parkomat" X541. Jak to możliwe że jest parkomat przy drodze prywatnej? https://zdm-warszawa.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=0a13056afeaf44668907a6a32a73311c

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