Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:12

Niepełnosprawnych seniorów czeka eksmisja z willi na Starym Żoliborzu?

Na Starym Żoliborzu działa od ponad 30 lat dom dla seniorów z niepełnosprawnością intelektualną. Właściciel willi, którą zamieszkują - Towarzystwo Przyjaciół Dzieci żąda, by mieszkańcy się wyprowadzili i straszy gigantyczną podwyżką czynszu.
Niepełnosprawnych seniorów czeka eksmisja z willi na Starym Żoliborzu?
Dom dla niepełnosprawnych seniorów w willi przy ul. Mysłowickiej 12 na Starym Żoliborzu

Źródło: Google

W tym artykule przeczytasz o:

  • domu dla seniorów z niepełnosprawnością intelektualną na Starym Żoliborzu
  • nakazie wyprowadzki dla pensjonariuszy

O sprawie jako pierwsza napisała stołeczna "Gazeta Wyborcza". I jest to sprawa bulwersująca, bo oto stowarzyszenie powołane w celu pomocy dzieciom chce z domu, który dostało jako darowiznę wyrzucić mieszkających w nim seniorów z niepełnosprawnością intelektualną. 

Zastępczy dom rodzinny

W willi na Starym Żoliborzu, przy ulicy Mysłowickiej 12 warszawskie koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną prowadzi Dom Rodzinny im. Czesławy Rzymowskiej.  Mieszka tu aktualnie dziesięć starszych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszyscy są samotni. Albo nie mają rodzin, albo rodziny w ogóle się nimi nie interesują. W domu mają zapewnioną całodobową opiekę dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Jedni wymagają stałej pomocy, inni funkcjonują do pewnego stopnia samodzielnie. Znają okolicę. Wychodzą na spacery, do sklepu, na mszę do kościoła. 

Willa na Starym Żoliborzu stała od końca lat 80. pusta. Wcześniej mieszkała w niej lekarka Czesława Rzymowska. Przed śmiercią ofiarowała dom na cele społeczne. Ostatecznie nieruchomość została przekazana stołecznemu Towarzystwu Przyjaciół Dzieci, które zaczęło zaniedbany budynek remontować. Parterowa willa miała przed remontem metraż ok. 100 m2. Powiększono ją jednak i nadbudowano jedno piętro. Dziś dom ma ok. 300 m2 metrażu. Remont był możliwy dzięki społecznej zbiórce organizowanej przez koło TPD opiekujące się ludźmi z niepełnosprawnością intelektualną. I to właśnie ono przejęło w użytkowanie odremontowaną willę przy Mysłowickiej. 

W ten sposób w 1992 r. pierwszy w Polsce dom rodzinny dla osób z niepełnosprawnością intelektualną został oficjalnie otwarty. W stworzenie domu zaangażowały się działaczka społeczna Teresa Dłuska i Grażyna Michalska - od 33 lat jego kierowniczka. Otwarcie domu było dużym wydarzeniem. Była to na owe czasy jedyna tego typu placówka w kraju. Znaleźli tu swój azyl ludzie, którzy nie byli w stanie, z powodu intelektualnej niepełnosprawności funkcjonować samodzielnie. Niektórzy pracowali, inni ze względu na stan zdrowia nie mogli, ale dom zorganizowany został nieco na wzór rodziny. Każdy z pensjonariuszy, choć potrzebował wsparcia i opieki miał swoje obowiązki i pewien odpowiadający możliwościom zakres samodzielności.

Wyprowadzka albo podniesienie czynszu 

Problem w tym, że prowadzące ten azyl Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną nie jest właścicielem nieruchomości. Stowarzyszenie wyodrębniło się ze struktur TPD jako niezależna organizacja, to ono dom wyremontowało za pieniądze ze społecznych zbiórek, ale willa pozostała własnością TPD. Początkowo PSONI korzystało z nieruchomości nieodpłatnie. Z czasem jednak zażądało płacenia czynszu, który dziś wynosi 3,7 tys. zł miesięcznie. Teraz TPD chce przejąć dom. Nie wiadomo, czy ma zamiar przeznaczyć go na własne potrzeby, czy może sprzedać albo wynająć na cele komercyjne. Umowa najmu między TPD i PSONI wygasła z końcem czerwca. Stowarzyszenie znalazło wprawdzie zastępczą lokalizację w innej dzielnicy, ale lokal trzeba przed przeprowadzką wyremontować i odnowić. W lipcu wyprowadzka nie jest zatem możliwa, a na to naciska TPD i straszy stowarzyszenie potrojeniem stawki czynszu. 

Już sama operacja przeprowadzki niepełnosprawnych seniorów do nowego domu jest trudna. Żoliborz poznali, nie wiadomo, jak się zaaklimatyzują w nowym miejscu. Tymczasem PSONI musi działać pod presją czasu i groźbą strat finansowych. Stowarzyszenie próbowało wynegocjować przedłużenie czasu najmu do końca września po starej stawce, bo na płacenie trzykrotnie wyższej PSONI nie stać. TPD nie chce się jednak na takie warunki zgodzić, argumentując, że samo płaci za wynajem nieruchomości na placówki, które prowadzi stawki znacznie wyższe. Jaki los czeka zatem niepełnosprawnych seniorów? Póki co nie wiadomo. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.