Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 02:32

Koniec z szambowozami na Sadach Żoliborskich? Park otrzymał dwie studnie abisyńskie

[Tylko u nas!] Urząd Dzielnicy wykonał dwie studnie abisyńskie. W Parku Sady Żoliborskie ukończono kolejny ważny projekt w ramach budżetu obywatelskiego.
Koniec z szambowozami na Sadach Żoliborskich? Park otrzymał dwie studnie abisyńskie

Autor: Dariusz Rutkowski

W tym artykule przeczytasz:

  • w jakim celu powstały abisynki w Parku Sady Żoliborskie,
  • jakie problemy stwarzały szambowozy,
  • wątpliwości dotyczące kosztów realizacji projektu w ramach budżetu obywatelskiego.

W dobie narastających problemów związanych z niedoborem wody i zmianami klimatycznymi w Parku Sady Żoliborskie niedawno zrealizowano projekt w ramach budżetu obywatelskiego. Jego autorką jest Maria Janiak, działająca w ramach inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie, obecnie radna dzielnicy. Projekt przewiduje przystosowanie zbiorników retencyjnych do wykorzystania zgromadzonej w nich deszczówki, która będzie służyć podlewaniu zieleni w najbardziej upalne miesiące roku.

Do czego służą abisynki?

Wody opadowe to cenny zasób, który często marnuje się podczas intensywnych opadów deszczu. W Parku Sady Żoliborskie postanowiono to zmienić. Dzięki nowoczesnemu systemowi zgromadzona deszczówka stanie się dostępna w czasie największych upałów, co pozytywnie wpłynie na kondycję roślinności. Projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań umożliwiających czerpanie wody ze zbiorników, m.in. za pomocą studni abisyńskiej.

Jedna z dwóch pomp ręcznych w Parku Sady Żoliborskie zrealizowanych w ramach budżetu obywatelskiego. Fot. D. Rutkowski

Koniec z szambowozami?

Projekt ten miał zapobiec częstym wizytom szambowozów, które podczas jednej interwencji wywoziły nawet trzy cysterny wody opadowej. Dzięki zamontowaniu ręcznych pomp woda będzie mogła być rozprowadzana do podlewania drzew na terenie parku. Dodatkowym atutem projektu jest pozbycie się szambowozów, które niszczyły słabo utwardzone ścieżki na terenie parku. W ramach projektu powstały dwie studnie abisyńskie zlokalizowane w zachodniej części parku, gdzie wcześniej występowały największe problemy z wodą gruntową. Po odwilżach i intensywnych opadach dochodziło tam do zalewania. Problem ten częściowo rozwiązano w ramach wcześniejszego projektu z budżetu obywatelskiego, w którym wykonano odwodnienie. Niestety szybko okazało się, że prace te nie były w pełni wystarczające.

Śruba trzymająca nasadę z korpusem pompy

Realizacja projektu

Prace nad budową dwóch studni abisyńskich rozpoczęły się pod koniec wakacji. Po zamontowaniu dwóch pomp okazało się, że jedna z nich została uszkodzona przez dziecko, przy obecności rodzica. Nasada pompy została oderwana od korpusu, do którego przymocowana była za pomocą dwóch śrub. Od tego czasu przez ponad miesiąc prace były wstrzymane. Mieszkańcy zaczęli zastanawiać się nad jakością zamontowanych pomp. Z naszych ustaleń wynika, że odbiór prac zaplanowano na połowę października. W ramach projektu wykonano utwardzenie wokół obu studni, nasadzenia zieleni, które częściowo ograniczają dostęp do pomp, oraz umieszczono specjalne tabliczki informujące, że woda nie jest zdatna do picia.

Tabliczka informacyjna umieszczona na abisynce

Kontrowersje wokół kosztów projektu

Jednym z zarzutów wobec autorki i osób zaangażowanych społecznie w życie parku była wysoka kwota przeznaczona na realizację projektu, która wyniosła około 250 tysięcy złotych. Zgodnie ze wstępnym kosztorysem dokumentacja projektowa miała kosztować ok. 15 tysięcy złotych, a ocenę stanu technicznego zbiorników wyceniono na kolejne 15 tysięcy złotych. Realizację projektu oszacowano na 220 tysięcy złotych. Na profilu Owocowych Sadów Żoliborskich można przeczytać, że koszt jednej pompy ręcznej wynosi około 500 złotych. Oczywiście należy doliczyć koszt montażu, jednak autorka projektu wyraziła zdziwienie, że całkowity koszt realizacji projektu tak bardzo wzrósł. Ostatecznie, jak podano na stronie Owocowe Sady Żoliborskie, koszt wyniósł 36 900 złotych. Warto dodać, że przy okazji budowy studni abisyńskich naprawiono podbudowę chodnika zniszczonego przez szambowozy. Za realizację projektu odpowiadał Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Żoliborz.

Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mieli okazję zobaczyć, jaki pożytek przyniosą nowo powstałe pompy.
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 11°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 32 km/h