Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:48

Spacery Szlakiem Powstania na Żoliborzu

Od 4 sierpnia do 29 września odbywać się będzie wyjątkowa seria spacerów, które przybliżą najważniejsze momenty Powstania Warszawskiego na Żoliborzu.
  • Źródło: UD Żoliborz FB
Spacery Szlakiem Powstania na Żoliborzu

Źródło: UD Żoliborz FB

W tym artykule przeczytasz o:

  • cyklu spacerów szlakiem powstania na Żoliborzu
  • pierwszym spacerze cyklu:  „Pierwsze Strzały - Wybuch Powstania na Żoliborzu”

Od 4 sierpnia do 29 września odbywać się będzie wyjątkowa seria spacerów, które przybliżą najważniejsze momenty Powstania Warszawskiego na Żoliborzu. Pierwszy spacer zatytułowany „Pierwsze Strzały - Wybuch Powstania na Żoliborzu” odbędzie się już w niedzielę, 4 sierpnia o godzinie 16:00.

Pierwsze strzały w Powstaniu Warszawskim padły na Żoliborzu. Były one przypadkowe, ale przeszły do historii.
Podporucznik Bogdan Kunert, pseudonim "Szajer", dowódca jednego z plutonów żoliborskiego Zgrupowania „Żniwiarz”, wydał rozkaz kapralowi podchorążemu Zdzisławowi Sierpińskiemu ps. "Świda" oraz sześciu jego żołnierzom przeniesienia broni z magazynu przy ulicy Kochowskiego do willi przy zbiegu ulic Gomółki i Sułkowskiego. Ubezpieczenie tego oddziału stanowiła czteroosobowa grupa dowodzona przez starszego strzelca Jana Domaniewskiego ps. "Wilk". Kiedy konspiratorzy obładowani brezentowymi paczkami z bronią przemierzali ulicę Żoliborza, niespodziewanie nadjechał niemiecki samochód z czterema żandarmami. Widząc młodych mężczyzn niosących ciężkie paczki, Niemcy otworzyli ogień bez ostrzeżenia.
Żołnierze kaprala podchorążego "Świdy" próbowali wycofać się spod ostrzału. Wtedy do akcji wkroczył starszy strzelec "Wilk" wraz ze strzelcem "Horodeńskim", otwierając ogień z broni maszynowej i zaskakując Niemców, którzy pośpiesznie odjechali. Niespodziewane starcie z wrogiem nie przeszkodziło w przeniesieniu broni do celu, jednak zaalarmowało dowództwo niemieckie, które w ten rejon skierowało zmotoryzowane jednostki Überfallkommando. Zamknięto ulicę Krasińskiego od strony placu Wilsona i rozpoczęto przeszukiwania okolicznych domów, co doprowadziło do dalszych walk.
W trakcie przygotowań do walki, żołnierze porucznika Romana Dąbrowskiego ps. "Stary" z IV batalionu Organizacji Wojskowej Powstańczego Pogotowia Socjalistów zostali dostrzeżeni przez Niemca, który sięgnął po ręczny granat. Zanim zdążył go wrzucić do piwnicy, został zastrzelony przez ubezpieczenie kaprala podchorążego Aleksandra Ostrowskiego ps. „Feliks”.
Zacięta walka rozgorzała również na Marymoncie. Niemcy skierowali do walki znaczne siły, w tym żołnierzy z II batalionu 3. Pułku Kozackiego oraz I batalionu 80. Pułku Artylerii Przeciwlotniczej z Bielan. W efekcie zamknięto wiadukty przy Dworcu Gdańskim, na ulicy Powązkowskiej oraz przejazd na ulicy Felińskiego, co izolowało Żoliborz od reszty miasta i utrudniało koncentrację oddziałów powstańczych.
Przedwczesny wybuch walk na Żoliborzu utrudnił realizację planów w innych dzielnicach, co wpłynęło na gotowość bojową garnizonu niemieckiego w całym mieście. Pierwszego dnia powstania batalion poniósł straty: 17 zabitych i 11 rannych.

„Pierwsze Strzały - Wybuch Powstania na Żoliborzu”
4 sierpnia (niedziela), godz. 16:00
Start: Kotłownia WSM-u - tablica OWP PPS, ul. Pawła Suzina róg ul. Adama Próchnika


Harmonogram kolejnych spacerów:

  • „Natarcie na Dworzec Gdański”
    18 sierpnia (niedziela), godz. 16:00
    Start: ul. Adama Mickiewicza róg ul. gen. Józefa Zajączka
  • „Marymont Krwawi”
    14 września (sobota), godz. 16:00
    Start: Mostek na Kępie Potockiej, na wprost wylotu ul. Podleśnej
  • „Ostatnie Dni Powstania” 
    29 września (niedziela), godz. 16:00
    Start: Hala Marymoncka – przed głównym wejściem

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.