Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:46

Społecznik czy aktywista? Refleksje na temat zaangażowania społecznego

Działanie społeczne to czasem krok do przodu, dwa do tyłu, ale zawsze przynosi satysfakcję, nawet gdy sukcesy są małe.
Społecznik czy aktywista? Refleksje na temat zaangażowania społecznego

Źródło: Gazeta Żoliborza

W artykule przeczytasz m.in. o:

  • Frustracjach i wyzwaniach związanych z działalnością społeczną
  • Roli aktywisty i społecznika w dzisiejszym społeczeństwie
  • Problematyce urbanistycznej oraz dewastacji środowiska naturalnego
  • Ochronie przyrody w Warszawie
  • Społecznych inicjatywach na Żoliborzu i potrzebach mieszkańców
  • Inspiracjach oraz społecznych relacjach wynikających z zaangażowania

 

Działanie społeczne: od frustracji do satysfakcji

Dziwne, że nie mam czaszki tak płaskiej jak ludziki LEGO. Działając od czasów studenckich w różnych społecznych grupach czy ruchach, mam czasem wrażenie bicia głową w mur. Kręcenia się w miejscu. Bywa jeszcze bardziej frustrująco: dwa kroki do przodu, uczucie sukcesu, satysfakcji, aż nagle masakra, cofka, backlash. Znacie to uczucie? Kiedyś mówiono o nas „działacze”. Działacz PTTK. Albo działaczka np. Towarzystwa Przyjaciół Warszawy, oddział Żoliborz czy Praga, czy klubu kobiet lub rady osiedlowej. Mówiono „społecznicy”. Trudno sobie dziś wyobrazić, że nasi dziadkowie i babcie musieli na ulicach wywalczyć coś tak oczywistego, jak wolność zakładania związków zawodowych! Autokracje i reżimy bardzo nie lubią, gdy obywatele łączą się we wspólnoty i coś „knują”. Nie jestem zachwycona modnym ostatnimi laty słowem „aktywista”. Aktywistka feministyczna, aktywistka klimatyczna itp. Kojarzy mi się z partyjnym „aktywem” oraz z ciągłym napięciem, byciem aktywnym. Kapitalizm stara się wymuszać na nas bycie non stop aktywnym. Zalogowanym. Dyspozycyjnym. Nie o to mi w zaangażowaniu społecznym chodzi.
 

Problemy urbanistyczne a zaangażowanie społeczne

Chciwość deweloperów, brak wiedzy u polityków prowadzą do dewastacji naszych dzielnic i miasteczek – wszystko to osoby działające na rzecz ochrony przyrody, lasów, rzek i zwierząt podkreślały. Od lat wspieram takie inicjatywy. A to zbieram podpisy, a to bywam na konferencjach czy przekazuję nowo nabytą z książek wiedzę. Z powodziami trzeba nauczyć się żyć, a rzekom oddawać wolność. Polecam Pawła Średzińskiego „Rzeki” oraz „Hydrozagadkę” Jana Mencwela. Mam samochód i jeżdżę nim, ale samochodoza i brak myślenia o bezpieczeństwie pieszych, komforcie mieszkańców czy o przyrodzie zawsze mnie przerażały. Wraz ze stowarzyszeniem „Nie tędy droga” protestowałam przeciwko budowie kolejnej drogi szybkiego ruchu przez tak cenny społecznie i przyrodniczo Mazowiecki Park Krajobrazowy. Na Żoliborzu mamy sady owocowe, kanały wodne, zabytki – jest co chronić. Jest o co walczyć. O publiczne domy opieki dla seniorów. O szeroki dostęp do darmowych zajęć sportowych i kulturalnych dla dzieci. Co dalej z Fortem Sokolnickiego? Dlaczego tam trwa remont dachu, jeśli to centrum tak niedawno było przecież remontowane? W mieście dzieje się miliard spraw, które mnie intrygują. A nowe Centrum Sztuki Współczesnej w stolicy? Jaka tam będzie kolekcja? Czy zbiory będą nabywane, czy bazujemy tylko na darach? To zasadnicza różnica. Taka instytucja, na którą idą nasze podatki, powinna chyba też wspierać artystów – czyli kupować prace, prawda? W Warszawie, mieście upiornie drogim, trudno artystom przeżyć. Do studiowania planuję niebawem wrócić, ale w akademiku już żyć nie będę. Jednak gdybym była studentką w stolicy, na pewno dołączyłabym do organizacji studenckich walczących o akademiki, służbę zdrowia, przeciwko przemocy czy totalitarnym zapędom uczelni lub władz miasta.
 

Społeczność i inspiracja – działanie daje energię

Działam społecznie, bo to fajne doświadczenie towarzyskie. Przez lata na manifach, podczas zbiórek czy zebrań spotkałam wspaniałe osoby. Uczniów, studentki i genialnych seniorów z imponującą wiedzą. Lubię działać regularnie, a nie tylko raz czy dwa razy w roku podczas kwest na cmentarzach czy sytuacji ekstremalnych jak powódź; choć i takie działania są wspaniałe! Działalność społeczna to odskocznia od pracy w korpo, od rodziny, inny krąg ludzi i inspiracja do bycia lepszą matką, sąsiadką (lektura książki „Sąsiedzi” Jana Tomasza Grossa daje do myślenia…) warszawianką. Nawet gdy sukcesy są małe, np. uda się zmobilizować sąsiadów do zasadzenia kwiatów na podwórku, zbudowania wiaty na rowery lub remontu szatni w dzielnicowym klubie piłkarskim – satysfakcja jest ogromna. Lekarze powtarzają – najgorsza jest samotność i brak ruchu. Społecznicy wiedzą – działając na rzecz przyrody, dzieci, zdrowia czy sztuki – na kanapie nie zwiędniesz.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.