Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 3 grudnia 2024 19:13
Reklama

Konserwator kontra Urząd Dzielnicy: Kto ma rację w sprawie remontu na Żoliborzu?

[Tylko u nas!] Wymiana nawierzchni placu zabaw na Żoliborzu wywołała burzę między Urzędem Dzielnicy a Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Czy decyzje podejmowane telefonicznie są zgodne z przepisami?
Konserwator kontra Urząd Dzielnicy: Kto ma rację w sprawie remontu na Żoliborzu?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • Procesie wpisu Osiedla WSM Zatrasie do rejestru zabytków
  • Zakazie prac remontowych
  • Kontrowersjach wokół wymiany latarni
  • Nagłej wymianie nawierzchni placu zabaw
  • Sprzecznych informacjach urzędów
  • Zgodach „na telefon”
  • Stanowisku Stołecznego Konserwatora Zabytków
  • Kolorystyce nowej nawierzchni
  • Bezpieczeństwie dzieci kontra ochronie zabytków
  • Przyszłości wpisu do rejestru zabytków

 

Od listopada 2023 r. trwa postępowanie o wpis do rejestru zabytków obszaru układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie. Na czas takiego postępowania wprowadza się tzw. ochronę tymczasową, która wynika z zapisów art. 10a ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Ochrona tymczasowa oznacza, że od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna, przy zabytku, którego dotyczy postępowanie, zabrania się prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku.

Rozebrana nawierzchnia placu zabaw

Administrowanie osiedlem a szkołą podczas ochrony tymczasowej

Od listopada 2023 r. mieszkańcy osiedla słyszą od Spółdzielni, że wszelkie prace remontowe nie mogą być wykonane w związku z trwającym postępowaniem. Kwestią sporną była chociażby wymiana kilku latarni w celu ujednolicenia ich z pozostałymi, które Administracja Osiedla wymieniła prawie 5 lat temu. Warto podkreślić, że latarnie były wymienione w oparciu o opinie i zalecenia konserwatorskie. Tymczasem zaraz po zakończeniu roku szkolnego, na terenie Szkoły Podstawowej nr 92 im. Jana Brzechwy rozpoczęto wymianę całej nawierzchni placu zabaw. W związku z czym postanowiliśmy to sprawdzić i napisaliśmy do Urzędu Dzielnicy Żoliborz oraz do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, żeby ustalić jak właściwie jest z tą ochroną tymczasową.

Urząd Dzielnicy ustalał prace z mazowieckim konserwatorem, ten twierdzi inaczej

Z pozyskanych informacji od Urzędu Dzielnicy Żoliborz wynika, że wymiana nawierzchni placu zabaw na terenie Szkoły Podstawowej nr 92 realizowana jest na zlecenie Dyrekcji Szkoły. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz Donata Wancel, z uwagi na decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, która nakazywała doprowadzenie nawierzchni placu zabaw do właściwego stanu technicznego, dyrektorka szkoły zwróciła się do Urzędu Dzielnicy Żoliborz o przyznanie środków finansowych na ten cel. „Z uwagi na bezpieczeństwo dzieci korzystających z placu zabaw oraz pogarszającym się stanem nawierzchni, prace należało wykonać w trybie pilnym. Realizacja prac konsultowana była zarówno z Wojewódzkim Mazowieckim Konserwatorem Zabytków, jak i z Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków m.st. Warszawy” - dodała Donata Wancel.

Plac zabaw pod koniec czerwca, podczas rozpoczęcia prac remontowych

Jak się okazało, zupełnie inne stanowisko w tej sprawie zajął Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Klaudia Obrębska, do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie wpłynął wniosek na przedmiotowe działania. „W ocenie MWKZ działania, o których Pan pisze (o ile zachowany będzie ten sam materiał i kolor) stanowią prace utrzymaniowe i jako takie nie muszą być konsultowane z organem konserwatorskim, wystarczające jest zgłoszenie ich do Wydziału Architektury i Budownictwa odpowiedniej dzielnicy” - podkreśliła Klaudia Obrębska.

