Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 10:31

„Nabrałem niepodważalnego zaufania do Jacka, gdy zorientowałem się, że ma otwarty dom”

Dziś obchodzimy 30. rocznicę przełomowego w historii Polski wydarzenia. 4 czerwca 1989 r. odbyła się pierwsza tura wyborów do Sejmu i Senatu. Na Żoliborzu są miejsca ściśle powiązane z samym wydarzeniem jak i momentami, w których dążono do tego dnia. W końcu tu mieszkał Jacek Kuroń.

Jacek Kuroń na Żoliborzu mieszkał przez 57 lat. Za sprawą jego działalności są miejsca, które mogą przypominać, o tym czego wówczas dokonano i choć na chwilę pozwolą cofnąć się w czasie. Poniżej kilka ważnych miejsc na mapie Żoliborza.

Jednym z najważniejszych punktów na opozycyjnej mapie Warszawy

Mieszkanie rodziny Kuroniów znajdowało się przy ulicy Mickiewicza. Z przydziału otrzymał je ojciec Jacka Kuronia. Mieściło się w przedwojennym domu mieszkalnym ZUS-u. W przeszłości nosił nazwę „Warszawa 1”. Budynek zaprojektowano na przełomie lat 20. i 30. przez awangardowego architekta Józefa Szanajcę. Kuroniowie zajęli mieszkanie na parterze.

„Nabrałem niepodważalnego zaufania do Jacka, gdy zorientowałem się, że ma otwarty dom. U nas w Ursusie wszyscy w blokach mieli pozamykane mieszkania, u niego nie było klucza i zasuwy” – opowiada Zbigniew Bujak w książce „Jacek”. Mieszkanie przy ulicy Mickiewicza, od kiedy powstał Komitet Obrony Robotników, było stale oblegane. Według relacji świadków spotykali się w nim niemal wszyscy opozycjoniści KOR.

„To był dom, gdzie Jacek był najważniejszy, bo albo siedział, albo właśnie wyszedł z więzienia. Życie Gajki w czasach KOR to było piekło (…) Gajka próbowała każdemu dać porządny obiad, bez przerwy gotowała pilaw, bo to podzielne danie. Maciek dojrzewający, tata trochę nieobecny, psy, które truto, każde słowo na podsłuchu. Do mnie przychodzili ludzie, których znałam, a tam wchodził, kto chciał, nudziarz, ubek, wariat” – czytamy wspomnienia Ewy Milewicz w książce „Jacek”. Od połowy lat 60 w mieszkaniu zainstalowano podsłuch. Posiadając tą wiedzę ważne informacje zapisywano na karteczkach. Z czasem rozmowy przeniosły się na ławeczkę znajdującą się naprzeciwko wejścia do kamienicy.

W latach 70 w mieszkaniu przy ulicy Mickiewicza zbierał się też Uniwersytet Latający. Były to wykłady na temat historii i nauk humanistycznych. Działalność Towarzystwa Kursów Naukowych, które organizowało spotkania naukowe, dla władzy była groźna wskutek czego zastosowano przemoc fizyczną wobec uczestników. „Nasyłano na nasze wykłady bojówki złożone głównie z aktywistów ZSMP warszawskiej AWF, dyskotekowych bramkarzy, karateków, judoków" - pisał Kuroń w książce "PRL dla początkujących". Stało się to w marcu 1979 roku. W skutek tych wydarzeń ojciec Jacka Kuronia dostał zawału. Napastnicy nie zgodzili się na wezwanie pomocy. W efekcie dramatycznych wydarzeń wykłady zawieszono.

Plac Wilsona – wtedy Komuny Paryskiej

Wówczas Żoliborz był dzielnicą peryferyjną, a plac Komuny Paryskiej nie był jak dziś plac Wilsona węzłem przesiadkowym. Miejsce było oddalone od domu Jacka Kuronia zaledwie kilkadziesiąt metrów. Było to miejsce spotkań i rozmów sąsiedzkich. Sam Kuroń uwielbiał przesiadywać na ławce zlokalizowanej w centrum placu.

