W tym artykule przeczytasz o:
- planowanej wymianie parkometrów;
- żywotności parkometru;
- dzierżawie urządzeń;
- kosztach utrzymania;
- terminie realizacji montażu nowych parkometrów.
Niespełna dwa miesiące temu można było zauważyć tajemnicze wylewki cementowe wykonane tuż obok parkometrów. Czyżby Zarząd Dróg Miejskich zamierzał ustawić nowe parkometry? Wszystko na to wskazuje. Przypomnijmy, że Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego powstała dokładnie trzy lata temu. Czy w tej sytuacji to czas, żeby konieczna była wymiana urządzeń na nowe...? Postanowiliśmy zapytać o tę sprawę rzecznika prasowego Zarządu Dróg Miejskich.
Parkometry nie mogą być na starych wylewkach
W jakim celu wykonano nowe wylewki? Jeśli to będą nowe parkomaty, dlaczego nie rozważono ich montażu na starych fundamentach, w miejscu istniejących? Zapytaliśmy o to w Wydziale Komunikacji Społecznej Zarządu Dróg Miejskich. Jak poinformował nas rzecznik prasowy Jakub Dybalski, montaż fundamentów ma związek z realizacją umowy na obsługę SPPN, której częścią jest dostawa, montaż i bieżące utrzymanie parkomatów.
„Umowa zakłada, że parkomaty nie mogą być zamontowane na fundamentach niebędących własnością zamawiającego ani na istniejących w terenie fundamentach niebędących własnością zamawiającego. Zamawiający wykazywał chęć nabycia fundamentów, jednakże ich właściciel nie zgodził się na sprzedaż” – wyjaśnił rzecznik prasowy ZDM. „Zatem wprowadzone zapisy nie faworyzowały obecnego wykonawcy” – dodał.
Obecne parkometry nie są własnością miasta
Dlaczego wymiana parkometrów następuje już po trzech latach? Czy to odpowiednia chwila na ich wymianę? To kolejne pytania, jakie nasunęły się nam w związku z zaistniałą sytuacją.
Rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski wyjaśnił, że poprzednia umowa na dzierżawę parkomatów (w tym tych na Żoliborzu) kończy się w najbliższym czasie, więc wykonawca i tak musiałby je zabrać. „Zgodnie z niedawno podpisaną umową wykonawca ma dostarczyć nam zupełnie nowe parkomaty – nie będą one takie same, ponieważ w przetargu wymagaliśmy uruchomienia nowych funkcjonalności” – poinformował rzecznik.
Zatem, jaka jest przeciętna żywotność takiego parkomatu? W końcu najstarsze parkomaty w Warszawie mają 10 lat i nadal funkcjonują, co potwierdził rzecznik prasowy ZDM. „Zwracam jednak uwagę, że na podstawie umowy na dzierżawę wykonawca zobowiązany był do naprawy urządzeń w przypadku awarii. Wobec czego nie można jednoznacznie stwierdzić, jaka jest żywotność urządzenia, gdyż poszczególne elementy są wymieniane, gdy zachodzi potrzeba” – podkreślił Jakub Dybalski.
820 złotych za miesiąc świadczenia usługi wnoszenia opłat jednego parkometru
Całe zamieszanie z wylewkami i wymianą parkometrów spowodowane jest tym, że miasto nie jest ich właścicielem, a zawiera umowy na ich dzierżawę. Pierwsza umowa właśnie się kończy, w konsekwencji Zarząd Dróg Miejskich zmuszony był przeprowadzić nowy przetarg. Jak wyjaśnił nam rzecznik prasowy Jakub Dybalski, ZDM nie kupuje parkomatów na własność. „Celem zamówienia była usługa wnoszenia opłat za postój” – dodał rzecznik.
Koszt usługi to: 820 złotych netto × liczba urządzeń (dla Żoliborza 144 sztuki) × liczba miesięcy świadczenia usługi. W prostym rachunku można policzyć, że miesięczne utrzymanie kosztuje 118 080 złotych netto, zaś rocznie suma ta wynosi 1 416 960 złotych netto. Nasuwa się pytanie retoryczne: czy dbając o ekologię, miasto powinno wymieniać urządzenia już po trzech latach ich eksploatacji? Ciekawe, gdzie trafią stare parkomaty...?
Zgodnie z harmonogramem pierwsze nowe parkometry mają zostać zamontowane w dniu 16 listopada. Termin realizacji całego zadania to 30 listopada 2024 r.
Napisz komentarz
Komentarze