W tym artykule przeczytasz o:
- filmowym weekendzie "Reporterzy na wojnie" w Muzeum Historii Polski
- programie przeglądu
Motywem przewodnim przeglądu będzie rola i sytuacja reporterów i reporterek wojennych – od pokazywania światu tragicznej prawdy o ludzkim wymiarze wojny, po dokumentowanie zbrodni wojennych i ryzykowanie własnym życiem. Zaprezentowane zostaną filmy premierowe i klasyki kina – m.in. „Lee. Na własne oczy” z Kate Winslet w roli głównej czy „Salvador” w reżyserii Oliviera Stone’a. Pokazom będzie towarzyszyć debata, podczas której szczególną uwagę poświęcimy reporterkom wojennym. Zawód ten początkowo niedostępny dla kobiet, w pewnym momencie stał się osiągalny dla dziennikarek gotowych ponieść trud i ryzyko identyczne z mężczyznami.
28 września (sobota)
16.00 Lee. Na własne oczy (2023, 116’), reż. Ellen Kuras
Bilety: 20 zł - ulgowy, 25 zł - normalny
Elizabeth „Lee” Miller (w tej roli Kate Winslet) jest jedną z najbardziej znanych reporterek wojennych w historii. Jej fotografie pokazały światu horror II wojny światowej i przeszły do historii. Zaczynała przed wojną jako wzięta modelka i fotografka. Nie chciała jednak zajmować się jedynie modą i fotografowaniem pięknych wnętrz. Miała wielki talent do wydobywania w obrazach prawdy o ludzkim życiu i nawiązywania porozumienia z bohaterami swoich fotografii. Po wybuchu II wojny światowej Miller wyrusza na front. Jako korespondentka wojenna brytyjskiego „Vogue’a” uwieczniała m.in. bombardowany Londyn, aliantów wyzwalających Francję i Niemcy, lądowanie w Normandii, cierpienie cywilów i koszmar niemieckich obozów koncentracyjnych.
18.00, wstęp wolny (pierwszeństwo dla osób z biletem na film Lee. Na własne oczy)
„Reporterki na wojnie” - rozmowa z udziałem reporterek i dziennikarek - Arlety Bojke, Kaji Puto, Agnieszki Wojcińskiej oraz filmoznawcy Łukasza Jasiny.
19.00 Salvador (1986, 122’), reż Oliver Stone
Wstęp wolny
Klasyczny film Olivera Stone'a o kondycji moralnej dziennikarzy w ogarniętym wojną domową Salwadorze. „Salvador”, pierwszy film fabularny późniejszego laureata Oskarów, oparty jest na wątkach biograficznych Richarda Boyle'a, przeciętnego fotoreportera i łowcy sensacji, który wyrusza wraz z przyjacielem do Salvadoru. Widząc sytuację panującą w państwie, Boyle znajduje okazję na zrobienie sensacyjnego materiału. James Woods grający Boyle’a tworzy niezwykle szczerą i pełną emocji kreację.
29 września (niedziela)
16.00 Lee. Na własne oczy (2023, 116’), reż. Ellen Kuras
Wstęp do filmu: Łukasz Jasina
Bilety: 20 zł - ulgowy, 25 zł - normalny, 35 zł - karnet całodniowy
18.30, Oblężenie (1939, 10’) Julien Bryan oraz Jeszcze dzień życia (2018, 85’), reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente
Wstęp do filmów: Łukasz Jasina
Bilety: 15 zł - ulgowy 20 zł - normalny, 35 zł - karnet całodniowy
Zaczniemy od legendarnego reportażu Oblężenie Juliena Bryana, amerykańskiego reportera, który przebywał w Warszawie w czasie jej oblężenia przez Niemców we wrześniu 1939 roku. Reportaż przypomnimy w MHP niemalże w rocznicę kapitulacji Warszawy.
Jeszcze dzień życia to wyjątkowy film zarówno pod względem formy jak i treści. Powstał na podstawie kultowego reportażu wybitnego reportera Ryszarda Kapuścińskiego. Jest to trzymająca w napięciu, animowana opowieść o jego trzymiesięcznej wyprawie do zrewoltowanej Angoli, tuż przed uzyskaniem przez ten kraj niepodległości w 1975 roku. Wojna domowa w Angoli jest w nim pokazana przez pryzmat indywidualnych doświadczeń bohaterów jak i własnych reportera.
Napisz komentarz
Komentarze