Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:37

Ujawniono nieprawidłowości. Walne Zgromadzenie WSM sprzeciwiło się inwestycjom deweloperskim

[Tylko u nas!] Zaskakujący zwrot akcji w Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Spółdzielcy oprotestowali proponowane inwestycje przy ul. Włościańskiej i ul. Lindego.
Ujawniono nieprawidłowości. Walne Zgromadzenie WSM sprzeciwiło się inwestycjom deweloperskim

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • Kontrowersjach wokół inwestycji przy ul. Włościańskiej 12
  • Nieznanych wnioskodawcach 
  • Dyskusjach i decyzjach podczas dwóch części Walnego Zgromadzenia
  • Uwagach dotyczących inwestycji przy ul. Lindego
  • Wynikach głosowania i przyszłości planowanych inwestycji

W ubiegłym tygodniu odbyło się Walne Zgromadzenie Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W porządku obrad znalazły się dwa punkty merytoryczne. Pierwszym z nich było rozpatrzenie, dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie realizacji w systemie deweloperskim planowanej inwestycji „Lindego”, natomiast drugim punktem było rozpatrzenie, dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie realizacji również w systemie deweloperskim planowanej inwestycji „Włościańska 12”. Przy tym drugim punkcie znalazł się dopisek, że sprawa ta została zamieszczona w porządku obrad na wniosek członków Spółdzielni.

Nieznani wnioskodawcy ws. Włościańskiej

20 września do Biura Zarządu Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej został złożony wniosek w sprawie wykonania inwestycji przy ul. Włościańskiej 12 w trybie deweloperskim. Wniosek ten został poparty przez 10 członków WSM. Jak się okazało, w systemie e-BOK nazwiska tych osób zostały zanonimizowane. Do wiadomości członków Spółdzielni uwzględniono wyłącznie numery członkowskie tych osób. Jak podaje „Dolina Rudawki” na swoim profilu na Facebooku, nigdy wcześniej żaden Zarząd WSM nie ośmielił się pozbawić członków Spółdzielni ich tożsamości w tak spektakularny sposób, sprowadzając istotę członkostwa i ideę spółdzielczości do posiadanego numeru umożliwiającego złożenie podpisu.

„Wcześniej publikowano numer, imię i nazwisko oraz podpis, zasłaniając adres. Teraz został już tylko numer” – dodaje „Dolina Rudawki”.

Już na I części Walnego Zgromadzenia, która odbyła się 8 października i w której uczestniczyli przedstawiciele z osiedli: Rudawka, Zatrasie, Wawrzyszew i Wawrzyszew Nowy, Niedzielskiego, Nowodwory, Latyczowska i Hery, dyskutowano nad tym, kto był wnioskodawcą dołączenia punktu dotyczącego inwestycji przy ul. Włościańskiej 12. Szybko okazało się, że na sali nie ma żadnych wnioskodawców albo nie chcieli się ujawnić. W konsekwencji punkt ten został usunięty z porządku obrad I części Walnego.

Również na drugiej części Walnego Zgromadzenia dyskutowano nad przyjęciem porządku obrad. Na sali padło pytanie, czy na tej części są obecni wnioskodawcy pomysłu podjęcia uchwały w sprawie inwestycji przy ul. Włościańskiej. Jak twierdzili pytani o ten punkt członkowie WSM, wnioskodawcami byli spółdzielcy z Osiedla WSM Żoliborz III (Sady Żoliborskie). Padały zarzuty, że anonimowi wnioskodawcy są pracownikami Spółdzielni, którzy jednocześnie są jej członkami. Podobnie 10 października, podczas II części Walnego Zgromadzenia, które dotyczyło osiedli: Żoliborz II, Żoliborz III, Piaski, Bielany, Młociny i Ceramiczna, padła propozycja usunięcia tego punktu z porządku obrad. W związku z tym sprawa inwestycji przy ul. Włościańskiej nie była procedowana podczas całego Walnego Zgromadzenia.

