Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:15

Kryzys budżetu obywatelskiego w Warszawie

Coraz mniej osób głosuje na projekty zgłaszane w ramach budżetu obywatelskiego. Kryzys obecnej formuły budżetu widoczny jest i z perspektywy całego miasta, jak i dzielnic, także Żoliborza.
Kryzys budżetu obywatelskiego w Warszawie

Źródło: UM Warszawa

W tym artykule przeczytasz o:

  • budżecie obywatelskim
  • spadku zainteresowania w mieście i dzielnicach
  • przyczynach kryzysu
  • konieczności reform

W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego na zgłoszone projekty miejskie i dzielnicowe zagłosowało w sumie około 76 tys. mieszkańców. W ubiegłym roku w głosowaniu wzięło udział ponad 85 tys., w 2022 roku - ponad 88 tys., a w 2021 - aż 93 tys. warszawiaków. Trend spadkowy widać również wśród liczby łącznie dopuszczonych do głosowania w całej Warszawie projektów W tym roku było ich 1183. To wprawdzie nieco więcej niż rok wcześniej - 1138, ale znacznie mniej niż w poprzednich latach. W 2022 roku w głosowaniu brało udział 1327 projektów, a w 2021 aż 1429. 

Spada liczba projektów miejskich...

Na 86 projektów ogólnomiejskich w tym roku głosowało nieco ponad 75 tys. mieszkańców, podczas gdy rok wcześniej na 118 projektów głosowało ponad 84 tys. warszawiaków, a w 2022 roku na 129 projektów zagłosowało ponad 86,5 tys. ludzi. Spadek zainteresowania widać też analizując zwycięskie projekty zgłaszane jako miejskie. W tegorocznym głosowaniu najlepszy wynik zebrał projekt, na który oddało głos niespełna 25 tys. mieszkańców, w zeszłym roku do zwycięstwa potrzebne było ponad 27 tys. głosów, w 2022 roku niecałe 33 tys., a w 2022 prawie 41 tys. 

W rzeczywistości liczba głosujących na miejskie i dzielnicowe projekty jest zapewne jeszcze niższa, bo przecież każdy mieszkaniec może zagłosować na 15 projektów dzielnicowych w wybranej dzielnicy oraz 10 projektów ogólnomiejskich.

Spada zainteresowanie na Żoliborzu

Mieszkańcy Żoliborza zgłosili w tym roku do budżetu obywatelskiego 61 projektów, a do głosowania dopuszczonych zostało 46 pomysłów.  Z 61 pomysłów zgłoszonych na Żoliborzu, 13 zweryfikowano negatywnie, a 2 projekty wycofali sami autorzy. Od negatywnej oceny odwołało się 4 autorów i w 2 przypadkach oceny zostały zmienione na pozytywne. 

W tym roku na projekty dopuszczone do głosowania w żoliborskim budżecie obywatelskim zagłosowało niewiele ponad 3 tys. osób. To wprawdzie podobna liczba jak w poprzednim roku, ale warto zauważyć, że jeszcze w 2021 roku na 67 dopuszczonych do głosowania dzielnicowych projektów zagłosowało niemal 4,7 tys. żoliborzan. Zatem na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba głosujących spadła na Żoliborzu o ponad 35 procent. 

Tymczasem kwota do rozdysponowania między zwycięskie projekty stale rośnie. W tym roku w całej warszawie budżet wyniósł 105,7 mln zł i był wyższy o 4 mln zł od ubiegłorocznej sumy. Środki przeznaczone na realizację budżetu obywatelskiego na Żoliborzu na 2025 rok to ponad 2.1 mln. zł.  Wniosek nasuwa się sam. Coraz mniejsza liczba głosujących decyduje o podziale coraz wyższej kwoty.

