Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:17

Porady grillowe

Od kilku lat prowadzę drużynę Polish BBQ Kings. To najbardziej utytułowana drużyna w kraju. Zdobyliśmy m.in. pierwsze miejsce w kategorii „sos” w Stanach Zjednoczonych.

Do dziś, od niemal 30 lat istnienia tego najważniejszego konkursu, nikomu spoza USA się to nie udało. Grillowanie i BBQ to nie tylko czyste „gotowanie”, ale, co równie ważne, także atrakcyjne spędzanie czasu. Przekażę Wam kilka wskazówek i sugestii od czego rozpocząć, żeby na koniec uzyskać nie tylko efekt wizualny, ale także smak i możliwie zdrowe dania.

Jak rozpalić grilla?

Każdy nowy grill bezwzględnie należy lekko „przepalić” czyli odpalić i pozwolić mu pracować kilka minut w stanie średnio gorącym.

Co robić jeśli posiadasz grill węglowy?

Zawsze używaj najgrubszych kawałków węgla a nie brykietu. Brykiet jest bowiem sprasowanym miałem i byle temperatura powoduje jego rozpad na drobiny.

Węgiel najlepiej rozpalać w specjalnie do tego przygotowanej „puszce”, która nazywa się fachowo „kominem do rozpalania węgla na grill”. W jego przypadku wystarczy paliwo, które ustawiamy pod spodem. Tak jak np. podgrzewacz do herbaty.

Jeśli nie masz komina to usyp węgiel w możliwie wysoką i zwartą formę. Nigdy nie podpalaj węgla podpałką i od razu zapalaj. Pozwól mu lekko nasiąknąć. Dopiero w momencie gdy zacznie się w pełni żarzyć wolno go rozsypać na grilla .

Piecz dania na grillu, gdy żar objął cały węgiel. Oczywiście podczas pieczenia nie dosypuj nowego węgla.

Jak grillować?

1.  Nie każda kaszanka i nie każda kiełbaska nadają się na grill. Jest to spowodowane faktem, że część ich osłonek nie powinna podlegać obróbce termicznej, o czym często niestety nie wspominają na etykietach producenci.

2.  Przed zrobieniem szaszłyka namocz w wodzie przez kilka godzin patyk, na którym on się znajdzie. Ze względu na cenę i jakość najbardziej polecam patyk bambusowy.

3.  Grill, który ma pokrywę to doskonałe urządzenie, które ma w sobie element piekarnika, co znacznie podnosi jakość obrabianych produktów. Takim produktem może być banan, ale nie obrany ze skórki, lecz po prostu upieczony. Gdy cały jest już z zewnątrz czarny, a sok lekko miejscami chce się ulatniać, wówczas zdejmij go delikatnie na talerz. Zerwij wierzchni pasek skórki, a zobaczysz cudownie biały i pachnący kawałek miękkiego banana – wystarczy położyć na nim łyżkę rozmieszanego z cynamonem mascarpone lub innego dobrego twarożku, by delektować się wybornym smakiem.

Tajemnica pieczenia karkówki (i nie tylko)

Pieczenie większych elementów wymaga obniżenia temperatury w celu upieczenia takiego elementu wewnątrz, tak jak ma to miejsce np. w przypadku słynnej karkówki.

Dlaczego zwykle karkówka, którą pieczemy na grillu jest gumiasta? Dzieje się tak dlatego, iż ma ona wiele powięzi i tkanki łącznej, która wymaga znacznie dłuższego czasu pieczenia niż klasyczny schab. Dlatego oprócz, co oczywiste, marynaty musimy pamiętać o wolniejszym smażeniu/pieczeniu zawsze pod pokrywką i o regularnym obracaniu.

Przy pieczeniu dania na zamkniętym grillu w naczyniach, koniecznie ustawmy je na elemencie izolującym od bezpośredniego ognia. Może to być np. płyta metalowa a najlepiej ceramiczna czy kamienna do pizzy.

Wędzenie na grillu?  Tak, to możliwe!

Wystarczy w końcowym etapie grillowania (zawsze pod przykryciem) dodać zawinięte w folię aluminiową, lub po prostu wsypane na żar, wiórki/zrębki drewna (najlepiej drzew owocowych). Są do kupienia w niemal każdym sklepie budowlanym czy ogrodniczym. Możemy je także nabyć przez Internet. Samo aromatyzowanie trwa do 15 minut.

A jeśli chcemy dodać trochę koloru to mocno obniżamy płomień/temperaturę i proces powtarzamy. Na grillu gazowym to znacznie prostsze. Grill węglowy wymaga praktyki, ale kiedy już ją mamy, daje nam to dużą satysfakcję.

Wielbiciel i mistrz BBQ

Jarosław Uściński, autor tego tekstu jest szefem kuchni i właścicielem restauracji MOONSFERA; prezesem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni; menadżerem Reprezentacji Polski Kucharzy Profesjonalnych; wielbicielem i mistrz BBQ; członek drużyny BBQ Kings Polska, z którą zdobył wicemistrzostwo świata. Prowadzi także warsztaty kulinarne dla firm, dzieci i Gości swoich restauracji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.