Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:22

Radna Żoliborza popełniła błąd. Spór wokół inwestycji w trybie Lex Deweloper

[Tylko u nas!] Niedawno pisaliśmy, że Rada Warszawy pozytywnie zaopiniowała projekt inwestycji mieszkaniowej w trybie Lex Deweloper przy ul. Mickiewicza 63. Jak się okazuje, nie zrobiła tego wbrew Radzie Dzielnicy, która podejmowała uchwałę w poprzedniej kadencji.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • Dyskusji wokół budowy inwestycji mieszkaniowej przy ul. Mickiewicza 63
  • Stosowaniu specustawy Lex Deweloper.
  • Stanowisku Rady Dzielnicy Żoliborz
  • Błędzie radnej Moniki Kurowskiej
  • Protestach przeciwko inwestycji
  • Interwencji Rady Warszawy
  • Podziałach w Radzie Warszawy
  • Zmianach w projekcie inwestycji
  • Opinii geotechnicznej
  • Wynikach konsultacji społecznych

 

Od kilku miesięcy toczy się szeroka dyskusja wokół budowy inwestycji mieszkaniowej przy ul. Mickiewicza 63. Na miejscu biurowca Megadexu, który powstał pod koniec lat 70., miałby powstać budynek mieszkalny, wbrew zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Osiedla Marymont-Grossów. Jak się okazuje firma Megadex zamierza sprzedać swoją nieruchomość deweloperowi, który chce wybudować w tym miejscu apartamentowiec. Inwestycja ta miałaby powstać w trybie specustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, zwanej powszechnie Lex Deweloper.

Usytuowanie planowanej inwestycji przy ul. Mickiewicza 63

Radna Monika Kurowska uważała, że kolejne stanowisko nie jest potrzebne

Podczas obrad II Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz radna Jolanta Zjawińska (Żoliborz ma głos) zgłosiła swój projekt zmiany w porządku obrad. Zaproponowała, żeby radni nowej kadencji podjęli stanowisko w sprawie inwestycji mieszkaniowej przy ul. Mickiewicza 63 w trybie specustawy Lex Deweloper. Po wypowiedzi radnej Zjawińskiej, radna Monika Kurowska (KO) zgłosiła swój wniosek przeciwko wprowadzeniu tego punktu do porządku obrad. Swój wniosek uzasadniła tym, że stanowisko w tej sprawie było już podjęte w zeszłej kadencji, w związku z czym nie ma sensu, aby nowa Rada musiała powtarzać to działanie. Ostatecznie wniosek o dodanie tego punktu do porządku obrad nie przeszedł, ponieważ zabrakło jednego głosu.

Projektowany budynek po zmianach w projekcie - widok od strony dziedzińca

Radna Monika Kurowska wprowadziła radnych w błąd

Postanowiliśmy skierować pytania do Rady Warszawy w sprawie uchwały nr VII/124/2024 z dnia 4 lipca b.r. w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przy ul. Mickiewicza 63 w Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy w trybie specustawy Lex Deweloper.

Warto zaznaczyć, że w ubiegłej kadencji Rada Dzielnicy Żoliborz podjęła Stanowisko nr 31/2023 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie protestu przeciwko realizacji inwestycji mieszkaniowej polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. Mickiewicza 63 na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, a także Uchwałę nr 209/LII/2024 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie rozpatrzenia petycji nr 69/2023 wyrażającej sprzeciw wobec planowanej w trybie „lex deweloper” inwestycji przy ul. Mickiewicza 63.

Deweloper obniżył o jedną kondygnację planowaną inwestycję

Właśnie wobec tych dokumentów radna Monika Kurowska stwierdziła, że Rada Dzielnicy nie powinna zajmować się tymi samymi sprawami, skoro były procedowane w ubiegłej kadencji. Wobec powyższego postanowiliśmy skierować łącznie pięć pytań do Rady Warszawy:

1. Czy Komisja Ładu Przestrzennego rozpatrując sprawę przed ostatnią Sesją Rady brała pod uwagę ww. stanowisko i uchwałę Rady Dzielnicy Żoliborz ubiegłej kadencji?

2. Czy może w związku z brakiem uchwał, stanowisk Rady Dzielnicy Żoliborz aktualnej kadencji, Komisja Ładu Przestrzennego oraz cała Rada Miasta nie brały pod uwagę opinii samorządu dzielnicowego?

3. Czy inwestycja mieszkaniowa przy ul. Mickiewicza 63 będzie dla ludzi o dochodach umiarkowanych w zgodzie z celem i funkcją ustawy Lex Deweloper?

4. W przypadku jeśli Rada Warszawy i Komisja Ładu Przestrzennego brały pod uwagę opinię Rady Dzielnicy Żoliborz ubiegłej kadencji, to dlaczego podjęła decyzję wbrew woli samorządu dzielnicowego?

5. Dlaczego Rada Warszawy podjęła decyzję na inną formę zabudowy terenu działki przy ul. Mickiewicza 63, wbrew zapisom obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Osiedla Marymont-Grossów?


