W tym artykule przeczytasz o:
- podjętym stanowisku przez Radę Dzielnicy podczas V Sesji;
- wystąpieniu przedstawiciela Stowarzyszenia "Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego";
- przedstawionych argumentach przeciwko budowie Trasy Mostu Krasińskiego;
- przyszłości ogródków działkowych;
- przyszłości terenów MZA przy ul. Włościańskiej.
Żoliborscy radni podczas V sesji Rady Dzielnicy przyjęli stanowisko dotyczące wprowadzenia do projektu planu ogólnego propozycji dotyczących kierunków rozwoju dzielnicy. O niektóre z nich – jak rezygnacja z projektu Trasy Mostu Krasińskiego - mieszkańcy Żoliborza apelują od lat.
Przewodniczący Rady Dzielnicy Żoliborz Wiktor Jasionowski (KO) poinformował, że Rada Dzielnicy przyjęła propozycje zmian do projektu planu ogólnego określające kierunki rozwoju dla Żoliborza. „Można znaleźć tam zapisy na rzecz zieleni czy usług do których się przyzwyczailiśmy, a także dotyczące rozwoju infrastrukturalnego poszczególnych części dzielnicy. Zaproponowane zmiany to w dużej mierze odpowiedź na oczekiwania mieszkańców, którzy dążą do zachowania jej unikalnego charakteru i dobrego miejsca do życia” - wyjaśnił Przewodniczący Jasionowski.
Co z Trasą Mostu Krasińskiego?
Podczas sesji głos zabrał jeden z przedstawicieli Stowarzyszenia „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” i zarazem pierwszy Burmistrz Dzielnicy Żoliborz, Józef Menes. Podczas kilkuminutowego wystąpienia przypomniał o tym jakie stanowisko zajęli mieszkańcy podczas protestów przeciwko budowie mostu Krasińskiego niespełna 10 lat temu. Józef Menes wyraził nadzieję, że i tym razem zarówno Stowarzyszenie NIe dla Mostu i Trasy Krasińskiego oraz mieszkanki i mieszkańcy będą mogli liczyć na pełne poparcie ze strony wszystkich radnych dzielnicy. Były burmistrz, że sprawą bezsprzecznie priorytetową jest odstąpienie przez Miasto od planów budowy zarówno Trasy Mostu Krasińskiego, w tym połącznia ul. Krasińskiego z aleją Prymasa Tysiąclecia. Jak poinformował Józef Menes, w dniu kiedy odbyła się sesja Rady Dzielnicy, Stowarzyszenie "Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” złożyło wniosek do Zarządu i Rady Dzielnicy Żoliborz z merytorycznymi uwagami do Planu Ogólnego budowy Mostu Krasińskiego, przedłużenia ul. Krasińskiego do alei Prymasa Tysiąclecia, tj. Do trasy S8 oraz obniżenia klasy ul. Krasińskiego z głównej (G) na zbiorczą (Z).
7 argumentów przeciwko budowie Trasy Mostu Krasińskiego
Stowarzyszenie „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” w swoim wniosku przedstawiło 7 argumentów przeciwko budowie Trasy Mostu Krasińskiego:
- Stanowi zagrożenie poprzez zwiększenie poziomu hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza w stopniu przekraczającym przyjęte normy - a tym samym stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia Mieszkanek i Mieszkańców Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy. Dodatkowo - przekroczenie norm hałasu stanowi zagrożenie prowadząc do naruszenia struktury budynków z lat 30. ubiegłego wieku zlokalizowanych wzdłuż ul. Krasińskiego;
- Stanowi zagrożenie skutkujące zniszczeniem układu urbanistycznego Żoliborza Historycznego - perły polskiego modernizmu - objętego pięcioma wpisami do rejestru zabytków, uznanego za Dobro Narodowe;
- Stanowi zagrożenie skutkujące zniszczeniem terenów zieleni, w tym historycznego Parku Żeromskiego - centralnego parku dzielnicy, parku Kępa Potocka oraz zieleńców i pasów zieleni przyulicznej na osi ul. Krasińskiego - z uwagi na uwarunkowania hydrologiczne w tym rejonie;
- Stanowi zagrożenie skutkujące zniszczeniem obszaru Natura 2000 położonego w pasie nadwiślańskim, a także infrastruktury rekreacyjno-sportowej zlokalizowanej nad Wisłą;
- Stoi w sprzeczności z przyjętym przez Miasto kierunkiem zrównoważonego rozwoju, który zakłada adaptację do zachodzącej zmiany klimatu oraz jej mitygację poprzez zróżnicowane działania, m.in. wyprowadzenie nadmiernego ruchu kołowego z miasta, zwiększanie powierzchni biologicznie czynnej, dbałość o zachowanie retencji wód czy zwiększanie obszarów miejskiej zieleni;
- Skutkuje zniszczeniem realizowanych obecnie przez Miasto wielomilionowych inwestycji w ciągu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej oraz budowy Skweru Krasińskiego wraz z infrastrukturą;
- Stoi w sprzeczności z realizowaną budową obwodnicy Warszawy (tzw. Trasy Mostu Północnego) z wykorzystaniem przeprawy mostowej im. M. Curie-Skłodowskiej (tzw. Most Północny), której celem jest poprowadzenie ruchu kołowego, zwłaszcza ciężkiego w granicach zewnętrznych Warszawy, a tym samym zwiększenie przepustowości Wisłostrady oraz istniejących przepraw mostowych, w tym mostu im. Grota-Roweckiego i mostu Gdańskiego pozostających w obrębie Dzielnicy Żoliborz.
