Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:08

Naj, naj, naj – czyli najciekawsze statystyki i wyniki w budżecie obywatelskim 2024

[Tylko u nas!] 16 lipca odbyła się uroczysta gala ogłoszenia wyników 11. edycji Budżetu Obywatelskiego w Pałacu Kultury i Nauki. Ogłoszono na niej wszystkie zwycięskie projekty zarówno te dzielnicowe, jak i ogólnomiejskie oraz parę statystyk dotyczących osób, które zdecydowały się oddać głos. Przedstawiamy podsumowanie najciekawszych informacji przekazanych warszawiakom i warszawiankom na gali.
Grafika znamy wyniki głosowania w budżecie obywatelskim w Warszawie.
Budżet Obywatelski – Znamy wyniki głosowania!

Źródło: Budżet obywatelski w Warszawie FB

W tym artykule przeczytasz o: 

  • statystykach dotyczących głosowania w tegorocznym budżecie obywatelskim, 
  • projekcie z największą liczbą głosów, 
  • najdroższych projektach, 
  • tym, która dzielnica miała najwięcej projektów dopuszczonych do głosowania, 
  • tym, w której dzielnicy wygrało najwięcej projektów. 

Budżet obywatelski – statystyki

W 11. edycji budżetu obywatelskiego do głosowania dopuszczone zostały 1183 projekty. Spośród tej długiej listy pomysłów dotyczących edukacji, sportu, pomocy społecznej, komunikacji i przestrzeni publicznej, dróg, ochrony środowiska, kultury, zdrowia oraz zieleni miejskiej wygrały 293 projekty ogólnomiejskie i dzielnicowe, których łączny koszt przeznaczony na realizację to ponad 105 milionów złotych. 

Sposób głosowania

75 657 osób zagłosowało w tej edycji konkursu – 99,4% głosów zostało oddanych w sposób elektroniczny, na stronie http://bo.um.warszawa.pl/. Na oddanie głosu drogą papierową, w najbliższym Urzędzie Dzielnicy, zdecydowało się tylko 0,6% głosujących.  

Która płeć bardziej aktywnie głosowała?

Ze statystyk podanych na gali ogłoszenia zwycięskich projektów wynika, że w głosowanie w konkursie zaangażowały się w tym roku zdecydowanie bardziej kobiety – 63% wszystkich oddanych głosów należało właśnie do nich. Pozostałe 37% głosów oddali mężczyźni.  

Wiek osób głosujących

Dalej mamy wiek osób oddających głosy na projekty w budżecie obywatelskim. Najwięcej głosów oddały osoby z grupy wiekowej 35-44 lata, bo aż 35% wszystkich głosów, a najmniej, bo zaledwie 5%, osoby z przedziału wiekowego 19-24 lat. 

Ostatnia mobilizacja

Głosowanie w budżecie obywatelskim trwało 2 tygodnie, od 15 do 30 czerwca 2024 r. do północy, ale większość głosów online została oddana w ostatnich trzech dniach czerwca – 4649 głosów 28 czerwca, 9188 głosów 29 czerwca i aż 20 111 głosów 30 czerwca. Co ciekawe, oznacza to, że ostatniego dnia głosowania oddano więcej głosów, niż w pierwszych pięciu dniach razem wziętych!  

Frekwencja

Frekwencja osób głosujących wyniosła najwięcej w dzielnicach Wesoła, Ursus i Żoliborz! Na gali ogłoszenia wyników miało to duże znaczenie, ponieważ wyniki budżetu obywatelskiego dla poszczególnych dzielnic zostały ogłoszone właśnie w kolejności frekwencji głosowania – od największej do najmniejszej. Dzięki temu to właśnie mieszkańcy i mieszkanki Włoch najwcześniej dowiedzieli się jakie zmiany czekają ich okolicę w przyszłym roku. Do odczytywania wyników zostały zaproszone osoby związane z budżetem obywatelskim – koordynatorzy, uczestnicy konkursu i osoby zaangażowane w życie lokalne swoich dzielnic. 

Projekty ogólnomiejskie

Projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego w 11. edycji na poziomie ogólnomiejskim było 86, a wygrało aż 20 z nich. Każda osoba głosująca mogła wybrać 10 projektów ogólnomiejskich, na które chciała zagłosować. 

