Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:28

Spotkanie z Bohaterem Powstania Warszawskiego. Opowieść o 14-letnim chłopcu z Marymontu

[Tylko u nas!] W poniedziałek w Forcie Sokolnickiego odbyło się spotkanie, na którym uczestnicy mieli okazję posłuchać opowieści o młodym powstańcu, który walczył na Żoliborzu. Niespełna 14-letni chłopak z Marymontu był strzelcem w Zgrupowaniu „Żyrafa”, w plutonie 227.
Spotkanie z Bohaterem Powstania Warszawskiego. Opowieść o 14-letnim chłopcu z Marymontu

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz:

  • o wyjątkowym spotkaniu z Bohaterem Powstania Warszawskiego;
  • o losach Rodziny Państwa Kamola;
  • o tym co się działo na ul. Kolektorskiej podczas wybuchu Powstania Warszawskiego;
  • o plutonie 227;
  • o "Szczurach Kanałowych" z Żoliborza;
  • o losach Bohatera po kapitulacji.

19 sierpnia o godz. 17:00 z inicjatywy Żoliborskiego Domu Kultury odbyło się spotkanie z prezesem Stowarzyszenia Żołnierzy AK „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji Bogusławem Kamolą ps. „Hipek”, który walczył w Powstaniu Waeszawskim jako niespełna 14-letni chłopak. Moderatorem spotkania była dziennikarka telewizyjna Edyta Mikołajczyk, która prowadziła rozmowę z wyjątkowym gościem.

Z Trauguttowa do Warszawy - losy Rodziny Państwa Kamola

Bogusław Kamola wraz z rodziną przed wojną oraz w pierwszych latach okupacji mieszkał w Trauguttowie k. Brześcia nad Bugiem. Ojciec Jan był zawodowym wojskowym, w związku z czym Bogusław i półtora roku starszy brat Zbigniew wychowali się w rodzinie o tradycji wojskowej. Tam o mały włos ojciec Bogusława Kamoli mógł być aresztowany i zesłany do Kozielska. Szczęśliwie Rodzinie Państwa Kamola udało się uciec w 1940 r. do Warszawy przez Bug pod Małkinią do Warszawy.

Edyta Mikołajczyk i Bogusław Kamola ps. "Hipek" w Forcie Sokolnickiego

Niespełna 14-letni chłopak z Marymontu

Bogusław Kamola ps. „Hipek” 25 sierpnia 1944 r. skończył 14 lat. Przed wybuchem Powstania, działał już od 2 lat w konspiracji. Od lata 1942 r. należał do drużyny „Zawiszaków” Szarych Szeregów. 2 lata później przeszedł do „Bojowych Szkół” Szarych Szeregów. Przed Powstaniem, Bogusław Kamola uczestniczył w szkoleniach, małym sabotażu oraz 3-dniowym zgrupowaniu w Lasach Radziwiłłowskich. Otrzymał przydział do 227 plutonu 3. kompanii Zgrupowania AK „Żyrafa” do drużyny 400 dowodzonej przez starszego strzelca Leszka Rychlika ps. „Antoś”, w II Obwodzie „Żywiciel”(Żoliborz) Warszawskiego Okręgu Armii Krajowej - Zgrupowanie „Żyrafa II”. Bogusław Kamola posiadał stopień strzelca.

14-letni "Hipek"

Jako trzynastolatek Kamola mieszkał na Marymoncie, przy ul. Kolektorskiej 17 m. 3, róg Alei Słowiańskiej. Również przy ul. Kolektorskiej chodził do Publicznej Szkoły Powszechnej nr 133 (dziś Szkoła Podstawowa nr 86 Stowarzyszenia Kultury i Edukacji). Właśnie w tej szkole Pan Bogusław był zaangażowany już od dwóch lat działał w harcerstwie i angażował się w działalność konspiracyjną.

Koncentracja przed Godziną „W”

29 lipca 1944 r. pluton 227 miał koncentrację w piwnicach domu przy ul. Potockiej przy pl. Lelewela. Okazało się, że do Pana Bogusława nie dotarła łącznika, która miała poinformować o koncentracji w związku z wybuchem Powstania. Problem polegał na tym, że w szkole przy ul. Kolektorskiej stacjonowali Niemcy. Cały ruch na ulicy był sparaliżowany. Ojciec pana Bogusława na tydzień przed Powstaniem wyszedł z domu, żeby udać się na swoją koncentrację w Zgrupowaniu AK „Żmija”. Niemcy pilnując cały czas ul. Kolektorskiej zakazali poruszania się tą drogą, w związku z czym łącznicy nie byli w stanie przedostać się. Zgrupowania żoliborskie po nieudanej walce 1 sierpnia wycofały się do Kampinosu. Po powrocie zgrupowań z Kampinosu, łącznik - kolega z plutonu dotarł do domu Państwa Kamoli. Pan Bogusław dołączył do plutonu 3 sierpnia, biorąc udział w służbie wartowniczej i walkach, z kwaterą w „Zimowym Leżu” (ul. Słowackiego 27/33) i następnie na ul. Krasińskiego 20.

