Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 02:55

Zamknął się w samochodzie nagrzanym do 50 stopni. „Gdybym zasnął to pewnie już bym się nie obudził”

Na Żoliborzu odbył się eksperyment pokazujący jak zachowuje się ciało, gdy temperatura otoczenia wynosi ponad 50 stopni Celsjusza. Ochotnik zamknął się w rozgrzanym samochodzie by sprawdzić ile czasu wytrzyma w jego wnętrzu.

Środa, godzina 15:00, temperatura w cieniu wynosiła 35 stopni Celsjusza. Do rozgrzanego auta wsiadł Mateusz Durlik, prezes Stowarzyszenia Nowy Żoliborz. W pojeździe termometry wskazywały wówczas 50 stopni. – Moim celem jest wytrzymać jak najdłużej, po to by zobrazować, co dzieje się w takiej sytuacji z ciałem – mówił Mateusz Durlik.

Ochotnik podłączony był do aparatury medycznej monitorującej akcję serca. – Już po kilku minutach widzimy, że organizm próbuje się dostosować do panującej wewnątrz temperatury poprzez zmianę tętna i spadek nasycenia krwi tętniczej tlenem – mówił Damian Kowalczyk koordynator medyczny, który pełnił opiekę nad eksperymentem.

Dla mnie to był sygnał od organizmu, żeby zaprzestać eksperyment

- Efektem przegrzania w pierwszej kolejności jest obfite pocenie się, później pojawiają się zaburzenia widzenia, bóle głowy i wymioty. Kolejnym etapem jest utrata przytomności i uszkodzenia w komórkach naszego ciała. Skutkuje to niewydolnością organizmu, a w dalszej części śmiercią – tłumaczył Damian Kowalczyk.

Po dwudziestu minutach eksperyment dobiega końca. – Leje się ze mnie ciurkiem – mówił świeżo po wyjściu z pojazdu żoliborski aktywista. W końcowych pomiarach na termometrze monitorującym temperaturę w samochodzie pojawił się komunikat „error”.  - Jeżeli chodzi o parametry techniczne odnotowaliśmy jedynie wzrost tętna do 140 uderzeń na minutę – wyjaśniał ratownik medyczny.

- Wydawało mi się, że wytrzymam krócej. Mój stan fizyczny pozwolił mi bym wytrzymał dłużej, jednak nie chciałem doprowadzać organizmu do skrajności. Mimo to rozbolała mnie głowa i w pewnym momencie poczułem się senny. Było mi już wszystko jedno. Pewnie gdybym zasnął to już bym się nie obudził. Dla mnie to był sygnał od organizmu, żeby zaprzestać eksperyment – podkreślał Durlik.

Najczęściej w pozostawionym samochodzie na pełnym słońcu znajdują się jednak dzieci lub zwierzęta, które najczęściej nie mają tego komfortu co ochotnik eksperymentu, który mógł w każdej chwili wyjść z nagrzanego pojazdu. Dodatkowo w całej sytuacji kluczowa jest budowa ciała i wytrzymałość organizmu. - Jestem w pełni sprawnym człowiekiem, dobrze zbudowanym, potrafię na rowerze przejechać ponad 100 km. Mimo wszystko podjąłem się tematu, żeby edukować ludzi – dodał prezes Stowarzyszenia Nowy Żoliborz.

U dzieci lub osób starszych objawy, które wystąpiły po 20 minutach eksperymentu, mogą nastąpić gwałtowniej. – Wtedy nie ma już czasu na ucieczkę z nagrzanego otoczenia. Może nastąpić utrata przytomności, a w następstwie tego dochodzi do udaru. W takich sytuacjach najgorzej radzą sobie dzieci i osoby powyżej 65 roku życia – zaznaczał czuwający ratownik medyczny.

Nie lejmy poszkodowanego zimną wodą!

Będąc świadkiem podobnego zdarzenia warto wiedzieć w jaki sposób ochłodzić poszkodowanego. Jak to zrobić?  - W pierwszej kolejności musimy pamiętać by na poszkodowanego nie lać zimnych płynów, ze względu na możliwość obkurczenia naczyń krwionośnych i gruczołów potowych uniemożliwiając wydalanie potu – uczulał Damian Kowalczyk ratownik z Drużyny Ratownictwa Rowerowego. W pierwszej kolejności osobę narażoną na przegrzanie trzeba przenieś do chłodnego miejsca i wachlować lub schłodzić letnią wodą. - Dobrym sposobem jest również położenie chłodnych kompresów na wysokości tętnic szyjnych, pachwiny, tętnic i żył udowych oraz pod dołami łokciowymi i pachowymi – instruuje Kowalczyk.

By nie dochodziło do tragedii w postaci śmierci osób w nagrzanym samochodzie

W sieci możemy znaleźć wiele eksperymentów o podobnym charakterze. Pytam Mateusza Durlika dlaczego zdecydował się na taki krok. – Większość ochotników w filmach, które widziałem, przekazywało jedynie odczucia subiektywne. Ja, będąc podłączony do aparatury medycznej mogłem na swoim przykładzie pokazać co dzieje się z organizmem ludzkim w tak ekstremalnych warunkach. Kolejnym czynnikiem jest fakt, że w przekazach medialnych nadal pojawiają się informacje, że ktoś zapomniał o dzieciach przebywających w samochodzie znajdującym się na pełnym słońcu. Mając na koncie wiele społecznikowskich działań dla mnie to jest misja, w której pomaga mi Drużyna Ratownictwa Rowerowego – tłumaczył prezes Stowarzyszenia Nowy Żoliborz i dodał - Oczekuję, że to zdarzenie dotrze do jak największej ilości osób, co będzie skutkowało zwiększeniem ich świadomości.


DSC04055

DSC04055

DSC04062

DSC04062

DSC04048-1

DSC04048-1

DSC04069

DSC04069

DSC04075

DSC04075

DSC04078

DSC04078

DSC04054

DSC04054

DSC04054-1

DSC04054-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