Teren pod inwestycję dla dewelopera

Na obu częściach Walnego Zgromadzenia w wypowiedziach mieszkańców słyszeliśmy wyłącznie merytoryczne argumenty za głosowaniem przeciw przyjęciu uchwały. Nie wyrażali zgody na przekazanie deweloperowi gruntu wartego około 20 milionów złotych, ponieważ Zarząd WSM nie dysponował aktualnym operatem wartości gruntu.

Podczas Walnego Zgromadzenia, w trakcie dyskusji w sprawie inwestycji przy ul. Lindego, głos zabrał Jerzy Kropacz, mieszkaniec Wawrzyszewa oraz były prezes WSM w latach 2010–2012. Zwrócił uwagę – jak sam określił – na niejasne informacje prezes Barbary Różewskiej dotyczące przeznaczenia ewentualnych pieniędzy otrzymanych od dewelopera. Podczas swojej wypowiedzi Jerzy Kropacz przedstawił historię powstania umowy z deweloperem oraz przebieg działań Zarządu WSM dotyczących inwestycji przy ul. Lindego.

„Wszystko, co powiem, opieram na dokumentach WSM, posługując się cytatami, aby uniknąć jakichkolwiek problemów oraz wątpliwości co do prawdziwości tych faktów” – podkreślił Jerzy Kropacz. Były prezes przytoczył cytaty z przyjętych protokołów Rady Nadzorczej z dnia 9.09.2019 r., 29.06.2020 r., 13.07.2020 r., 27.07.2020 r. oraz 25.10.2021 r.

Fakty związane z inwestycją

  • Na posiedzeniu RN w dniu 29.06.2020 r. prezes Barbara Różewska wskazała na decyzję Walnego Zgromadzenia, które zdecydowało o prowadzeniu inwestycji przy ul. Ceramicznej i Lindego.
  • Na posiedzeniu RN w dniu 13.07.2020 r. uczestniczyli wszyscy członkowie Zarządu WSM. Zastępca prezesa Katarzyna Dawidczyk zwróciła uwagę, iż Rada Nadzorcza była informowana o koncepcji realizacji inwestycji w systemie GRI. Wskazała na uchwałę Walnego Zgromadzenia, które opowiedziało się za realizacją inwestycji. Zastępca prezesa Jarosław Kufel poinformował o podpisaniu do dnia 31.07.2020 r. umowy z deweloperem.
  • Na posiedzeniu RN w dniu 25.10.2021 r. prezes Barbara Różewska poinformowała członków RN, że Zarząd podjął działania związane z wstrzymaniem prac przy inwestycji przy ul. Lindego. Stwierdziła, że umowa z deweloperem jest obarczona wadą prawną.
  • Na posiedzeniu Komisji Inwestycyjnej Rady Nadzorczej w dniu 27.10.2021 r. wiceprezes Mariusz Skrocki poinformował komisję, że ma być rozwiązana umowa z deweloperem, ponieważ „nigdy nie było uchwały Walnego Zgromadzenia dotyczącej wyrażenia zgody na prowadzenie inwestycji w systemie GRI przy ul. Lindego”.
  • W dniu 19.02.2019 r. odbyła się Komisja Inwestycyjna z udziałem pana Grzegorza Stachowiaka oraz prezes Barbary Różewskiej, podczas której omawiano także przyszłą inwestycję przy ul. Lindego. Prezes Różewska poinformowała nas, że aby inwestycja mogła zostać rozpoczęta, potrzebna jest zgoda Walnego Zgromadzenia na tryb deweloperski. Powtarzała to dwukrotnie.
  • „Pomimo wiedzy o braku zgody Walnego Zgromadzenia na tryb deweloperski, dopuściła do ogłoszenia przetargu i wyboru firmy deweloperskiej Dom Development jako wykonawcy tej inwestycji w systemie GRI. Z tą firmą podpisano akt notarialny w dniu 29.07.2020 r., o czym doskonale wiedziała, ponieważ wysłała do swoich zastępców i prawnika SMS-a o godz. 9:14, życząc powodzenia przy podpisywaniu aktu notarialnego. Nie wiemy, z jakiego powodu obecnie próbuje za swoje decyzje obciążyć członków RN”.
  • „Chyba najważniejszym dokumentem w tej sprawie jest 'Protokół z Lustracji Działalności Inwestycyjnej w latach 2019–2020' z dnia 12 maja 2021 r. Skierowany ze Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP, lustrator pan Kazimierz Hirsz przeprowadził tę lustrację i sporządził protokół. Dokument podpisało trzech członków Zarządu WSM: Barbara Różewska, Helena Pośpieszyńska oraz Mariusz Skrocki. Każda strona jest parafowana”.

