Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 31 stycznia 2025 08:05
Reklama

Wszystko w Twojej głowie: psychologia sportu na co dzień

W mojej pracy z podopiecznymi nauczyłam się, że najważniejszy trening to… trening mentalny! Nasze nastawienie ma ogromne znaczenie w motywacji, postępach, a co za tym idzie w efektach. Dzisiaj zapraszam na wpis o psychologii sportu.
Wszystko w Twojej głowie: psychologia sportu na co dzień

Źródło: archiwum własne

Nie tylko dla zawodowców

Osoba psychologa sportowego może słusznie kojarzyć się ze sportem zawodowym, ale zasady samej nauki przydadzą się każdemu. Psychologia sportu jest to dziedzina badająca z jednej strony wpływ czynników psychologicznych na wyniki, ale też wpływ aktywności fizycznej na nasze samopoczucie psychiczne. Jako odrębna dyscyplina, psychologia sportu zaczęła się rozwijać w latach 60. XX wieku, kiedy naukowcy i trenerzy zaczęli badać efekty mentalnego przygotowania sportowców. Co się okazało?

 

Chcieć to móc

Po pierwsze, motywacja działa tylko wtedy, kiedy płynie ze środka. Przeprowadzone pod koniec XX wieku badania udowodniły, że motywacja wewnętrzna daje lepsze wyniki niż zewnętrzna. Sportowcy, którzy w treningach kierowali się własną satysfakcją i rozwojem osiągali lepsze wyniki niż ci, którzy działali tylko w wyniku presji społecznej czy kierowali się wizją nagród. 

Po drugie, trening mentalny pozwala lepiej radzić sobie ze stresem, a w konsekwencji daje lepszą regenerację ciała i mniej potencjalnych kontuzji. Dodatkowo, zarządzanie stresem pomaga utrzymać spokój i lepszą koncentrację podczas aktywności fizycznej, co wprost przekłada się na wyniki.

Po trzecie, istnieją badania udowadniające wpływ tzw. „wizualizacji” na dobre osiągi. Wizualizacja to stosowana w sporcie zawodowym technika polegająca na jak najdokładniejszym wyobrażeniu sobie pożądanego efektu. W tej technice ma znaczenie nie tyle zwyczajne wyobrażenie sobie sukcesu czy siebie na podium, ile szczegółowe odtworzenie każdego kroku i ruchu.

 

Co z tego wyciągnąć

Czy techniki stosowane przez wysoce wykwalifikowanych sportowców mogą przydać się w codziennych treningach? Pewnie! Ja w swojej praktyce stosuję co najmniej cztery zasady wyprowadzone z tej nauki, chociaż każdą z nich po swojemu przepracowałam.

Po pierwsze, motywacja działa tylko wtedy, kiedy wyznaczony cel jest realistyczny. Jestem przeciwniczką huraoptymistycznego podejścia „możesz wszystko” - początkującym podopiecznym nigdy nie wyznaczam zbyt obciążających treningów. Dopiero ustanowienie realnych celów i systematyczne dążenie do nich pozwala dostrzegać postępy i doceniać osiągnięcia.

Po drugie, koncentracja. Jedną z pierwszych kluczowych umiejętności, którą chcę przekazać podopiecznym, jest świadomość pracy własnego ciała. To absolutna podstawa do właściwego wykonywania ćwiczeń i uniknięcia kontuzji. Koncentracja na wykonywanym ruchu pomaga obudzić taką świadomość. Dlatego zamiast stawiać na ilość, zawsze stawiam na jakość powtórzeń - lepiej, żeby wykonać ich mniej, ale z pełną kontrolą ruchu.

Po trzecie, treningi mają wpływ na radzenie sobie ze stresem. Jako trener sama próbuję, jak zawodowi sportowcy, wprowadzać do swojej rutyny przeróżne techniki relaksacyjne lub medytacje. Ale wiem, że w życiu codziennym nie wszyscy mają na to czas. Zauważam jednak, że sam trening pomaga „zresetować głowę” - skupienie się na właściwym wykonywaniu ćwiczeń, fizyczny wysiłek, wyrzut endorfin i dopaminy po skończonym treningu przyczyniają się do poprawy kondycji psychicznej.

Po czwarte, chociaż nie stosuję z podopiecznymi technik wizualizacji, to pracuję z nimi nad stopniowym budowaniem pewności siebie. Zmierzając do wyznaczonego celu, warto czasem też spojrzeć wstecz i docenić, jaką drogę udało się już przejść, ile barier pokonać. Świadomość sprawczości to podstawa pewności siebie i motywacji do dalszych postępów.

 

Co chciałabym, abyście zapamiętali z tego wpisu? To, że trening to nie tylko wysiłek fizyczny i praca nad ciałem, ale także wzmacnianie ducha. Wszystko jest ze sobą powiązane, a psychologia sportu to według mnie droga do tego, aby te związki poznać i czerpać z nich korzyści. Nie tylko dla lepszych wyników, ale dla lepszego życia.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama