Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 08:22

Zmarł Edward Redliński

W wieku 84 lat zmarł prozaik, dramatopisarz i scenarzysta Edward Redliński, autor m.in. "Konopielki", "Listów z Rabarbaru" i "Szczuropolaków". Ostatnie lata życia spędził, o czym mało kto wie, na Sadach Żoliborskich.
Zmarł Edward Redliński

Autor: Andrzej Rybczyński

Źródło: PAP

W tym artykule przeczytasz o:

  • śmierci wybitnego pisarza Edwarda Redlińskiego
  • wybitnych dziełach pisarza
  • biografii pisarza, który przez ostatnie lata mieszkał na Żoliborzu 

Edward Redliński urodził się 1 maja 1940 r. we Frampolu koło Białegostoku. Był jednym z najsłynniejszych pisarzy związanych z Podlasiem, absolwentem Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej oraz Studium Dziennikarskiego Uniwersytetu Warszawskiego, a także pracownikiem "Gazety Białostockiej", regionalnego radia i warszawskiego tygodnika "Kultura". Redliński rozpoczął swoją karierę jako dziennikarz, pracując w "Gazecie Białostockiej" oraz białostockim radiu, a następnie w warszawskim tygodniku "Kultura". 

Obrazki z życia wsi białostockiej

Jego literacki debiut, "Listy z Rabarbaru", ukazał się w 1967 roku i od razu zyskał uznanie krytyków. Utrzymana w realistycznej konwencji proza przedstawiała codzienne życie podlaskiej wsi. Redliński poruszał m.in. tematy dorastania w wiejskim środowisku, awansu społecznego, tradycji i przywiązania do Małej Ojczyzny.  O białostockiej wsi pisał także w powieści "Awans" (1973), na podstawie której Janusz Zaorski wyreżyserował rok później znakomity film z pamiętną rolą Mariana Opani. Najsłynniejszą jego powieścią pozostała "Konopielka" (1973). Jej akcję także umieścił Redliński w realiach podlaskiej wsi Taplary.  Skupił się w tej książce na portretowaniu konfliktu między tradycją a nowoczesnością. Oto młoda nauczycielka wysłana do żyjącej w rytm niemal reymontowskich rytuałów i tradycji wsi znajduje kwaterę w domu Kaziuka Bafiszewicza, narratora powieści. I z tego prostego pomysłu Redliński wyczarował niezwykłą opowieść o nagłym wkroczeniu na wieś postępu i nowoczesności. Powieść z jednaj strony jakoś realistyczną, jakoś symboliczną, ale także komiczną, sięgającą po groteskę, przerysowanie, hiperbolę, symboliczny skrót. Choćby taki, jak w sławetnej scenie, gdy Kaziuk podczas żniw wychodzi na pole z kosą, a nie jak cała wieś od lat z sierpem.

Powieść odniosła olbrzymi sukces. Autor zaczął być zaliczany, obok Wiesława Myśliwskiego i Tadeusza Nowaka, do najważniejszych twórców nurtu wiejskiego w literaturze polskiej. Tyle, że był w tym nurcie osobny i oryginalny, nie ograniczając się do dominującej realistycznej czy naturalistycznej konwencji. Sięgał po groteskę, ironię, a poczuciem humoru potrafił w tylko sobie znany sposób ubarwiać swoje wiejskie niemal mityczne eposy. Za "Konopielkę", w 1974 roku, Redliński otrzymał prestiżową nagrodę im. Kościelskich. Także ta powieść została sfilmowana w 1982 roku przez Witolda Leszczyńskiego. Niezapomniane kreacje w tym groteskowo zabawnym, a jednocześnie poetyckim filmie stworzyli Krzysztof Majchrzak i Anna Seniuk.

Szczęśliwego Nowego Jorku 

Poza "Konopielką" Redliński na swoim koncie miał także dobrze przyjęte zbiory reportaży: "Ja w nerwowej sprawie" (1969) i "Zgrzyt" (1971). Za każdy z nich otrzymał nagrodę im. Bruna przyznawaną przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.

W 1981 roku Redliński wyjechał do Nowego Jorku. Nie odnalazł tam jednak szczęścia. O sobie i podobnych sobie wyalienowanych emigrantach napisał najpierw w mikropowiesci "Dolorado" (1985), a potem wrócił do tematu w świetnej powieści "Szczuropolacy" wydanej w 1994 roku. Czyli już po tym, jak po dziesięciu latach w USA, Redliński zdecydował się na powrót do kraju.  I ta powieść, pełna goryczy, świadectw niespełnionych marzeń, poczucia pustki, jałowości, strachu. upokorzenia została przeniesiona na ekran. Janusz Zaorski na podstawie "Szczuropolaków" nakręcił film "Szczęśliwego Nowego Jorku". Kino kochało zresztą jego bezpretensjonalny sposób pisania. Redliński był także scenarzystą filmów "150 na godzinę" Wandy Jakubowskiej (1971) oraz "Requiem" Witolda Leszczyńskiego (2001). 

Inne znane utwory prozatorskie Redlińskiego to powieść "Krfotok" (1998), a także dramaty "Pustaki" (1980), "Wcześniak" (1977), "Jubileusz" (1975) i "Cud na Greenpoincie" (1995). Ostatnią powieścią Redlińskiego był wydany w 2008 roku "Bzik prezydencki". W 2006 roku został uhonorowany Nagrodą im. Jarosława Iwaszkiewicza za całokształt twórczości. 

Edward Redliński - żoliborzanin incognito

Przyjaciel Edwarda Redlińskiego, Bogdan Falicki napisał do nas:

- Po latach mieszkania w dużych miastach polskich i amerykańskich (10 lat w USA) ostatnie lata spędził na Sadach Żoliborskich w całkowitej dyskrecji i jakby zapomnieniu. Był to świadomy i konsekwentny wybór Pisarza. Dany Mu czas chciał całkowicie poświecić pisaniu, rezygnując z życia publicznego i towarzyskiego. Kontaktował się ze znajomymi najchętniej telefonicznie, a jeśli spotkania, to z kolegami ze studiów geodezyjnych. By wrócić na Podlasie, swoją małą ojczyznę, wyraził wolę pochowania w Juchnowcu Kościelnym pod Białymstokiem, parafii urodzenia. Uroczystości pogrzebowe odbędą się 20 lipca w sobotę o godz. 10.00. Trudno uwierzyć, że można być wybitnym Artystą w XXI wieku, nie zabiegającym każdego dnia o lajki, promocję swoich "produktów" i "obserwujących". Może to ostatni, co tak poloneza wodził (poza siecią). 
Bogdan Falicki (Podlasiak na Żoliborzu)

Edward Redliński zmarł 30 czerwca 2024 roku, w wieku 84 lat...


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