Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 11:07

Tablice upamiętniające mural Hłaski bez zgody konserwatora i z błędami historycznymi

[Tylko u nas!] Nieopodal Placu Wilsona powstał mural poświęcony Markowi Hłasce, a pod nim zamontowano dwie tablice upamiętniające, które nie posiadają odpowiednich zgód.
Tablice upamiętniające mural Hłaski bez zgody konserwatora i z błędami historycznymi

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • muralu Marka Hłaski oraz o dwóch tablicach upamiętniających;
  • zabytkowym budynku przy ul. Mickiewicza 27;
  • tym, kiedy faktycznie pl. Wilsona obchodzi swoje stulecie?
  • wszczętej kontroli przez konserwatora zabytków. 

W ostatnich tygodniach mural Marka Hłaski, namalowany na elewacji budynku przy ul. Mickiewicza 27 - od strony ul. Krasińskiego - wywołał wiele dyskusji. Jednym mieszkańcom się podoba, innym już mniej. Część osób zaczęła zadawać pytanie, czy jakikolwiek mural może być namalowany na zabytkowym budynku, a tym bardziej w obszarze ochrony konserwatorskiej.

Jedna z tablic zasłania cały otwór okienny od strony ul. Krasińskiego

Przed wojną był to najdłuższy budynek mieszkalny w Warszawie...

Budynek, o którym mowa, historycznie nazywany domem urzędniczym o oznaczeniu „Warszawa 1 (seria I)”, został zaprojektowany przez znanych architektów okresu międzywojennego - Stanisława Brukalskiego i Józefa Szanajcę. Jako budynek częściowo galeriowy powstał w latach 1930-31 i stanowi pierzeję Placu Wilsona, a także fragment ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ul. Mierosławskiego oraz ul. Krasińskiego do skrzyżowania z ul. Felińskiego. Obiekt jest ujęty w gminnej ewidencji zabytków i znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej (układ ulic i zabudowa) Żoliborza Historycznego. Czy zatem mural o rozmiarach rozciągających się na cztery kondygnacje zabytkowego modernistycznego budynku jest odpowiednią formą upamiętnienia pisarza i scenarzysty filmowego?

Wielkie szklane tablice bez zgód

Inwestorem i pomysłodawcą muralu oraz dwóch tablic upamiętniających jest firma Empik, która ma swój lokal tuż pod muralem. Jak udało nam się ustalić, firma Empik uzyskała zgodę od wspólnoty mieszkaniowej budynku przy ul. Mickiewicza 27. Co jednak z innymi zgodami? Z informacji otrzymanej od Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków wynika, że na wykonanie muralu Marka Hłaski istniało pozwolenie. „Tablica na stulecie Placu Wilsona oraz ekrany szklane zostały wykonane bez naszego pozwolenia na tego typu prace” - poinformowała Monika Wesołowska, Pełnomocnik ds. organizacji społecznych i Społecznych Opiekunów Zabytków.

Tablica upamiętniające Marka Hłaskę

Samowola i błędy historyczne

Szczególnie uderza w oczy skala obu tablic oraz fakt, że zakrywają one dwa spore okna. Od strony ul. Krasińskiego zamieszczono tablicę poświęconą Markowi Hłasce, a druga, od strony ul. Felińskiego, dotyczy stulecia Placu Wilsona. Jak słusznie zauważyła radna dzielnicy Donata Rapacka, plac obchodził dopiero 98-lecie, co wprowadza przechodniów w błąd. Na tablicy podano, że nazwę placu od nazwiska jednego z prezydentów Stanów Zjednoczonych nadano 21 lutego 1924 r., co jest nieprawdą. O ile sam plac został wytyczony w 1923 r. i nazwany placem Żeromskiego, to 21 lutego 1924 r. Rada Miasta postanowiła uczcić pamięć prezydenta T.W. Wilsona, który zmarł 3 lutego 1924 r., podczas gdy uchwała ta dotyczyła zgody na nazwanie w Warszawie jednej z ulic, placów lub instytucji jego imieniem. 

Ostatecznie Rada Miasta przyjęła stosowną uchwałę 27 września 1926 r., nadając centralnemu placowi na Żoliborzu imię amerykańskiego prezydenta. Stulecie Placu Wilsona obchodzić będziemy zatem za dwa lata. Należy także podkreślić, że na Żoliborzu obowiązuje unifikacja tablic upamiętniających ważne osoby lub wydarzenia. Od lat stosowane są szklane kwadratowe tablice "Szlakiem Żoliborskich Tradycji". Ponadto wszelkie upamiętnienia przechodzą procedury poprzez opinie Zespołu Nazewnictwa Miejskiego, a także Komisję Nazewnictwa Miejskiego przy Radzie Warszawy. 

Tablica upamiętniająca "stulecie" pl. Wilsona. Na tablicy znajdują się błędy historyczne

Konserwator zabytków wszczął kontrolę

Stowarzyszenie Żoliborzan, jako Społeczny Opiekun Zabytków, złożyło pismo interwencyjne do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, prosząc o weryfikację, czy w projekcie muralu znajdowała się reklama z logotypem firmy Empik. Ponadto stowarzyszenie zwróciło uwagę, że mural nie został wykonany na ścianie szczytowej, lecz frontowej. „W naszej opinii, reklamy w obszarze zabytkowym nie powinny tak inwazyjnie ingerować w architekturę budynku, zmieniając jego wygląd i tektonikę fasady” - argumentuje Stowarzyszenie Żoliborzan.

Z otrzymanej informacji z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków wynika, że sprawa została przekazana do Wydziału Strategii i Kontroli.

Zaniedbana elewacja

Od wielu lat mieszkańcy oraz radni dzielnicy narzekają na stan elewacji budynku przy ul. Mickiewicza 27. Przedwojenny budynek przeszedł remont kilkadziesiąt lat temu, a obecnie widać oderwane tynki, brud i graffiti, ciągnące się od Placu Wilsona aż do skrzyżowania z ul. Mierosławskiego. Obecnie dom urzędniczy „Warszawa 1 (seria I)” jest jedynym nieodnowionym budynkiem znajdującym się przy Placu Wilsona. Pozostałe, należące do WSM-ŻC oraz Spółdzielni Mieszkaniowej „Fenix”, zostały od lat pięknie odrestaurowane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi. Budynek przy Placu Wilsona 4 otrzymał 10 lat temu nagrodę im. Barbary i Stanisława Brukalskich.

Biorąc pod uwagę stan elewacji, która coraz bardziej woła o remont, może pojawić się problem podczas jego przeprowadzenia, gdyż mural może się okazać przeszkodą. Zapewne wielu mieszkańców chciałoby, aby mural został zachowany, mimo że część z nich zwróciła uwagę, że Marek Hłasko nie mieszkał w budynku przy ul. Mickiewicza 27, lecz w budynku pod numerem 17. Wobec tego na ścianie nad Empikiem można by debatować nad przedstawieniem wielu innych zasłużonych postaci, które również mogłyby zasługiwać na mural.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.