Budżet w kryzysie

Spadek zainteresowania głosowaniem na projekty zgłaszane w ramach budżetu ma zapewne więcej niż jedną przyczynę. Jedną z nich jest zapewne rozmycie się w politycznym krajobrazie niegdyś wyrazistych ruchów miejskich. To w dużej mierze właśnie aktywiści domagając się większej partycypacji w rządzeniu miastem, a także oddania mieszkańcom decyzji na co wydawać pieniądze doprowadzili do utworzenia warszawskiego budżetu obywatelskiego, który w ciągu ostatniej dekady wrósł w miejską świadomość i stał się stałym narzędziem partycypacji mieszkańców w decydowania o wydatkach publicznych. 

Tyle, że od tamtego czasu sporo się zmieniło. Po pierwsze sami miejscy aktywiści, którzy budżet obywatelski niejako współtworzyli w znacznej części jako urzędnicy - radni miejscy, czy dzielnicowi stali się dysponentami publicznych pieniędzy. I także oni przyłożyli rękę do wykształcenia się dominującego dziś modelu budżetu obywatelskiego, który z rzeczywistą partycypacją mieszkańców ma coraz mniej wspólnego. Z budżetu obywatelskiego zaczęły korzystać rozmaite niedofinansowane miejskie i dzielnicowe instytucje, dla których stał się ów obywatelski w założeniu budżet narzędziem zdobywania środków na działalność. I tak biblioteki, instytucje kultury, szkoły, placówki oświaty czy ochrony zdrowia korzystając z wsparcia rodziców uczniów, bywalców, pacjentów co roku składają mnóstwo projektów o dofinasowanie zakupów, remontów, czy bieżącej działalności, co przecież znajduje się w zadaniach budżetowych urzędów dzielnicy lub miejskiego ratusza. Także całkiem sporo projektów dotyczących zagospodarowania przestrzeni publicznej, remontów drogowych, czy zieleni to tak naprawdę upychanie w budżecie obywatelskim pozycji, które powinny być finansowane z budżetu miejskiego lub dzielnicowego. Wygodniej przecież załatwić np. pilny, ale mało spektakularny remont wykorzystując budżet obywatelski niż finansować go z własnych środków, które można potem przesunąć na inwestycje, które wszyscy zauważą i może dzięki temu znowu zagłosują. W ten sposób także rękami radnych, którzy składają znaczną część projektów w ramach budżetu obywatelskiego, urzędy chcą załatwić sprawy, na które powinny wygospodarować własne środki. To chyba największa patologia dzisiejszego budżetu obywatelskiego. Bo jaki on obywatelski, skoro tak wiele wniosków służy w gruncie rzeczy przekładaniu pieniędzy z budżetu obywatelskiego do dzielnicowego albo miejskiego. Zgoła nie takie były założenia budżetu obywatelskiego. To z potrzeb mieszkańców, a nie z poruczenia dyrektorów instytucji publicznych i radnych miały wynikać oddolne, sąsiedzkie projekty lub najpilniejsze potrzeby w zakresie inwestycji czy remontów.

Reformy konieczne od zaraz

Dlatego budżet obywatelski w Warszawie domaga się pilnej reformy. Po pierwsze trzeba by wykluczyć zeń wnioski dotyczące instytucji publicznych domagających się pieniędzy na skądinąd potrzebne wydatki, które jednak powinny być realizowane z innych źródeł. Być może wyjściem byłoby także przewartościowanie projektów, zaostrzenie kryteriów ich oceny i eliminacja tych, które pokrywają się z zadaniami dzielnicowych i miejskich instytucji. Owszem, projektów autentycznie obywatelskich, potrzebnych i sensownych było w tej edycji budżetu obywatelskiego całkiem sporo, ale wobec stosowanych nagminnie praktyk ludzie przestali czuć, że to jest naprawdę ich budżet, przestali się z nim identyfikować. I żadne zachęty, takie jak zorganizowana w tym roku loteria nie pomogą. Jeśli Warszawa budżetu obywatelskiego nie zreformuje i nie odda z powrotem obywatelom, to za kilka lat budżet już tylko z nazwy pozostanie  on obywatelskim, a stanie się kolejnym instrumentem kontrolowanym przez urzędników i straci wszelki sens.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