Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 23:14

Emulgatory. Polubić? Bać się? Unikać? Wiedzieć!

Każdy kto pamięta półki sklepowe sprzed 30 lat, wie, że jedynymi „gotowcami” były koncentrat pomidorowy, wąska oferta zup w proszku lub kisieli i budyniów oraz oczywiście konserwy mięsne i rybne.

Zdarzało się też jedzenie w słoikach (np. pulpety), ale ten rodzaj pożywienia dopiero pojawiał się na naszym rynku. Nie znaliśmy wtedy zup w kartonach czy sałat i sałatek z przydatnością nawet do 3 miesięcy. Nie było także całej palety gotowych produktów instant. Od barszczu przez zasmażki, sosy z całego świata, po puree z ziemniaków i, o czym wówczas nawet nie śniono, makarony instant. Współczesna oferta dla nas, Klientów, to przepaść. Pytanie czy przepaść jakościowa czy ilościowa. Jedno i drugie.

Producenci tworzą potrzeby, bez których nowe pokolenia nie mogą już żyć.

Gotowe sałatki, zestawy obiadowe zafoliowane w naczynia do odgrzewania. Zupy gotowe także do podgrzania. Panierki gotowe, paleta wszelkich zup czy sosów. Gotowe pyzy, pierogi, makarony, aż po ziarenka smaku czy wręcz pokrojone jabłka w torebkach i często pyszne gotowe kremy, musy i inne produkty kuszące kolorami, teksturami i smakami. Część z tych produktów jest oczywiście dobra. Ale duża część jest skazana na dodatki różnych składników, żeby tylko móc uzyskać długą datę przydatności i posiadać pyszny wygląd.

Jedna sprawa to konserwanty. Na szczęście ciągle występuje suszenie, wędzenie, solenie czy słodzenie a dziś głównie mrożenie. Kolejna sprawa to emulgatory.

Nie zdajemy sobie sprawy jak wiele produktów zawiera w sobie obce składniki. Nawet mleko czy śmietana, które, wydawać by się mogło, są czyste. Ze świecą szukać śmietany bez dodatków chemicznych. Jednym z nich jest karagen czyli E-407. Jest masowo dodawany jako zagęstnik do całej palety produktów. Nie tylko do wspomnianej śmietany, ale także m.in. do: smakowych rodzajów mleka, lodów, wędliny, konserw, dżemów, wyrobów cukierniczych, serków twarogowych czy koncentratów i napojów. Oczywiście na wielu z tych produktów są informacje w stylu „ nieszkodliwe w ilości….”. Problem w tym, że biorąc pod uwagę w jak wielu produktach możemy go zjeść, zwielokrotnia się ilość tej, bądź co bądź, szkodliwej substancji. Opinia światowych instytucji jest dla E-407 miażdżąca – WINNY. Winny m.in. owrzodzeniom, zapaleniom jelit i wreszcie rozwijającej się w zastraszającym tempie chorobie nowotworowej. Karagen stosowany w przemyśle jest nieszkodliwy, jednak w połączeniu z naszą florą bakteryjną i kwasami żołądkowymi zaczyna szkodzić.

Problem jest szeroki. Normy europejskie poza produktami dla niemowląt i dzieci nie regulują norm ilości dodawanych tego typu składników. Do nich należą emulgatory. A jaka właściwie jest ich rola?

Przede wszystkim jest to zdolność łączenia ze sobą wody i tłuszczów. Bez nich ten proces nie byłby możliwy. Większość stosowanych w przemyśle spożywczym zagęstników jest pochodzenia naturalnego. Jednak dzięki swym zdolnościom otwierają producentom żywności szeroki wachlarz nowych możliwości. Margaryny, sosy, masło, pieczywo, czekolada czy słodycze.

To także lecytyna, która, na szczęście, jest relatywnie bezpieczna. Ma także zdolność, jaką jest stabilizowanie i budowanie struktury napowietrzonej. Ostatnie 30 lat to diametralna zmiana przyzwyczajeń żywieniowych, a co za tym idzie tego, czym zasilamy nasze organizmy. Prostym eksperymentem jest pooglądanie zdjęć czy filmów z lat 60. z USA lub krajów Europy Zachodniej. Mówię także o filmach dokumentalnych pokazujących normalne życie. Osoby otyłe były naprawdę jednostkami. Dziś, pomimo ogromnej wiedzy i możliwości jej pozyskania kilkoma kliknięciami myszki, nie stosujemy tej wiedzy w praktyce. Nasze codzienne pożywienie powinno być możliwie mało przetworzone i możliwie sezonowe. Tylko wtedy mamy szansę wyeliminować wiele spośród szkodliwych dodatków do żywności z naszej diety.

Dziś wiele nazw własnych staje się nadużyciem. Myślę o słowach czekolada, ser, majonez, pesto z bazylią czy nawet desery jak tiramisu, w których często jest brak choćby mascarpone.

W wielu czekoladach cukier jest pierwszym elementem wymienianym w składzie, co świadczy o nadużyciu. Zdarzają się produkty, które właściwie powinny mieć w nazwie „a’la” z uwagi na dużą zawartość obcych tłuszczów. Np. w pesto zamiast oliwy z oliwek jest często olej rzepakowy, bazylii jest tam ledwie 10-15 % a orzechy pinii zastępowane są przez inne orzechy. O parmezanie często w ogóle brak wzmianki.

Reasumując, czytajcie etykiety, czytajcie o dodatkach, bo nie wszystkie stanowią zagrożenie. Pamiętajcie, że dla absolutnej większości producentów celem jest wynik finansowy a nie wasze zdrowie. Co także godne zapamiętania i powinno być mottem wszystkich kucharzy: smaczne nie znaczy dobre, ale dobre może i powinno być smaczne.

Autor tekstu jest Jarosław Uściński, szef kuchni i właściciel restauracji MOONSFERA; prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni; menadżer Reprezentacji Polski Kucharzy Profesjonalnych. Prowadzi także warsztaty kulinarne dla firm, dzieci i Gości swoich restauracji


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie małe

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 37 km/h