Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:08

Dlaczego trasa S8 od lat zatapiana jest po ulewach?

Kolejny raz droga ekspresowa S8 w Warszawie na skutek ulewy znalazła się pod wodą. Choć po kosztownym remoncie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała, że to się więcej nie powtórzy.
Dlaczego trasa S8 od lat zatapiana jest po ulewach?

Źródło: UD Bielany FB

W tym artykule przeczytasz o:

  • zatapianiu trasy S8
  • dlaczego S-8 tonie
  • jak zapobiec zalewaniu 

Najpierw, w poniedziałek 19 sierpnia po południu nad Warszawą rozpętała się burza z piorunami. Potem, w nocy z poniedziałku, 19 na wtorek, 20 sierpnia lało jak z cebra. W Warszawie padł rekord wszech czasów, nomen omen na Bielanach, gdzie spadło 120 litrów wody na każdy metr kwadratowy. Właśnie na granicy Bielan i Żoliborza wiedzie tak zwana Trasa AK, która jest częścią drogi ekspresowej S8. Nad ranem we wtorek, 20 sierpnia obie jezdnie z czterema pasami ruchu po raz kolejny znalazły się pod wodą, o czym pisaliśmy tutaj:

Policja zamknęła drogę w obu kierunkach, a skutki podtopienia usuwane były przez wiele godzin. Pracowało pięć pomp, a zbiorniki retencyjne były systematycznie opróżniane, co utrudnała jednak napływająca woda z kanalizacji. Poszczególne odcinki otwierane były od wczesnych godzin popołudniowych, ale pełną przejezdność trasy w obu kierunkach udało się przywrócić dopiero przed godziną 15:00. 

Powtórka z rozrywki

Przypomnijmy, że w końcu sierpnia ubiegłego roku w wyniku intensywnych opadów deszczu trasa S8 także została zalana i podmyta na wysokości ulicy Mickiewicza. Ówczesny wojewoda mazowiecki, Tobiasz Bocheński z PiS oskarżał Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, że nie odbiera nadmiaru wody, bo infrastruktura trasy jest na opady przygotowana. Wodociągi odpierały te zarzuty i tak trwało przerzucanie się odpowiedzialnością. W tym roku Bocheński już nie ma wątpliwości kto jest winien - oczywiście jak zwykle Trzaskowski. Choć przecież S8 nie jest drogą miejską. Trasą zarządza bowiem generalny Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. I to GDDKiA zapewniała przed dekadą, że regularne podtapianie S8 na Żoliborzu i Bielanach już się nie powtórzy. Po modernizacji Trasy AK na Żoliborzu, która kosztowała 1,9 mld zł zarządca zapewniał, że są tam zbiorniki i pompy, które błyskawicznie odprowadzą nadmiar wody. Po zeszłorocznym podtopieniu oskarżane przez Bocheńskiego o opieszałość w odprowadzaniu nadmiaru wody MPWiK tłumaczyło, że sieć kanalizacyjna może odbierać do 400 litrów deszczówki na sekundę. Jeśli opady są tak intensywne, że wody jest więcej, jej nadmiar z Trasy AK powinien być odbierany przez zbiorniki retencyjne, których pojemność okazała się niewystarczająca. Na Żoliborzu i Bielanach MPWiK dużym kosztem rozbudowało w połowie poprzedniej dekady 5-kilometrowy kolektor burakowski wzdłuż ul. Marymonckiej. Mimo to nie jest on w stanie przejąć nadmiaru deszczówki.

Dyżurny winny wszystkim klęskom żywiołowym Rafał Trzaskowski tym razem odpowiedzialności na GDDKiA ani na wodociągi nie zrzucał.  Jego zdaniem konieczna jest przebudowa kolektora. Chociaż S8 nie jest drogą miejską, stołeczny ratusz gotów jest współpracować przy zapobieżeniu na przyszłość podobnym wypadkom. 

Dlaczego Trasa AK tonie?

Niektórzy uważają, że przy okazji modernizacji przed dekadą nie zadbano o odpowiedniej wielkości kolektory i wydajne pompy. Choćby takie, jakie działają na odcinku S8 na Bemowie, gdzie nie ma aż takich problemów jak na Żoliborzu i Bielanach.

Większość komentujących o liczne podtopienia obwinia samych projektantów trasy, którzy poprowadzili ją w poprzek Rudawki, która niegdyś przecinała Marymont. - W XVIII i XIX w wokół jej spiętrzonych wód powstawały młyny. W trakcie budowy trasy AK została ona wciśnięta pod ziemię w swoim korycie. Jak się doda pierwszy fakt do drugiego, to nigdy nie będzie tam dobrze, musi wylewać - argumentuje mój redakcyjny kolega. I pewnie ma sporo racji. Tym bardziej, że nie tylko o Rudawkę chodzi, ale o całą okolicę, która była podmokła, znajdowały się na niej stawy, glinianki, potoki. Już w trakcie budowy były kłopoty.  - Pamiętam ogromne problemy, jakie zepchnięta do podziemia Rudawka wyczyniała budowniczym Trasy Toruńskiej dziś S8 vel AK. Koparki pozalewane w gliniankach i tego typu atrakcje. Jak zaczęły się prace pod pierwszy z wiaduktów w ciągu Marymonckiej i kopano rów, regularnie wypompowywano z niego wodę, a ona ciągle skądś napływała. No i te glinianki w okolicy... - wspomina jeden z mieszkańców. Podobno istniały inne warianty poprowadzenia trasy. - Przebieg trasy i jej konstrukcja inżynieryjna powinna uwzględniać historyczne uwarunkowania hydrologiczne. Wówczas trasa powinna być poprowadzona na wiaduktach ponad dawnymi terenami wodonośnym. Nadmiar wód opadowych trafiałby wtedy do wód gruntowych a częściowo do kanału Kępy Potockiej - komentuje zastępca burmistrza Żoliborza - Tomasz Mielcarz.  

Z drugiej strony do myślenia daje fakt, że, jak argumentuje Gazeta Wyborcza podtopienia Trasy AK stały się zmorą, gdy w miejscu dawnego stawu między obecnymi ulicami Rudzką, Hłaski i Mickiewicza stanęło osiedle mieszkaniowe. - Deweloper dostał certyfikaty eko, ale woda nie ma gdzie wsiąkać - pisze Jarosław Osowski. I pewnie też ma sporo racji. Miejmy nadzieję, że tegoroczny potop i zapowiedź współdziałania stołecznego ratusza z GDDKiA wreszcie zlikwiduje powracający problem. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.