Wniosek podpisali: Józef Menes, Jagoda Pietryszyn, Jolanta Szczepaniak-Grendowicz oraz Alina Uszyńska. Jednocześnie Stowarzyszenie „Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego” złożyło analogiczny wniosek w ramach konsultacji społecznych pn. „#Warszawa 2040+ Strategia i Plan Ogólny”, które trwały do 30 września.
Na końcu wniosek poparło Stowarzyszenie Zatrasie, które zwróciło szczególną uwagę na znaczenie terenów zielonych wzdłuż ul. Ostrowieckiej i znajdujących się tam ogródków działkowych i potrzebie zachowania i dalszego rozwoju ciągu pieszo-rowerowego. W swoim stanowisku radni opowiedzieli się za rezygnacją z planowanego przedłużenia ulicy Krasińskiego do alei Prymasa Tysiąclecia (czyli do trasy S8) i utworzeniem w tym miejscu nowego terenu zielonego. Chcą również zmiany kategorii ulic Powązkowskiej, Popiełuszki oraz Krasińskiego z głównej na zbiorczą, co wiązałoby się m.in. z modyfikacją maksymalnej dopuszczalnej prędkości czy szerokości pasów ruchu. Jeden z punktów stanowiska dotyczy też konieczności przebicia ul. Ostrowieckiej do ul. Szamockiej i zachowania pieszego ciągu komunikacyjnego z dopuszczeniem ruchu rowerowego w ciągu komunikacyjnym łączącym ul. Powązkowską z Laskiem na Kole.
Co z linią tramwajową na Potoku?
Propozycja radnych dotyczy także tramwajowej linii nr 15, która powinna zostać przedłużona w kierunku Bielan. Obecnie kończy się na pętli Marymont-Potok u zbiegu ulic Mickiewicza i Potockiej. Radni podkreślają również, że w przypadku, gdyby linia tramwajowa nie została przedłużona do Osiedla Ruda czy też do ul. Podleśnej, to istnieje możliwość likwidacji pętli przy skrzyżowaniu z ul. Potocką. Obecnie w zasobach Tramwajów Warszawskich są składy dwuczołowe, które pozwalają na zawracanie ich bez konieczności objazdu pętlą. Zmiana kierunku jazdy tramwaju wygląda dokładnie tak samo jak na kolei czy w metrze.
Ogródki działkowe mają zostać
W stanowisku radni chcą zabezpieczenia interesów działkowców, którzy obawiają się przekształcenia przeznaczenia ich ogródków działkowych na inne niż zieleń działkowa. Wnioskują o objęcie żoliborskich Rodzinnych Ogrodów Działkowych (ROD Park Dolny i ROD Kępa Potocka) strefą planistyczną zieleni i rekreacji o profilu podstawowym zieleni urządzonej i profilu dodatkowym – teren ogórków działkowych. Na tym obszarze miałaby obowiązywać równocześnie strefa planistyczna SI (Strefa Infrastrukturalna) o profilu podstawowym – teren komunikacji, co ma umożliwić skomunikowanie terenu działek z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji zgodnie z obecnie obowiązującym planem miejscowym.
Renaturyzacja koryta dawnej rzeki Drny
W przegłosowanym dokumencie radni opowiedzieli się również za przyjęciem zapisów planistycznych umożliwiających renaturyzację koryta dawnej rzeki Drny na obszarze Parku Fosa i Stoków Cytadeli Warszawskiej.
Plan miejscowy dla Placu Wilsona
Z uwagi na przestarzały – uchwalony w 2002 roku plan miejscowy dla Placu Wilsona, radni proponują objęcie go nowym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który będzie uwzględniał jego aktualne funkcje oraz plany dotyczące przebudowy i zwiększenia powierzchni zielonych.
Zieleń, usługi i rekreacja na terenie MZA przy ul. Włościańskiej
Zmiany przeznaczenia terenu na strefę zieleni i rekreacji z usługami zaproponowali radni dla terenu Miejskich Zakładów Autobusowych przy ul. Włościańskiej i otoczenia Hali Marymonckiej. Zgodnie z propozycją w stanowisku na tym obszarze o profilu podstawowym zieleni urządzonej, komunikacji, infrastruktury technicznej mogłyby być realizowane usługi: sportu i rekreacji, kultury i rozrywki, handlu detalicznego, gastronomii, turystyki, nauki, edukacji, zdrowia i pomocy społecznej.
W stanowisku radnych łącznie znalazło się 12 propozycji uwag i wniosków do projektu planu ogólnego. Ostatnie dwa wprowadzone zapisy mówią o wprowadzeniu strefy odprowadzania wód opadowych z trasy S8, co ma związek z licznymi zalewaniami tych miejsc podczas nawalnych opadów deszczu oraz, ograniczenia zjawiska negatywnego oddziaływania akustycznego trasy S8 Wisłostrady i torów kolejowych na terenie Żoliborza.
Napisz komentarz
Komentarze