Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:16

Propozycja renowacji rzeźby Ślizg na warszawskich bulwarach

Rzeźba “Ślizg” na Bulwarze Zbigniewa Religi na Żoliborzu wymaga renowacji – po niemal 10 latach zaczęła się kruszyć i pękać. Pojawił się także pomysł dodania oświetlenia, by jej fluorescencyjny efekt był lepiej widoczny.
Rzeźba Ślizg Maurycego Gomulickiego na Bulwarze Zbigniewa Religi.
Rzeźba Ślizg autorstwa Maurycego Gomulickiego na Bulwarze Zbigniewa Religi.

Autor: Julia Czarnocka

W tym artykule przeczytasz o:

  • pomyśle renowacji rzeźby “Ślizg” znajdującej się na bulwarach na Żoliborzu,
  • stanowisku Zarządu Zieleni m.st. Warszawy w tej sprawie,
  • autorze “land marków” żoliborskiej sztuki miejskiej.

Rzeźba węgorza

Betonowa rzeźba “Ślizg” autorstwa Maurycego Gomulickiego znajduje się na Bulwarze Zbigniewa Religi na wysokości Cytadeli przed mostem Gdańskim. Każdego dnia jest mijana przez setki osób – pieszych i piesze, rowerzystów i rowerzystki oraz osoby poruszające się na hulajnogach czy rolkach. Przedstawia ona węgorza wynurzającego się i zanurzającego w ziemi. “Ślizg” waży 22,5 tony i rozciąga się na długości 16 metrów. Węgorz wykonany jest z wypolerowanego betonu pokrytego fluorescencyjnym kruszywem, które oddaje zaabsorbowane światło i wywołuje efekt lśnienia i połysku. Rzeźba została odsłonięta 16 maja 2015 roku i powstała w ramach projektu artystyczno-architektonicznego Asocjacje. Zachowanie jej dobrego stanu jest czymś ważnym – stała się przecież nierozłączną częścią spacerów wzdłuż Wisły dla mieszkańców i mieszkanek okolicy.

Renowacja i dodanie oświetlenia

W dniu 26 czerwca 2024 r. do Urzędu Dzielnicy Żoliborz wpłynęła interpelacja numer 18, w sprawie konserwacji oraz dodania oświetlenia wokół rzeźby Maurycego Gomulicki ”Ślizg”. Została ona złożona przez Radną Dzielnicy Jolantę Zjawińską. Zauważyła w niej, że rzeźba wymaga pilnej renowacji, ponieważ widoczne są na niej pęknięcia i ubytki, przez które cała instalacja może doznać poważnych uszkodzeń. Poprosiła też o dodanie oświetlenia instalacji, a konkretnie o montaż 10 reflektorów z czujnikami zegarowymi, po 2 na każdy moduł, które byłyby umieszczone w ziemi. Brak oświetlenia nie pozwala na faktyczne oddanie wspomnianego efektu błysku fluorescencyjnego.

Ubytek w rzeźbie Ślizg na Bulwarze Zbigniewa Religi na Żoliborzu.

Pomysł złożenia zapytania wyszedł od samej Radnej, przechodziła ona obok rzeźby i zauważyła wspomniane wcześniej ubytki i pęknięcia w modułach “Ślizgu”. Rzeźba nie spełnia w tym momencie tak naprawdę jednego ze swoich głównych założeń – nie świeci się w nocy z taką intensywnością, jaka była zakładana. Bez dodania porządnego oświetlenia na stałe, fluorescencyjny efekt nocą nie zostanie osiągnięty. Pani Jolanta pomyślała, że jest to dobry moment na odświeżenie dzieła i dodanie potrzebnego od dawna oświetlenia.

Pęknięcia w rzeźbie Ślizg na Bulwarze Zbigniewa Religi na Żoliborzu.

Stanowisko Zarządu Zieleni m.st. Warszawy

Spytaliśmy Karolinę Kwiecień-Łukaszewską rzeczniczkę prasową Zarządu Zieleni m.st. Warszawy o to, czy planują oni przeprowadzić renowację rzeźby. Poinformowała nas, że ZZW planuje spotkać się z autorem rzeźby Maurycym Gomulickim, w celu ustalenia zakresu prac i sposobu ich wykonania. Dopiero po tym spotkaniu rozpoczną proces wyceny kosztów i szacowania terminu wykonania prac. Dodatkowo pojawiła się odpowiedź na samą interpelację, w której dodano, że przeprowadzone zostanie rozpoznanie możliwości technicznych i finansowych, dotyczących potencjalnego dodania oświetlenia do rzeźby.  

Kim jest autor rzeźby?

Autorem “Ślizg” jest Maurycy Gomulicki – autor wielu instalacji, grafik, fotograf i żoliborzanin. Mieszka i pracuje na co dzień zarówno w Warszawie, jak i w Meksyku, z którym związany jest wielu lat – studiował tam w Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w latach 1997-1998. Wcześniej edukację zgłębiał też na uniwersytetach w Warszawie, Barcelonie i Mediolanie. Maurycy jest autorem wielu rzeźb miejskich znajdujących się na terenie całej Polski. Na Żoliborzu znajdują się jeszcze dwie inne:

Pierwsza to kilkunastometrowa neonowa instalacja świetlna “Światłotrysk” znajdująca się na Kępie Potockiej od 2009 roku. Przedstawia szklankę, z której uciekają bąbelki, przez co nazywana jest przez żoliborzan i żoliborzanki potocznie “Oranżadą”. 

Instalacja neonowa Świetłotrysk na Kępie Potockiej.

Druga to rzeźba o nazwie “Kalina” znajdująca się na ulicy Kaliny Jędrusik na Żoliborzu Artystycznym od 2016 roku. Dedykowana była znanej polskiej aktorce – właśnie Kalinie Jędrusik. 

Rzeźba Kalina na Żoliborzu Artystycznym, dedykowana Kalinie Jędrusik.

Żoliborska sztuka miejska

Na Żoliborzu nie mamy aż tak dużo dzieł sztuki miejskiej, ale o te, które stały się swego rodzaju “land markami” Żoliborza, powinno się dbać. Należą do nich m.in. rzeźba “Ślizg”, instalacja neonów “Światłotrysk” czy mural “David Bowie” – stały się w ostatnich latach nieodłącznymi elementami okolicy. “Lepiej jest konserwować [miejskie dzieła sztuki] niż potem budować je od nowa albo rozebrać by odeszły w niepamięć.” powiedziała Radna Jolanta Zjawińska zapytana o pomysł renowacji rzeźby “Ślizg”. Odpowiedź na interpelację w tej sprawie się jeszcze nie pojawiła.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h