W kamienicy przy placu Komuny Paryskiej mieszkał Wiktor Woroszylski, poeta, tłumacz, działacz opozycyjny i w końcu lat 70. członek Komitetu Obrony Robotników. Jego mieszkanie było ważnym adresem na mapie opozycyjnej Żoliborza. Odbywały się tam spotkania intelektualnie i spotkania redakcyjne czasopisma „Zapis” związanego z KOR. Według relacji świadków był tam recital Edwarda Stachury, a gościem u Woroszylskiego był Okudżawa.

Kino Wisła, Tęcza i Teatr Komedia

Po za tym, że Jacek Kuroń w młodości chodził m.in. do Kina Tęcza na spektakle filmowe, sale kinowe i teatralne odegrały ważną rolę przy wyborach. To właśnie w nich organizowane były spotkania przedwyborcze. Cieszyły się one na tyle dużą popularnością, że organizowane były kilka razy w tych samych miejscach. „Razem, między 10 maja, a 3 czerwca, odbyło się aż 20 spotkań! Ze względu na ogromne zainteresowanie – w kinach Wisła i Tęcza, a także w Teatrze Komedia – były one organizowane po kilka razy. Poza tym kandydata Solidarności gościły żoliborskie domy kultury, kościoły i kluby osiedlowe” – pisał dla TVN24 Stanisław Trzciński, który brał udział w kampanii Jacka Kuronia.

Z kolei w kinie Wisła odbyła się debata. Naprzeciwko siebie stanęli dwaj kandydaci do Sejmu. Jacek Kuroń i Siła-Nowicki. Wydarzenie wzbudziło tak duże zainteresowanie, że niezbędne było nagłośnienie debaty przed kinem.

Siedziba żoliborskiego KO "S"

Choć siedzibą Warszawskiego Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” była kawiarnia Niespodzianka na placu Konstytucji, warto wspomnieć o żoliborskiej siedzibie. Co prawda nie pojawił się tam, jak w Niespodziance Steve Wonder, ale stanowił on ważny punkt w sztabie wyborczym Kuronia. To właśnie przy ulicy Daniłowskiego pracował nad kampanią.  

„W siedzibie żoliborskiego KO S" na ulicy Daniłowskiego, u Grzesia Strzemeckiego, w wielkich plastikowych wiadrach wyrabialiśmy litrami klej z mąki. Ówcześnie kleiło się wszędzie i non stop - od późnego wieczora do rana” – pisze w tekście dla TVN Stanisław Trzciński.

Powązki - "Imię Jacka Kuronia pozostało na zawsze związane z epopeją polskiej opozycji antykomunistycznej"

Jacek Kuroń zmarł 17 czerwca 2004 roku. Spoczął na Powązkach Wojskowych przy głównej alei. Pożegnały go tłumy. Był historykiem, politykiem, współzałożycielem KOR, legendarnym opozycjonistą, posłem na sejm oraz ministrem pracy i polityki socjalnej.

 - Imię Jacka Kuronia pozostało na zawsze związane z epopeją polskiej opozycji antykomunistycznej, Solidarnością, Okrągłym Stołem, przemianami 1989 roku. Tworzył Unię Demokratyczną, Unię Wolności, szukał w polityce działania, które mogłoby pomóc ludziom. Nigdy nie szukał blasku władzy i przywilejów - mówił w trakcie ceremonii żałobnej w Sejmie RP Bronisław Geremek.

 


02-Kopia-głosuj-na-kuronia

02-Kopia-głosuj-na-kuronia

6dd1ed7a-4245-4f21-8552-d1b730351388

6dd1ed7a-4245-4f21-8552-d1b730351388

1428a58c-1b3c-4b87-a296-b255284c690c

1428a58c-1b3c-4b87-a296-b255284c690c

1_Maja_Jacek_Kuroń

1_Maja_Jacek_Kuroń


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 32 km/h