unsplash.com
Nowe technologie coraz mocniej oddziałują na niemal każdy obszar naszego życia, a dostęp do Internetu i nowoczesnych rozwiązań interaktywnych zmieniły sposób, w jaki spędzamy wolny czas. Wszystkie formy rozrywki — w tym gry wideo, iGaming, filmy i seriale czy media społecznościowe są bowiem dostępne na wyciągnięcie ręki. Co więcej, branża rozrywkowa stale ewoluuje, wykorzystując takie nowinki technologiczne, jak wirtualna rzeczywistość czy sztuczna inteligencja.
Zacznijmy od początku
Cofnijmy się na chwilę do początku XX wieku, kiedy Internet dopiero raczkował, a AI czy VR jawiły się jedynie jako elementy świata science-fiction. Wtedy to trzonem branży rozrywkowej była tradycyjna telewizja i radio. Na porządku dziennym było wypożyczanie kaset VHS i polowanie na wybrane tytuły, gdy te tylko pojawiły się w telewizyjnej ramówce.
I cóż… Wystarczyło zaledwie 20 lat, aby branża rozrywkowa w Polsce zmieniła się nie do poznania. Obecnie korzystamy przecież z mediów społecznościowych, ultra szybkiego Internetu, smartfonów i szeregu innych innowacyjnych zdobyczy technologicznych, które nie tylko ułatwiają życie, ale i stanowią nieograniczoną bazę rozrywki. To wszystko wpłynęło na każdy aspekt naszego życia i to zarówno pod względem społecznym, jak i kulturowym i gospodarczym.
Pojawienie się platform cyfrowych
Jedną z największych zmian, jakie zaszły w branży rozrywkowej na przestrzeni ostatniej dekady była popularyzacja platform streamingowych, takich jak Hbo Max, Netflix, Disney+ czy polski Player. Tradycyjna telewizja odeszła do przysłowiowego lamusa, bo odtąd każdy mógł obejrzeć jeden z setek dostępnych filmów czy seriali w dowolnym momencie i to bez reklam. Co więcej, w asortymencie wspomnianych platform pojawiać się zaczęły produkcje stworzone z myślą o rodzimym polskim rynku, takie jak serial 1983 czy film Sala Samobójców. Hejter.
Platformy cyfrowe wdrożyły ponadto zaawansowane algorytmy, które bazując na wyszukiwaniach użytkownika, były w stanie dopasowywać do niego treści, które z największym prawdopodobieństwem go zainteresują. Serwisy streamingowe same proponują nam filmy, które pasują do naszego gustu, a my ochoczo się temu poddajemy, spędzając więcej czasu przed telewizorem czy laptopem.
To jednak nie wszystko. Wspomniane platformy nieustannie rozbudowują swoją ofertę o nowe funkcjonalności. Dość szerokim echem odbiła się m.in. próba wprowadzenia przez Netflix gier wideo w ramach oferowanego pakietu telewizyjnego, co było wyraźną odpowiedzią na popularność innych platform cyfrowych, takich jak Steam, GOG i Epic Games, które dystrybuują gry na olbrzymią skalę.
Polska stanowi jeden z największych rynków zbytu dla gier wideo w Europie. Świadczy o tym m.in. popularność innego segmentu branży rozrywkowej, jakim stał się e-sport. Polskie drużyny osiągają bowiem międzynarodowe sukcesy w takich grach, jak Counter Strike, a prowadzone na żywo streamy z takich turniejów oglądają setki tysięcy osób.
Nowe immersyjne doświadczenia
Platformy cyfrowe to tylko wierzchołek góry lodowej w kontekście tego, jak technologia kształtuje branżę rozrywkową w Polsce. Wystarczy tylko spojrzeć, jak wielką popularnością w czasie pandemii koronawirusa cieszyły się tzw. wirtualne koncerty grane na żywo za pośrednictwem Internetu. Zresztą, wykorzystywane są one do tej pory, np. w grach wideo takich jak Roblox czy Fornite. Wszystko po to, aby przekonwertować jak największą część świata rzeczywistego do jego alternatywnej, wirtualnej wersji, którą obecnie promuje m.in. idea meta-versum.
Innym przykładem jest wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, którą wykorzystuje na szeroką skalę branża turystyczna. W wielu muzeach w Polsce napotkamy w pełni interaktywne wystawy, których celem jest zapewnienie jak najbardziej immersyjnych doświadczeń. Przykładowo, w Muzeum Powstania Warszawskiego możemy dosłownie przenieść się do 1944 roku, aby na własnej skórze przekonać się, jak wyglądało życie powstańców. Z kolei w Gdańsku Na przykład w Gdańsku opracowano aplikacje, dzięki którym turyści mogą oglądać rekonstrukcję zabytków i budynków, które zostały zniszczone podczas II wojny światowej.
iGaming i kasyna online
Ewolucja branży rozrywkowej w Polsce dotknęła także branżę hazardową. Tradycyjne kasyna straciły bowiem na znaczeniu na rzecz kasyn online, które oprócz wygody i wysokiego poziomu bezpieczeństwa zaczęły oferować także innowacyjne rozwiązania na czele ze streamingiem, VR, AR oraz sztuczną inteligencją. W efekcie pojawiły się np. interaktywne gry z krupierem na żywo, znacznie bardziej zaawansowane tytuły 3D i nowocześniejsze algorytmy losowości urozmaicające zabawę.
Podobny przeskok odnotowała branża bukmacherska, bo zakłady sportowe obecnie można obstawiać przez platformy internetowe i aplikacje mobilne. Renomowani dostawcy takich usług oferują dziesiątki dyscyplin sportowych oraz możliwość uczestnictwa w wydarzeniach, które wcześniej były niedostępne dla polskich graczy.
Co więcej, kasyna online oraz platformy zakładów sportowych stosują różne metody promowania odpowiedzialnego hazardu, takie jak limity depozytów, możliwość samowykluczenia z rozgrywki oraz ostrzeżenia o ryzyku uzależnienia. Nowoczesne algorytmy monitorujące zachowanie graczy pomagają w identyfikacji użytkowników, którzy mogą być narażeni na ryzyko problemów z hazardem, co pozwala na wczesną interwencję i zapobieganie niebezpiecznym zachowaniom. Wiele z nich oferuje też bonusy bez depozytu (sprawdź: top bonus za rejestrację), dzięki którym gracze mogą korzystać z dodatkowych środków niekoniecznie ryzykując własne pieniądze.
Podsumowanie
Rozwój technologii cyfrowych ma ogromny wpływ na polską branżę rozrywkową. Dzięki innowacjom w takich dziedzinach jak streaming, gry online, rzeczywistość rozszerzona i sztuczna inteligencja, Polacy mają dostęp do nieograniczonych treści, które mogą dostosować do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. To wszystko pokazuje, że technologia nie tylko zwiększa dostępność rozrywki, ale również stwarza nowe możliwości zarobkowe i wspiera rozwój polskiej gospodarki.
Napisz komentarz
Komentarze