Decyzje i zgody „na telefon”?

W związku z rozbieżnościami między tym, o czym poinformował nas Urząd Dzielnicy, a Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków postanowiliśmy zagłębić ten temat i przedstawić wzajemne opinie rzeczniczkom prasowym obu urzędów. Rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz Donata Wancel poinformowała, że realizacja prac była telefonicznie konsultowana z Wojewódzkim Mazowieckim Konserwatorem Zabytków, stąd może wynikać brak wiedzy rzeczniczki MWKZ na ten temat. Podobna konsultacja miała miejsce z Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków m.st. Warszawy. Po tych ustaleniach, zgodnie z uzyskanymi informacjami i rekomendacjami do SKZ skierowany został wniosek Dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 92 o wydanie opinii w sprawie prac. Rozpoczęcie prac przed wydaniem pisemnej opinii SKZ podyktowane było pilnym terminem wykonalności decyzji Sanepidu, stąd przeprowadzone konsultacje telefonicznie” - wyjaśniła rzeczniczka Urzędu Dzielnicy. Zastanawiającą kwestią było ustalenie, czy zgoda na prowadzenie prac może mieć miejsce poprzez zgodę „na telefon”, a nie za pośrednictwem złożenia odpowiedniego pisma i uzyskania pisemnej zgody. W związku z faktem, że Urząd Dzielnicy powołuje się na rozmowy z Biurem Stołecznego Konserwatora Zabytków, który podobnie jak Urząd Dzielnicy Żoliborz są jednostkami budżetowymi podlegające bezpośrednio Prezydentowi m. st. Warszawy postanowiliśmy skierować zapytanie do Stołecznego Konserwatora Zabytków, który być może arbitralnie wyjaśni zaszłe wątpliwości. Postanowiliśmy zapytać Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, czy decyzje nakazowe, w tym przypadku Sanepidu są nadrzędne względem art. 10a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a także czy Urząd Dzielnicy Żoliborz konsultował prace z BSKZ?

Nowa nawierzchnia przed pomalowaniem

Jak poinformowało nas Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, prawo zabrania na prowadzenie tego typu prac. Jak poinformowała Anna Magdalena Łań z BSKZ, powyższy przepis dotyczy prac planowanych, jak i tych rozpoczętych na obszarze objętym postępowaniem. „Nawierzchnia wspomnianego placu zabaw nie może zostać obecnie wymieniona, mimo decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w m.st. Warszawie” - dodała przedstawicielka Stołecznego Konserwatora Zabytków.

Jaka nawierzchnia na placu zabaw?

BSKZ poinformowało, że w piśmie skierowanym do dyrektorki SP 92 zalecono, aby nowa nawierzchnia (gdy już będzie można ją wykonać) nie była w zbyt jaskrawych kolorach. Zdaniem rzeczniczki prasowej Urzędu Dzielnicy Żoliborz, plac zabaw nie jest sam w sobie zabytkiem, a co za tym idzie nie zmienia wyglądu, ani nie powoduje naruszenia substancji. I faktycznie, plac zabaw powstał niespełna 11 lat temu w ramach rządowego programu „Radosna Szkoła”. Wtedy mieszkańcy  budynku przy ul. Broniewskiego 15A byli zbulwersowani tą inwestycją, ponieważ nie była objęta konsultacjami społecznymi. Ku zdziwieniu tych mieszkańców, plac zabaw powstał zaledwie 8 metrów od ich okien. Wcześniej znajdowała się tam 100 metrowa bieżnia, która istniała tam od lat 60. Głównym zarzutem mieszkańców budynku przy ul. Broniewskiego 15A był generowany hałas pod ich oknami. Oprócz tego mieszkańcy dziwili się, dlaczego zdecydowano się na jaskrawą pomarańczową, a nie chociażby ciemnozieloną nawierzchnię, żeby kolorem zbliżona była do koloru trawy. Z czasem Dyrekcja Szkoły ze wsparciem Urzędu Dzielnicy obsadziła ogrodzenie gęstym żywopłotem, żeby ograniczyć hałas i dać więcej intymności mieszkańcom parterów posiadający przed nimi ogródki.

