Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:04

Żoliborski budżet obywatelski w liczbach

15 czerwca rozpoczęło się głosowanie na projekty zgłoszone w 11. edycji budżetu obywatelskiego. Głosować można do 30 czerwca. Jak prezentują się żoliborskie projekty w liczbach i statystykach?
  • Źródło: UD Żoliborz
Żoliborski budżet obywatelski w liczbach
Projekt: Sady Żoliborskie = drzewa owocowe. Kontynuacja zachowania unikalnego, owocowego charakteru parku "Sady Żoliborskie" m. in.: pielęgnacja ok. 250 starych drzew sadowniczych

Źródło: Budżet Obywatelski

W tym artykule przeczytasz o:

  • liczbie projektów zgłoszonych, odrzuconych, dopuszczonych do głosowania
  • najdroższych i najtańszych projektach
  • różnorodności propozycji
  • jak głosować na wybrane projekty

Mieszkańcy Żoliborza zgłosili 61 projektów, a do głosowania dopuszczonych zostało 46 pomysłów na łączną kwotę 6.557.410 zł. Środki przeznaczone na realizację budżetu obywatelskiego na Żoliborzu w 2025 roku to 2.115.651 zł. Maksymalna kwota przewidziana na pojedynczy dzielnicowy projekt wynosi 423 130 zł.

Z 61 pomysłów zgłoszonych na Żoliborzu, 13 zweryfikowano negatywnie, a 2 projekty wycofali sami autorzy. Od negatywnej oceny odwołało się 4 autorów i w 2 przypadkach oceny zostały zmienione na pozytywne.

Najdroższe projekty

Najdroższy projekt, który bierze udział w głosowaniu dotyczy Placu inwalidów i zakłada remont alejki biegnącej w jego zachodniej części. Zgodnie z propozycją autora obecna nawierzchnia alei miałaby być zastąpiona warstwą mineralną z zastrzeżeniem, aby jej przebieg i wypełnienie w sąsiedztwie drzew był realizowany z zastosowaniem technologii nieinwazyjnej dla systemów korzeniowych jak obrzeża metalowe, czy grunt strukturalny itp. Całkowity koszt projektu opiewa na maksymalną kwotę 423 130 zł.

Na kwotę 400 tys. zł autorzy wycenili jeszcze trzy zgłoszone i dopuszczone do głosowania żoliborskie projekty:

  • Rewitalizację boiska do koszykówki w parku Kaskada. Projekt zakłada usunięcie starej nawierzchni i wykonanie nowej poliuretanowej, wymianę koszy na nowe wraz z piankami ochronnymi, które zwiększyłyby bezpieczeństwo użytkowania, a także wykonanie nowego ogrodzenia boiska oraz montaż ławek i postawienie stojaków na rowery.
  • Renowację obszaru ogrodów szkolnych LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Stanisława Witkiewicza i wykonanie „Parku Witkacego”. Niezagospodarowana część terenu zielonego miałaby zostać przekształcona w uporządkowaną i atrakcyjną dla lokalnej społeczności przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkową. W ramach zagospodarowania terenu autor pomysłu oprócz zieleni proponuje także wykonanie strefy wypoczynkowej, urządzeń sportowych oraz zadaszenia dla rowerów.
  • Modernizację nawierzchni małego boiska przy XVI Liceum Ogólnokształcącym im. Stefanii Sempołowskiej. Projekt zakłada wymianę obecnie zniszczonej nawierzchni boiska na nową sztuczną nawierzchnię poliuretanową, tartan bądź płyty gumowe, a także wymianę elementów infrastruktury sportowej. Po wykonaniu modernizacji boisko miałoby pełnić pełniło funkcję boiska do piłki ręcznej oraz siatkówki.

Projekty poniżej 10 000 zł

Najtańszy dopuszczony do głosowania projekt to zajęcia ze wspinaczki drzewnej pod okiem profesjonalnego arborysty. "Spacery w koronach drzew" to pomysł autora na zaspokojenie ciekawości do poznawania przyrody w połączeniu z aktywnością fizyczną. Dzięki wiedzy i umiejętnościom wspinaczkowym arborysta "wzniesie" uczestnika pokazu wysoko ponad ziemię w koronę drzewa. Przy okazji pokazu będzie można poznać tajniki pracy arborytów czyli ludzi, których profesja to pieczołowita pielęgnacja drzew. Koszt tego projektu ro 5500 zł.

