Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 03:26

Ministerstwo proponuje wprowadzenie zakazu mediów samorządowych

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało, że chce wprowadzić zakazać działalności medialnej samorządom terytorialnym i podmiotom im podlegającym.
Konsultacje w sprawie ustawy medialnej
Grafika o konsultacjach w sprawie ustawy medialnej

Źródło: gov.pl

EMFA to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie ustanowienia wspólnych ram dla usług medialnych na rynku wewnętrznym i zmiany dyrektywy europejskiego aktu o wolności mediów z dnia 17 kwietnia 2024 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opracowało plan wprowadzenia tych regulacji do polskiego porządku prawnego. 

Obecne regulacje samorządów w polskim prawie

Aktualnie w polskim systemie prawa nie przewiduje się zakazu wydawania prasy przez organy jednostek samorządowych. Przepisy regulujące działalność samorządów terytorialnych wskazują, że mogą one prowadzić działalność wydawniczą, z pewnymi ograniczeniami. Samorządy mogą być wydawcami, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo prasowe, pod warunkiem, że celem wydawanej przez nich prasy jest rozwój, promocja i przekazywanie informacji o działaniach samorządu do lokalnej społeczności. Prowadzenie samorządowej działalności wydawniczej musi zaspokajać zbiorowe potrzeby wspólnoty lokalnej. Jednym z celów EMFA jest wyeliminowanie sytuacji, w której media byłyby podatne na wpływy podmiotów publicznych, ze względu na finansowanie ich ze środków publicznych. 

Jedną z konstytucyjnych zasad odnoszących się do działalności samorządu, jest zasada subsydiarności, czyli pomocniczości. Zakłada ona, że jednostki samorządu terytorialnego mogą wykonywać tylko zadania, które nie mogą być zrealizowane przez samych obywateli, ich wspólnoty lub organizacje. Prowadzenie przez samorządy działalności podobnej do tej wykonywanej przez niezależną prasę, stanowi naruszenie tej zasady. Co więcej, według danych zebranych przez Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, część prasy wydawanej przez samorządy terytorialne zawiera płatne reklamy i ogłoszenia, a z orzeczeń wydanych przez Regionalne Izby Obrachunkowe wynika, że publikowanie ich przez gminne gazety nie stanowi realizacji zadania publicznego, a tym samym narusza zasadę pomocniczości. 

Rynek mediów lokalnych 

Obecność mediów samorządowych utrudnia, a czasem uniemożliwia, przebicie się mediów lokalnych do czytelników i czytelniczek. Prasa wydawana przez samorządy nie spełnia podstawowego zadania mediów w postaci kontroli oraz krytyki - oczywiście jeśli jest ona potrzebna - działań władzy lokalnej. Nie urzeczywistnia ona tym samym prawa obywateli do rzetelnego informowania o życiu publicznym i jego jawności. W skrajnych przypadkach prasa samorządowa może ograniczać się do atrakcyjnego przedstawienia polityki rządzących w danym momencie władz lokalnych. Dlatego niezależne media lokalne są tak ważne - dzięki nim społeczność lokalna ma dostęp do wiarygodnego i rzetelnego źródła informacji. 

Kolejnym problemem jest nieuczciwa konkurencja pomiędzy prasą samorządową, a tą niezależną. Częstą praktyką jest bezpłatna dystrybucja samorządowej prasy do mieszkańców i mieszkanek okolicy w przypadku, gdy w takiej prasie znajdują się płatne reklamy. Co więcej, prasa wydawana przez jednostki samorządu terytorialnego często nie jest oznaczana jako finansowana ze środków samorządu terytorialnego. To może wprowadzać czytelników i czytelniczki w błąd co do bezstronności przekazu.  

Propozycja zmian prawnych

By wesprzeć niezależne media lokalne rozważana jest propozycja wprowadzenia całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty im podległe, do których należą np. biblioteki. Zwraca się także uwagę na potrzebę doprecyzowania regulacji w zakresie prowadzenia działalności wydawniczej przez jednostki samorządu terytorialnego. 

W przypadku wprowadzenia takiego zakazu, samorządy miałyby możliwość publikowania biuletynów informacyjnych, które musiałyby zostać zdefiniowane w Prawie prasowym np. jako serwis informacji lub informator o działalności danej instytucji czy organizacji. Należałoby określić określoną dopuszczalną liczbę wydań biuletynu w ciągu roku oraz zastrzec, że nie mogą się w nim pojawiać żadne płatne, jak i bezpłatne reklamy, komunikaty ani ogłoszenia, nie przewidziane w ustawie Prawo prasowe. Proponowanych jest w tym momencie 6 wydań biuletynu informacyjnego rocznie i miałyby mieć one funkcję informacyjną.  

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego będą miały znaczący wpływ na funkcjonowanie mediów lokalnych, a rzecz jasna, przede wszystkim mediów samorządowych. Jeśli przepisy wejdą w życie, potrzebne będzie ustalenie długiego okresu vacatio legis (od publikacji do ich wejścia w życie), by wszystkie jednostki samorządu terytorialnego mogły zakończyć działalność w mediach, przenieść je na inny podmiot lub w przypadku programów radiowych i telewizyjnych, przeprowadzić postępowanie dotyczące zmiany koncesji. W związku z tym proponowanym okresem na wprowadzenie zakazu prowadzenia przez jednostki samorządowe działalności na rynku medialnym, byłby rok od opublikowania ustawy.  

Rozpoczął się okres konsultacji społecznych dotyczących tego tematu, a uwagi do projektu zgłaszać można do 23 września 2024 r. drogą mailową na adres [email protected] za pomocą formularza “Tabela do zgłaszania uwag” dostępnego na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