Z odpowiedzi udzielonej w imieniu Komisji Ładu Przestrzennego przez Wiceprzewodniczącą Rady Warszawy Melanię Łuczak wynika, że negatywne stanowisko Rady Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy poprzedniej kadencji dotyczyło wcześniejszej procedury (przed zmianą wniosku przez dewelopera), w związku z czym nie dotyczyło procedowanego projektu uchwały nr 138. „Do tego druku nie wpłynęło stanowisko nowej Rady Dzielnicy Żoliborz” - wyjaśniła wiceprzewodnicząca. „Żaden przepis prawa nie wymaga opinii rady właściwej rady dzielnicy ani właściwej komisji do projektów uchwał w sprawie ustalania inwestycji mieszkaniowych” - dodała Melania Łuczak.

O ile faktycznie Rada Warszawy nie musi brać pod uwagę opinii Rady Dzielnicy, to może ją wziąć pod uwagę przy podejmowaniu ewentualnych decyzji. Szkoda, że Rada Warszawy nie skorzystała z opinii samorządu dzielnicy. Warto zaznaczyć, że Rada Warszawy jest mocno podzielona w kwestii inwestycji przy ul. Mickiewicza 63 i nie tylko wśród radnych Koalicji Obywatelskiej, ale także wśród radnych PiS. Przeciwko tej inwestycji głosował chociażby radny Dariusz Figura z okręgu bielańsko-żoliborskiego. Z kolei za inwestycją opowiedział się radny Maciej Binkowski, będący mieszkańcem Żoliborza Artystycznego. Warto także zaznaczyć, że w głosowaniu nie brał udziału Piotr Wertenstein-Żuławski (KO) - były przewodniczący Rady Dzielnicy Żoliborz. Natomiast Marta Szczepańska (Lewica - Miasto jest Nasze), podobnie jak radny Figura, zagłosowała przeciwko tej inwestycji.

Wyniki głosowania z VII sesji Rady m.st. Warszawy – 4 lipca 2024 r.

Jakie zmiany zaszły w projekcie?

Po przeprowadzonych konsultacjach z mieszkańcami na temat nowej inwestycji, deweloper uwzględnił uwagi mieszkańców, w przypadku, gdyby ta inwestycja miała powstać. Wśród tych uwag było obniżenie budynku o jedno piętro, a także skrócenie kaskadowe krótszego skrzydła, które zbudzało najwięcej kontrowersji. Istniała obawa, że skrzydło to zmniejszy linijkę słońca mieszkańcom budynku przy ul. Marii Kazimiery 26. Projektanci developera tłumaczyli, że skrzydło to nie spowoduje, że linijka słońca będzie poniżej obowiązującej normy. Mieszkańcy podkreślali, że może zachowana jest obowiązująca norma, ale obniży im to dotychczasową linijkę słońca i dodatkowo, będą zmuszeni patrzeć się przez okno na pustą bezokienną ścianę. Krótsze skrzydło nowej inwestycji zostało zdecydowanie zmniejszone względem pierwotnej koncepcji.

Pierwotna i nowa koncepcja nowej inwestycji przy ul. Mickiewicza 63

Opinia geotechniczna

Na zlecenie firmy Yareal Polska Sp. z o.o. powstała opinia geotechniczna terenu na którym deweloper planuje wybudować budynek. W opinii zamieszczonej na stronie internetowej dewelopera wynika, że w podłożu poniżej gruntów nasypowych występujących do głębokości 2,70 - 4,80 m p.p.t. zalegają plastyczne i twardoplastyczne gliny, gliny pylaste, pyły i namuły  o uogólnionych stopniach plastyczności IL=0.50, IL=0.53, IL=0.10 oraz średnio zagęszczone piaski o uogólnionych stopniu zagęszczenia ID=0.45. W otworze 1. na głębokości 9,40 m p.p.t. tj. na rzędnej 75,25 m p.p.t. nawiercono plioceńskie iły w stanie półzwartym. Ponadto jak czytamy, na etapie opracowania niniejszej opinii nie była znana rzędna posadowienia projektowanego budynku, nie było więc możliwe określenie warunków gruntowo-wodnych w poziomie fundamentów.

Usytuowanie nowej inwestycji w terenie

Analiza ryzyka została oceniona na poziomie umiarkowanym. Przyczyną takiej oceny jest posadowienie fundamentów w obrębie gruntów: nasypowych, spoistych w stanie plastycznym oraz organicznych. W niniejszej opinii zawarta została informacja, że w związku z dużą miąższością ww. gruntów może zajść konieczność posadowienia pośredniego. W analizie ryzyka wskazano także na obecność budynku przeznaczonego do rozbiórki. Ponadto przebieg warstw geotechnicznych na przekrojach jest interpolowany i w rzeczywistości może znacznie odbiegać od przedstawionego układu. Projektowana inwestycja należy do drugiej kategorii geotechnicznej. W terenie panują złożone warunki gruntowo-wodne. W analizie wykazano także, że ostateczną decyzję na temat zakwalifikowania inwestycji do kategorii geotechnicznej podejmie projektant konstrukcji. Z całą opinią geotechniczną można zapoznać się klikając poniższy LINK
 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.