Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:15

Żoliborz ogląda filmy Janusza Majewskiego - etiudy szkolne i Zaklęte rewiry

Tego lata już po raz trzeci dziedziniec modernizowanego kina Tęcza przy ul. Suzina 6 zamienił się w kino plenerowe. W ramach przeglądu filmów Janusza Majewskiego we wtorek, 3 września odbędzie się projekcja etiud szkolnych mistrza oraz "zaległy" pokaz filmu „Zaklęte rewiry”.
Żoliborz ogląda filmy Janusza Majewskiego - etiudy szkolne i Zaklęte rewiry
Zaklęte rewiry

Źródło: TVP

W tym artykule przeczytasz o:

  • cyklu "Halo, kino Tęcza"
  • retrospektywie Janusza Majewskiego w ramach cyklu
  • projekcji etiud szkolnych Janusza Majewskiego
  • pokazie filmu "Zaklęte rewiry"

Podczas wakacji Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w ramach cyklu „Halo, kino Tęcza” zaprosiło warszawianki i warszawiaków na pokazy filmów zmarłego na początku roku, zamieszkałego przez wiele lat na Żoliborzu Janusza Majewskiego. 

Retrospektywa Janusza Majewskiego

Janusz Majewski to jeden z najbardziej uznanych i wszechstronnych polskich reżyserów filmowych. Zasłynął z umiejętności tworzenia filmów, które łączyły w sobie głęboką analizę psychologiczną postaci z wyrafinowaną estetyką. Jego twórczość obejmuje szeroki wachlarz gatunków filmowych – od dramatów historycznych po komedie, co świadczy o jego niezwykłej wszechstronności i talencie do opowiadania różnych historii.

Majewski wyróżniał się umiejętnością tworzenia filmów, które jednocześnie bawiły i skłaniały do refleksji. Jego filmy często eksplorowały skomplikowane relacje międzyludzkie, ukazywały różnorodne aspekty ludzkiej natury oraz analizowały polską rzeczywistość historyczną i społeczną. Estetyka jego filmów była zawsze dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, co nadawało jego dziełom niepowtarzalny klimat i styl. Mówiło się o nim filmowy erudyta, mistrz kina retro.

Więcej o Januszu Majewskim pisaliśmy tutaj:

We wtorek, 3 września w ramach kina letniego na dziedzińcu kina Tęcza Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zaprasza na  podróż do początków twórczości Janusza Majewskiego. Będzie można zobaczyć cztery etiudy, które reżyser nakręcił w Szkole Filmowej w Łodzi. Już w nich można odnaleźć cechy przyszłego mistrza kina gatunku. Szczególną uwagę proponuję zwrócić na film „Rondo”, w którym główną rolę zagrał Sławomir Mrożek, spełniając tym samym swoje wielkie marzenie o aktorstwie. Pisarz zdawał nawet do szkoły aktorskiej, ale ze względu na wadę strun głosowych nie został przyjęty. Tego dnia pokazany zostanie również film „Zaklęte rewiry”, którego nie udało wyświetlić w lipcu z powodu warunków pogodowych.


ETIUDY SZKOLNE JANUSZA MAJEWSKIEGO

Sławomir Mrożek w filmie Rondo, reż. Janusz Majewski, fot. Szkoła Filmowa w Łodzi

„Fotografia” - film przedstawia historię przyjścia młodego chłopaka do fotografa. Na początku mężczyzna jest ustawiany do wykonania poprawnego zdjęcia. Następnie w magiczny sposób obserwujemy powiększenie się jego rodziny oraz upływ czasu rysujący się na twarzy głównego bohatera, i najbliższych.
Czas trwania: 3 min

„Uśmiech bez sensu” - wystrojona kobieta spaceruje po Placu Zwycięstwa w Łodzi, wzbudzając zainteresowanie mijanych po drodze mężczyzn.
Czas trwania: 2min 18 sek.

„Nadziei za 20 zł” - w filmie widzimy historię anonimowego mężczyzny, którego pasją są zakłady bukmacherskie. Desperacko próbuje poprawić swoja sytuację finansową i powiększyć oszczędności. Jednak mimo przygotowań i zdania się na ślepy los nie udaje mu się niczego wygrać.
Czas trwania: 9 minut 35 sekund

„Rondo” - surrealistyczna groteska, ujęta w wyszukaną plastyczną formę, pełna zaskakujących oryginalnością skojarzeń. Mimo licznych gagów i komicznych sytuacji przekazuje niewesołe treści: człowiek jest samotny, nie potrafi nawiązać kontaktu z otoczeniem, jest skazany na cierpienie, od którego nikt nie może go uwolnić i przed którym wreszcie kapituluje.
Czas trwania: 15 min


ZAKLĘTE REWIRY

Roman (Marek Kondrat), kilkunastoletni chłopak najmuje się na pomywacza w luksusowej restauracji. Bystry i grzeczny, szybko awansuje na pikolaka. Codziennie jest świadkiem drobnych oszustw i rażących niesprawiedliwości. Spotyka się też z nieuzasadnioną brutalnością szefa kelnerów i kierownika restauracji. Szczególnie demoniczny i niezrównoważony jest stary kelner Fornalski (Roman Wilhelmi). Romek próbuje zachować godność i pielęgnować lojalność wobec kolegów, ale sam jest wystawiany na nieustanne próby. Szuka i znajduje bliską osobę w kelnerce Heli (Stanisława Celińska), co zauważa jego przełożony, więc ją natychmiast zwalnia. Intrygi personelu i okrucieństwo przełożonych doprowadzają do tragedii.
Scenariusz filmu powstał na podstawie autobiograficznej powieści Henryka Worcella (pseud. Tadeusza Kurtyki), kelnera restauracji w Grand Hotelu w Krakowie w latach trzydziestych. Wysmakowane adaptacje literatury międzywojnia stały się znakiem rozpoznawczym autorskiego kina Janusza Majewskiego („Zazdrość i medycyna”, „Lekcja martwego języka).
Film stanowi znakomity przykład opowieści o dojrzewaniu, a zawód kelnera i próby ocalenia ludzkiej godności przez głównego bohatera symbolizują wysiłek człowieka podejmowany w granicach swojej klasy społecznej. Doceniony przez krytyków debiut aktorski Marka Kondrata, po dziecięcym debiucie w „Historii żółtej ciżemki”. Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku Nagrodę za rolę męską zdobył Roman Wilhelmi. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Panamie nagrodzono Janusza Majewskiego, Pawła Hajnego i Marka Kondrata (1975).

Reżyseria: Janusz Majewski
Obsada: Marek Kondrat, Roman Wilhelmi, Mariusz Dmochowski, Roman Skamene, Čestmír Řanda, Michał Pawlicki, Stanisława Celińska
Kraj produkcji: Polska, Czechosłowacja
Rok produkcji: 1975
Czas trwania: 95 minut
Seanse: Dziedziniec kina Tęcza, ul. Pawła Suzina 6, Warszawa:
czwartek, 11 lipca    21:00
Wstęp wolny


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.