Najwięcej głosów

Najwięcej głosów, na szczeblu ogólnomiejskim zdobył projekt “Nie jesteś sam/-a - pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży. Zróbmy to jeszcze raz!” autorstwa Katarzyny Pankiewicz i Dominika Świderskiego. Dostał on aż 24 845 głosów – czyli 33,12% wszystkich oddanych. Jest to projekt zakładający zwiększenie bezpłatnej pomocy dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów, którzy przechodzą przez trudne chwile w życiu. Organizowane są dzięki niemu spotkania indywidualne i grupowe z m.in. psychoterapeutami i psychologami oraz spotkania edukacyjne związane ze zdrowiem psychicznym. Jest to jeden z projektów, który oprócz rangi ogólnomiejskiej, w której został zgłoszony w tym roku po raz drugi, zgłaszany jest także w budżecie obywatelskim w poszczególnych dzielnicach. W tym roku projekty “Nie jesteś sam/-a - pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży.” na szczeblu dzielnicowym wygrały na Mokotowie po raz 4, na Żoliborzu po raz 3, w Śródmieściu i we Włochach po raz 2 oraz po raz pierwszy na Pradze-Północ.  

Najdroższy projekt

Najdroższym z kolei projektem ogólnomiejskim, który wygrał, był projekt “Spójna sieć dróg rowerowych w Warszawie” autorstwa Jerzego Szemplińskiego, a jego koszt wyniósł 6 020 200 zł. Zakłada on stworzenie spójnej sieci dróg rowerowych, która ułatwi poruszanie się rowerzystów i rowerzystek po mieście. Umożliwi to remont starych fragmentów ścieżek rowerowych oraz pobliskich chodników. Ścieżki rowerowe, które mają powstać w ramach projektu, znajdować się będą na Mokotowie i Ursynowie. 

Projekty dzielnicowe

Dzielnicowych projektów dopuszczonych do głosowania było razem aż 1097, a każda osoba mogła oddać głos na 15 projektów. Spośród nich wygrały łącznie 273 projekty. 

Najwięcej zwycięskich projektów

Dzielnicą, w której dzięki oddanym głosom mieszkańców i mieszkanek wygrało najwięcej projektów – bo aż 25 – było Bemowo. Projektem, który uzyskał najwięcej głosów w tej dzielnicy był projekt “Zielone Bemowo- 100 drzew i krzewów oraz kwiaty” z 2035 głosami. Było to aż 44,35% głosów oddanych na Bemowie. W ramach realizacji projektu zasadzonych zostanie 100 drzew, 30 krzewów i 200 kwiatów na terenie całej dzielnicy, ale w szczególności w okolicy Parku Górczewskiego oraz Fortu Bema. 

Największy wybór

Za to najwięcej projektów dopuszczonych do głosowania zostało na Bielanach – to tam mieszkańcy i mieszkanki musieli wybierać spośród aż 104 zgłoszonych projektów. Było to nie lada wyzwanie, bo mogli zagłosować tylko na 15 z nich. Z największą liczbą głosów skończył projekt “Przystanki komunikacji miejskiej w cieniu drzew”, który dostał 1743 głosy. Zakłada on posadzenie drzew przy przystankach komunikacji miejskiej, które znajdują się w miejscach nasłonecznionych tak, by osoby oczekujące na przyjazd autobusu lub tramwaju mogły się schronić w jego cieniu. 

Najdroższy projekt dzielnicowy

Miano najdroższego wybranego projektu dzielnicowego 11. edycji budżetu obywatelskiego zdobył projekt “Zieleń zamiast betonu”. Jego koszt wyniósł 1 801 250 zł i został on wybrany w dzielnicy Mokotów 2462 głosami. Zakłada on rozebranie fragmentów nawierzchni betonowych i asfaltowych w pasach drogowych ulic na Mokotowie i zagospodarowanie tych miejsc zielenią. Betonowe ulice zostaną zastąpione krzewami, drzewami, łąkami kwietnymi oraz ogrodami deszczowymi. Hasłem projektu było “Stop #betonoza”. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h