Niewiele droższa może być organizacja żoliborskiego rodzinnego turnieju gry w boule. Autor proponuje integrację sąsiedzką w postacie pikniku rodzinnego połączonego ze sportową rywalizacją. Gra w boule ma duże tradycje w Francji, gdzie potrafi gromadzić rzesze pasjonatów oraz pełni rolę integrującą społeczności. Wszędzie tam, gdzie się zadomowiła swoim zasięgiem ogarnia graczy w wieku od przedszkolnego po seniorów.

Różnorodne projekty

Wśród projektów poddanych pod głosowanie, w tym roku wyróżniają się propozycje biblioteczne. I nie chodzi tylko o zakup książek, audiobooków czy komiksów, a o rodzaje oferowanych aktywności. Można więc wybierać wśród rodzinnych warsztatów artystycznych, kursu szybkiego czytania, a nawet treningu kognitywnego, czyli ćwiczeń mózgu prowadzonych przez specjalistę w dziedzinie neurobiku. Ma szanse powstać też wypożyczalnia planszówek, gier edukacyjnych oraz zestawów puzzli. Idąc z duchem czasu – można także zagłosować za książkomatem, czyli całodobowym urządzeniem do samodzielnego odbioru zamówionych książek o każdej porze, również podczas dni wolnych od pracy.

O projektach dotyczących kultury pisaliśmy tutaj:

Tradycyjnie nie zabrakło pomysłów dotyczących zieleni, wymiany elementów małej architektury i ochrony zwierząt. Wyróżnia się duża liczba projektów z zakresu nasadzeń nowych drzew i krzewów, a nawet roślin cebulowych oraz pielęgnacji istniejącej zieleni. Mieszkańcy chcą także zadbać o los kotów wolnożyjących zgłaszając projekt obejmujący profilaktykę zdrowotną i leczenie. Pozytywną ocenę zyskał również pomysł instalacji źródełka wody pitnej w rejonie boiska na pl. Lelewela.

O projektach z kategorii zieleni miejskiej i ochrony środowiska więcej pisaliśmy tutaj:

W tym roku nie zabrakło szerokiej oferty edukacyjnej. Mieszkańcy zgłosili projekty dotyczący m.in. edukacja w zakresie profilaktyki i zdrowego stylu życia z myślą o seniorach, a z myślą o młodzieży dotyczący zdrowego odżywiania, aktywnego trybu życia oraz wpływu używek takich jak: papierosy, alkohol i energetyki. Mieszkańcy już po raz trzeci będą mogli zadecydować też o tym czy chcą kontynuacji projektu „Nie jesteś sam – pierwsza pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży. Zróbmy to po raz trzeci!”.

O projektach dotyczących edukacji szerzej pisaliśmy w artykule:

Jak głosować na projekty w budżecie obywatelskim?

Aby wziąć udział w głosowaniu nie trzeba być zameldowanym ani pełnoletnim, wystarczy mieszkać w Warszawie. Każdy mieszkaniec może zagłosować na 15 projektów dzielnicowych w wybranej dzielnicy oraz 10 projektów ogólnomiejskich.

Głosować można na dwa sposoby:

  • w urzędzie dzielnicy przy wykorzystaniu formularza w wersji papierowej
  • za pośrednictwem strony internetowej bo.um.warszawa.pl.

Głosowanie potrwa do 30 czerwca.

Listę wszystkich zgłoszonych na Żoliborzu projektów publikowaliśmy tutaj:

Ankieta: Czy zamierzasz głosować w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego?
Tak
88%
Nie
6%
Nie wiem
6%

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

MarcinO 19.06.2024 13:53
Głosy całej rodziny wczoraj oddane

Monii 20.06.2024 10:46
u nas też dzisiaj :)

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.