Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:14

Szajnochy czy Cieszkowskiego? Która krzyżuje się z Kątową?

[Tylko u nas!] Na wtorkowej Sesji Rady Dzielnicy radni pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały Rady Warszawy ws. zniesienia i nadania nazw obiektom miejskim w Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy dotyczący ul. Cieszkowskiego.
Szajnochy czy Cieszkowskiego? Która krzyżuje się z Kątową?

Autor: Wiktor Zając

W porządku obrad III Sesji Rady Dzielnicy znalazł się punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie zaoponowania projektu uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie zniesienia i nadania nazw obiektom miejskim w Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy dotyczący ul. Cieszkowskiego.

Z jaką ulicą krzyżuje się ul. Szajnochy...?

Jak jest z tą ul. Szajnochy?

Dla większości mieszkańców Żoliborza ul. Szajnochy najczęściej kojarzy się z Przychodnią „Szajnochy” SPZZLO Warszawa-Żoliborz mieszczącą się pod adresem Szajnochy 8. Sam jako dziecko pamiętam, kiedy między Urzędem Dzielnicy Żoliborz a DH Merkury nie istniał jeszcze "Kirkor", czyli budynek mieszkalno-biurowy o adresie Słowackiego 12.. Wtedy z placu nad skarpą między Merkurym a Urzędem rozciągała się piękna perspektywa ciągnąca się aż po plac Lelewela. Doskonale była widoczna Kolonia Mickiewicza oraz budynek przychodni. W dalszym planie widoczny był także Szklany Dom. Patrząc z góry, mówiło się „a tam to Szajnochy”. I tak w mojej świadomości ulica ciągnąca się od ul. Kątowej do ul. Cieszkowskiego wydawała mi się być ulicą Szajnochy. Z czasem zauważyłem, że zaułek znajdujący się na zapleczu Merkurego jest oznaczony tabliczką „ul. Szajnochy”. Faktycznie idąc tym zaułkiem mijamy bliźniaczą kamieniczkę o adresie Szajnochy 5 i 7. Początkowo wydawało mi się, że jest to po prostu dojazd do posesji będący przedłużeniem od ul. Szajnochy. Niestety okazało się, że jest zupełnie odwrotnie. To właśnie zaułek na zapleczu Merkurego jest ulicą Szajnochy.

Ulica Cieszkowskiego dotychczas

Z kolei ul. Cieszkowskiego krzyżująca się z ul. Słowackiego, stanowiąca naturalne przedłużenie ul. Suzina wydawała mi się małą uliczką, która ciągnęła się wyłącznie wzłuż pierzei I Nauczycielskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (Cieszkowskiego 1/3). Jeden z mieszkańców podczas sesji słusznie zwrócił mi uwagę, że w aplikacji mobilnej 19115 oraz w sieci na stronie Google Maps Cieszkowskiego krzyżuje się z Kątową. Z kolei na oficjalnych stronach Urzędu Miasta droga ciągnąca się od przychodni - łącząca ul. Cieszkowskiego, ul. Szajnochy z ul. Kątową - jest ulicą bez nazwy.

Budynek I Nauczycielskiej Spółdzielni Mieszkaniowej - ul. Cieszkowskiego 1/3

Jak się okazało projekt uchwały Rady Warszawy przewiduje przedłużyć ul. Cieszkowskiego do ul. Kątowej w taki sposób, jak aktualnie pokazują to mapy Google. Według starej dokumentacji ul. Cieszkowskiego do tej pory ciągnie się chodnikiem między budynkiem I Nauczycielskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (Cieszkowskiego 1/3) w stronę ul. Żółkiewskich i jezdni okalającej pl. Lelewela. Jak czytamy z uzasadnieniu do projektu uchwały: 

„Nazwa ulica Augusta Cieszkowskiego jest nazwą przedwojenną. W urzędowych spisach ulic i placów m.st. Warszawy z lat 1960 -1975 wykazywana była w przebiegu: Słowackiego - Żółkowskich. W późniejszych latach przebieg ulicy zmienił się - utraciła ona połączenie z ulicą Żółkowskich. Jednocześnie wybudowano przedłużenie tej ulicy do ulicy Kątowej. Zasadne jest zatem objęcie tego odcinka nazwą ulica Augusta Cieszkowskiego. Nadanie nazwy nie spowoduje zmian w adresach”.

Zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym w latach 60.

O ile przychodnia powstała gdzieś na początku lat 60. ubiegłego wieku, to  łącznik między ul. Cieszkowskiego, Szajnochy i Kątową prawdopodobnie musiał powstać później. Od tamtej pory nie uregulowano zaszłości. Podobnie cała okolica uległa dużym przekształceniom w latach 60. Powstała Kolonia Mickiewicza wybudowana dla pracowników Huty-Warszawa, gmach Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej (dziś Urząd Dzielnicy), jak i Spółdzielczy Dom Handlowy „Merkury”. Na radzieckich zdjęciach satelitarnych z 1964 r. widać już jakiś ciąg, lecz trudno stwierdzić czy była to już droga jaką znamy obecnie, czy jakiś prowizoryczny ciąg pieszo-jezdny. Co ciekawe, na żadnych mapach do 1975 r. nie widać przebiegu jakiejkolwiek drogi na tym odcinku.

Z lewej strony mapa z 1964 r.; z prawej strony mapa z 1975 r.
Radzieckie zdjęcie satelitarne z 1964 r.


Czy przychodnia nie powinna zmienić adresu?

W tej sytuacji może dziwić fakt, dlaczego Przychodnia Szajnochy ma adres Szajnochy 8, skoro nie stoi równolegle do tej ulicy? Idąc „Nowo-Cieszkowskiego” będziemy mieli po jednej stronie przychodnię a po drugiej różową kamienicę z adresem Szajnochy 11. Następnie mijamy skrzyżowanie z ul. Szajnochy i dochodzimy do Kirkora, który ma adres Słowackiego 12, za którym znajduje się skrzyżowanie z ul. Kątową i z parkingiem Urzędu Dzielnicy. O ile różową kamienicę można usprawiedliwić, bo stoi przy skrzyżowaniu z ul. Szajnochy, to przychodnia powinna mieć adres Żółkowskich. Cały budynek rozciąga się wzdłuż tej ulicy. Warto dodać, że do ul. Żółkowskich nie jest przypisany żadnej budynek.

Przychodnia "Szajnochy" - przed nią ulica bez nazwy. Po zatwierdzeniu przez Radę Warszawy będzie to ul. Cieszkowskiego

Jest zgoda dla „Nowo-Cieszkowskiego”

Zniesienie nazwy fragmentu ul. Cieszkowskiego oraz nadanie nazwy łącznikowi został pozytywnie zaopiniowany przez Zespół Nazewnictwa Miejskiego oraz przez Komisję ds. Nazewnictwa Miejskiego Rady m. st. Warszawy. Projekt otrzymał także pozytywną opinię Rady Dzielnicy. Zapewne projekt tej uchwały wkrótce także zostanie pozytywnie zaopiniowany przez Radę Warszawy.

Tak będzie przebiegała docelowo ul. Cieszkowskiego

Zgodnie z projektem uchwała wywołuje skutki finansowe dla m.st. Warszawy w wysokości 3500 złotych. Są to koszty instalacji tablic z nazwą ww. obiektu miejskiego. Środki finansowe na realizację przedsięwzięcia zapewni Zarząd Dróg Miejskich w ramach zadań realizowanych przez Wydział Miejskiego Systemu Informacji.

Skwer Krzysztofa Michalskiego

To nie jedyna zmiana w nazewnictwie w tej okolicy. Wzdłuż "Nowo-Cieszkowskiego" niedawno powstał także Skwer Krzysztofa Michalskiego, który ciągnie się aż do placu Lelewela. 
 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.