Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:22

Wielki powrót linii nr 19?

Po otwarciu trasy tramwajowej do pętli Stegny planowane jest ponowne uruchomienie zlikwidowanej przed piętnastoma laty linii tramwajowej numer 19, na trasie Nowe Bemowo – Stegny.
  • Źródło: Warszawikia, Encyklopedia Warszawy, Tramwaje Warszawskie
Wielki powrót linii nr 19?
Dziewiętnastka w al. Jana Pawła II (2008)

Źródło: Warszawikia

W tym artykule przeczytasz o:

  • historii tramwajowej linii 19 od uruchomienia do likwidacji w 2009 roku
  • planowanym powrocie "dziewiętnastki"

Warszawska linia tramwajowa oznaczona numerem 19 została uruchomiona w 1908 roku na trasie z pętli u zbiegu ul. Dzikiej z ul. Gęsią przez Dzielną, Karmelicką, Leszno, Solną, Chłodną, Żelazną, Złotą i Marszałkowską na Plac Zbawiciela. Niedługo później trasa linii została wydłużona na Powązki, jednak już w 1910 roku "dziewiętnastka" zniknęła ze stołecznych ulic i zastąpiła nowa linią tramwajową "O".

"19" między wojnami...

Po raz kolejny tramwaje z numerkiem 19 pojawiły się na trasie 12 lutego 1920 roku. Kursowały nowo zbudowaną trasą tramwajową i połączyły Smoczą przez Gęsią, Nalewki, pl. Teatralny, Trębacką, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Jerozolimskie, Marszałkowską i Puławską do tymczasowej pętli u zbiegu ul. Puławskiej z ul. Madalińskiego. Jeszcze w tym samym roku otwarto nowy odcinek prowadzący do ul. Dolnej. W 1923 roku trasa "dziewiętnastki" została ponownie wydłużona na północnym krańcu i doprowadzona do pętli Cmentarz Żydowski przy ul. Okopowej. Rok później wydłużony został także południowy odcinek - "19" dojeżdżała do pętli Wierzbno przy ul. Puławskiej. Na takiej trasie tramwaje linii 19 kursowały aż do 1935 roku. Wtedy to w związku z uruchomieniem linii tramwajowej "T" skrócono jej przebieg do Placu Teatralnego na północy. Za to w 1936 roku wydłużony został odcinek południowy aż do pętli Służew. W 1938 roku, po otwarciu nowego torowiska prowadzącego w okolice torów wyścigów konnych  linia została na krótko przekształcona w linię podmiejską "S". Na krótko, bo już od 31 stycznia 1939 roku, po włączeniu terenów wyścigów do Warszawy, linia ponownie z numerem "19", kursowała na trasie Plac Zbawiciela – Wyścigi. Na tej właśnie trasie "dziewiętnastka" dotrwała do wybuchu II wojny światowej.

... w czasie wojny...

We wrześniu 1939 roku kursowanie linii zostało zawieszone. Tramwaje oznaczone numerem 19 ponownie wyjechały na ulice w połowie listopada 1939 roku po odgruzowaniu ul. Puławskiej. najpierw na trasie z Placu Unii Lubelskiej na Służew, a potem na trasie wydłużonej do Placu Zbawiciela. Linia kursowała w ten sposób do 25 kwietnia 1941 roku, kiedy to przedłużono jej trasę na Plac Teatralny z wprowadzeniem jednokierunkowego przejazdu Królewską, Krakowskim Przedmieściem, Trębacką, Focha, Senatorską, Żabią, Graniczną i ponownie Królewską do Marszałkowskiej. Na takiej trasie linia kursowała do wybuchu powstania warszawskiego.

...i po wojnie

Po wojnie linia "19" została uruchomiona 25 maja 1946 roku na trasie z Placu Unii Lubelskiej przez Puławską na Wyścigi. Bez większych zmian kursowała do 1951 roku, wówczas połączono ją z linią 15 i zlikwidowano. Wkrótce jednak, w 1954 roku, w wyniku reorganizacji linii tramwajowych linia "19" została ponownie uruchomiona i skierowana na trasę z Placu Grzybowskiego przez Królewską, Marszałkowską i Puławską na Wyścigi, jednak jeszcze w tym samym roku, w celu poprawy obsługi komunikacyjnej Alej Jerozolimskich skierowano ją na pętlę Plac Starynkiewicza. Potem, w 1957 roku, przedłużono ją najpierw wzdłuż ul. Towarowej na Staszica, a w 1961 roku przez ul. Obozową na Koło.

Na Żoliborz i Bielany

Trasa linii "19" w znaczący sposób została zreorganizowana w 1964 roku. Skierowano ją wówczas od pl. Zbawiciela przez Nowowiejską, Chałubińskiego, Marchlewskiego ((czyli dzisiejszą Aleję Jana Pawła II)), al. Świerczewskiego (czyli dzisiejszą Aleję „Solidarności"), Okopową i Powązkowską na pętlę Powązki. W 1970 roku przyszła kolejna korekta trasy i "dziewiętnastka" pojechała Okopową przez Marchlewskiego do Broniewskiego aż do pętli Piaski na Bielanach, a w 1972 roku uproszczono jej przebieg kierując jedynie na ul. Marchlewskiego zamiast przez ul. Okopową. Od tego czasu przetrwała bez zmian aż do 31 sierpnia 2009 roku, kiedy to została skasowana i zastąpiona liniami: 33 na ul. Broniewskiego oraz 10 na ul. Puławskiej. Ostatni kurs "dziewiętnastki" z 30 sierpnia 2009 roku wiódł zatem następującą trasa: Piaski – Broniewskiego – al. Jana Pawła II – Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – Marszałkowska – Puławska – Wyścigi.

Powrót linii 19?

Po otwarciu trasy tramwajowej do Wilanowa planowany jest powrót linii o numerze '19" na warszawskie ulice. Linia tramwajowa 19 ma zostać uruchomiona wraz z oddaniem do użytku odcinka trasy od ulicy Jana III Sobieskiego przez ulicę św. Bonifacego do pętli Stegny. Wraz z linią 33, linia 19 będzie stanowiła główny dojazd z Bielan i Żoliborza w al. Jana Pawła II. Różnić się będzie w końcowym odcinku trasy – linia 33 będzie obsługiwać, jak obecnie, odcinek ulicy Wólczyńskiej, a tramwaje 19 wyruszą z Nowego Bemowa (gdzie zastąpią linię 35).

Nowa trasa 19: NOWE BEMOWO – Powstańców Śląskich – al. W. Reymonta – W. Broniewskiego – al. Jana Pawła II – T. Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – pl. Unii Lubelskiej – Puławska – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Jana III Sobieskiego – św. Bonifacego – STEGNY

Schemat trasy linii 19

Więcej o zmianach w kursowaniu tramwajów po otwarciu linii do Wilanowa pisaliśmy tutaj:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Anka 24.10.2024 09:37
33 nie zastąpiło 19, one jeździły równocześnie. Przez wiele lat przez Broniewskiego jeździły: 11, 19, 22, 28 i 33, czasem też 35

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