Reduta Krasińskiego 20

Początki w plutonie 227

W pierwszej części Powstania, Bogusław Kamola od chwili kiedy wstąpił do plutonu, posiadał pistolet FM z dużą ilością amunicji. Z czasem przydzielono mu także dwa granaty zdobywcze z samochodów. W dalszej części walk powstańczych miał także karabin. Ponadto Pan Bogusław był celowniczym najcięższej broni - był dowódcą jednego z dwóch granatników, jakie były w plutonie. Podczas opowieści Pan Bogusław wyjaśnił, że taki granatnik ważył 15 kg. Noszenie go na szelkach przez 14-letniego chłopaka było nie lada wyzwaniem.

Spotkanie z prezesem Stowarzyszenia Żołnierzy AK "Żywiciel" i Miłośnikiem Ich Tradycji - Bogusławem Kamolą ps. "Hipek"


„Szczury Kanałowe” z Żoliborza

Około 20 sierpnia dwie drużyny (w tym 400) 227 plutonu osłony sztabu Zgrupowania AK „Żyrafa II” zostały oddelegowane do łączności kanałowej i zyskały nazwę „Szczury Kanałowe”. Pan Bogusław chodził kanałami na Stare Miasto, do Śródmieścia oraz na Wolę. Ponadto zajmował się udrażnianiem i oznakowaniem dróg w kanałach oraz przeprowadzaniem ludzi, m.in. z bronią dla Starego Miasta. Wtedy też z Reduty Krasińskiego 20 młodzi powstańcy schodzili do kanału słynnym włazem znajdującym się między Klasztorem Sióstr Zmartwychwstanek a budynkiem Krasińskiego 29. Właz różni się od pozostałych. Nie jest to znany powszechnie okrągły właz do kanału, lecz podłużna prostokątna klapa znajdująca się obecnie na czole przystanku tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Ks. Popiełuszki (d. Stołecznej) a ul. Krasińskiego. Jest to właz do dużego kanału burzowego. Podczas rozmowy Pan Bogusław podkreślił, że było to dla niego ogromne przeżycie związane z potwornym stresem. „Chodzenie samemu po kanałach, czy pozostawanie w kanale na czujkach, to już była sprawa straszliwego przeżycia psychicznego” - wspominał Pan Bogusław. Będąc na tzw. czujkach, powstańcy przekazywali sobie sygnały świetlne, używając do tego latarek. Należy przy tym podkreślić, że latarki nie były wykorzystywane do stałego oświetlania sobie drogi. Oprócz fetoru, ciemności i straszliwego stresu trudno sobie wyobrazić te traumatyczne chwile wśród nastoletnich osób walczących w Powstaniu. Oczywiście znakiem zbawiennym dla tych ludzi były powtarzające się co kilkadziesiąt metrów włazy kanałowe. „Otwory we włazach przepuszczały światło - niczym jutrzenka, a kiedy były całkowicie otwarte, wpadała łuna” - wyjaśnił Pan Bogusław, który jak dodał, spędził w kanałach miesiąc i 10 dni. „W kanałach spędzał kilkanaście godzin dziennie, oczywiście nie było to codziennie, ale co ok. 2-3 dni” - wyjaśnił Bogusław Kamola.

Wejście do kanału między Klasztorem Sióstr Zmartwychwstanek a Krasińskiego 29, róg Stołecznej (obecnie Ks. Popiełuszki)

Pan Bogusław na pytanie jednego z uczestników wyjaśnił, że powstańcy nie chodzili dalej niż do Alej Jerozolimskich. „Tam znajdował się syfon z uwagi na tunel średnicowy. W związku z czym dalej na południe fizycznie nie dało się przedostać” - wyjaśnił.

„Rzeczpospolita Żoliborska”

Niemcy nie byli w stanie przezwyciężyć. Jak zaznaczyła Edyta Mikołajczyk, powstańcy nie oddali ani pięści ziemi Niemcom. „Nie przez przypadek nazywano to miejsce Rzeczpospolitą Żoliborską” - dodała. Trudno uznać jaka jest data schyłku „Rzeczpospolitej Żoliborskiej”. Formalnie uznaje się za datę kapitulacji dzielnicy, tj. 30 września 1944 r.

Losy po Powstaniu

Bogusław Kamola ps. „Hipek” do niewoli wyszedł ze Szklanego Domu przy ul. Mickiewicza 34/36 przez CIWF (obecnie AWF) do Fortu Bema, skąd został wywieziony ciężarówką do Dulagu 121 w Pruszkowie. Stamtąd koleją dotarł do Stalagu XI A. Od 7 października 1944 r. Pan Bogusław przebywał w lazarecie Gross-Lubars, a od grudnia 1944 r. w komandzie pracy w Magdeburgu. W 1945 r. Bogusław Kamola trafił do obozu w Rheinhausen w Westfalii, z którego udało mu się uciec. Po wyzwoleniu wstąpił do 1. Dywizji Pancernej gen. Maczka. W szkole 1. Dywizji Pancernej w Lippstadt skończył jedną klasę gimnazjum. Do Polski wrócił we wrześniu 1946 r. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.