Wszystkie powyższe punkty zostały przedstawione przez Jerzego Kropacza podczas I części Walnego Zgromadzenia. Prelegent wskazał, że ustalenia lustracji zostały oparte na stwierdzonych faktach wynikających z przedłożonych do badania dokumentów źródłowych, powołując się na stronę 5 lustracji.

Dla realizacji działania inwestycyjnego „Lindego” nie została podjęta uchwała Walnego Zgromadzenia w sprawie wyrażenia zgody na wykonanie w systemie deweloperskim planowanej inwestycji. Jak podkreślił Jerzy Kropacz, w związku z podpisaniem umowy na realizację wspólnego przedsięwzięcia na ww. inwestycję w systemie deweloperskim, nastąpiło przekroczenie uprawnień przez członków Zarządu i Radę Nadzorczą. „Tylko Walne Zgromadzenie Członków WSM zgodnie z artykułem 38 paragraf 1 pkt 5 ustawy Prawo Spółdzielcze daje zgodę na taką inwestycję” – dodał.

W dalszej wypowiedzi Jerzy Kropacz wskazał na nieprawidłowości w przeprowadzonym przetargu oraz na uwagi lustratora do treści umowy z deweloperem.

Niestety, mimo uzyskanego pełnomocnictwa udzielonego Jerzemu Kropaczowi na II część Walnego Zgromadzenia, nie udało mu się przedstawić większości uwag dotyczących planowanej inwestycji przy ul. Lindego. Powodem było złożenie przez jednego z uczestników wniosku formalnego o skrócenie wypowiedzi do 3 minut.

"Czy to jest jeszcze Spółdzielnia?"

Podczas I części Walnego Zgromadzenia doszło również do znaczącego wystąpienia wieloletniej byłej prezes WSM, Kazimiery Szerszeniewskiej, która pełniła tę funkcję w latach 1990–2010. Podkreśliła, że kiedy odchodziła na emeryturę, zostawiła na koncie Spółdzielni ponad 100 milionów złotych. Zaznaczyła, że obecnie WSM nie może się poszczycić takim stanem konta. Opowiadała także o tym, jak budowała dla członków mieszkania w trybie spółdzielczym. Podkreśliła, że nie odczuwa już, aby WSM była spółdzielnią w pełnym tego słowa znaczeniu. Niestety, w II części Walnego, tuż przed jej wystąpieniem, złożono wniosek formalny o zamknięcie dyskusji, który został przegłosowany.

Ponadto, po licznych wypowiedziach członków WSM podczas dyskusji na obu częściach Walnego Zgromadzenia, padało wiele zarzutów i pretensji, że Zarząd WSM, a w szczególności prezes Barbara Różewska, podejmował decyzje w kwestii zawarcia umowy z deweloperem bez wcześniejszej zgody Walnego Zgromadzenia.

Wyniki głosowania ws. inwestycji przy ul. Lindego

Podczas I części Walnego Zgromadzenia za realizacją inwestycji przy ul. Lindego głosowały 63 osoby, 112 głosowało przeciw, a 3 osoby się wstrzymały. Z kolei na II części za realizacją inwestycji głosowało 145 osób, 201 głosowało przeciw, a 4 osoby się wstrzymały.

Z racji na fakt, że Walne było dzielone na części, wiążąca jest suma głosowań z każdej części Walnego Zgromadzenia. W związku z tym za realizacją inwestycji głosowało 208 osób, przeciwko budowie zagłosowało 313 osób, a 7 osób wstrzymało się od głosu.

Po tym głosowaniu zakończono oba posiedzenia Walnego Zgromadzenia.

Ankieta: Czy Twoim zdaniem WSM powinno realizować obie inwestycje?
Tak
13%
Nie
84%
Nie mam zdania
2%
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.