Ostateczny wygląd nawierzchni po przeprowadzonym remoncie

Zamiast pomarańczowego, czerwony i jasnozielony

Jak się okazało, nowa nawierzchnia placu zabaw okazała się również jaskrawa. Stara zużyta nawierzchnia przez ponad dekadę zdążyła wypłowieć. Z przekazanej informacji do Urzędu Dzielnicy od Dyrektorki Szkoły wynika, że głównym kryterium zapytania ofertowego była cena, a nie kolor nawierzchni. „Użyte kolory:  czerwony i zielony są kolorami podstawowymi w takiej ofercie, co ostatecznie wypływa na cenę usługi i możliwość sprawnego wykonania przez szkołę takiego remontu w nakazowym terminie. W tej sytuacji dla Dyrekcji Szkoły priorytetem jest bezpieczeństwo dzieci użytkujących plac zabaw, a nie kolor nawierzchni” - wyjaśniła rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy. „Na dyrektorce szkoły spoczywają ustawowe obowiązki zapewniania dzieciom bezpieczeństwa, rodzice także oczekują bezpiecznego i przyjaznego otoczenia, w czasie kiedy pozostawiają dzieci pod opieką pedagogów. W razie  wypadku nikt nie będzie zgłaszał pretensji i składał pozwu przeciwko SKZ, tylko przeciwko szkole. Chyba żaden świadomy dyrektor placówki oświatowej nie podejmie takiego ryzyka” - dodała Donata Wancel.

Bezpieczeństwo a prawo

Sprawa placu zabaw na pozór prosta, okazuje się trudna, stając się kością niezgody między urzędnikami. Niewątpliwie stan nawierzchni placu zabaw już od kilku lat wzbudzał zastrzeżenia. Należałoby się zastanowić czy konieczne było czekanie, aż sanepid sam wyda decyzję nakazową w celu jej wymiany? Czasu już nie cofniemy. Czy w tej sytuacji Mazowiecki Wojewódzki Konserwator powinien przymknąć oko i uznać decyzję sanepidu za priorytetową? Rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wyjaśniła, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ustawa ta nie narusza w szczególności przepisów o muzeach, o bibliotekach, o języku polskim, Prawa ochrony środowiska, o ochronie przyrody, o gospodarce nieruchomościami, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawa budowlanego, o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych. „Unormowanie to oznacza, że przepisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie mają charakteru lex specialis w stosunku do przepisów innych ustaw, w szczególności wobec ustawy prawo budowlane, czy innych regulacji wskazanych w tym unormowaniu, a regulacje te można i należy stosować równolegle i równocześnie” - wyjaśniła Klaudia Obrębska. „Co się zaś tyczy rozwiązań kolorystycznych – organ konserwatorski każdorazowo indywidualnie analizuje konkretne przypadki, a opinie wydaje na podstawie wniosku o wydanie zaleceń konserwatorskich” - dodała rzecznik.

Z całej tej zawisłej historii wynika, że zdecydowano się pójść na skróty. W przeciwnym razie, remont nawierzchni przeciągnąłby się o kilka miesięcy. Zapewne musiałoby zostać zawarte jakieś porozumienie między szkołą, sanepidem a konserwatorem, a co za tym idzie plac zabaw musiałby zostać całkowicie zamknięty zapewne na kilka miesięcy. Z naszych ustaleń wynika, że decyzja o wpisie obszaru Zatrasia do rejestru zabytków powinna być na początku jesieni.

 

 

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